jans

Alla inlägg den 23 februari 2018

Av Jan Sandström - 23 februari 2018 20:53

En härlig video från Facebook.

Det var Tomas som delade den, han gruvar sig redan.   

Av Jan Sandström - 23 februari 2018 11:59

"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves" skrev Friedrich von Schiller 1759-1805

Men då hade de inte Internet och försökt få tag på ett telefonnummer till Trygg Hansa.


Jag har försökt i en halvtimme nu men bara hamnat hos en jävla chattrobot på Facebook.

Deras webbsida är koruppt och man hamnar ingenstans eller får svaret att det är fel adress, då man klickar på deras kundtjänstlänk.


Jag ger upp då jag säkert är nära en infarkt, tjutet på min tinnitus pulserar med hjärtslagen och jag ger upp.


Kanske enklast att skicka ett pappersbrev

OM JAG NU KAN HITTA EN ADRESS ATT SKICKA TILL.

Av Jan Sandström - 23 februari 2018 11:01

Tidvis är det köbildning till jorsnötterna så att det skulle behövas ett flygledartorn här ute.

Jag kanske inte lyckades fånga den värsta anhopningen men några fåglar fastnade på filmen.


 

Av Jan Sandström - 23 februari 2018 10:27

Fredag (igen) den 23/2


Igår var ännu en kall morgon och kväll men mitt på dagen var det fint och solen sken med sin värme.

Jag pysslade med lite av varje, mest det där lite.  

Gick en promenad på drygt 4 km men iddes inte gå ned och runt förbi brobygget på Lundåkern.

 

Och några bilder från promenaden.


Bygget efter Kvarnvägen fortsätter trotts kylan.

   

Den här bilden försöker jag ta på samma ställe.

 


Men älven har inte frusit helt ännu och frågan är om den kommer att göra det i år, inte heller Tvärån här mellan Västerslätt och Rödäng har frusit helt.

 


Kom hem, fikade. Pratade med Anders och han skulle få besök av Emil och Peter. Vet inte om Anna jobbade, Maria skulle visst följa med och jag fick även komma och fika men tyckte att de fick ha en stund för sig själva utan mig.


Maria kom senare och hämtade bilen som Erik skulle låna. De två skulle visst ut till någon skidbacke.


Jag lade mig på soffan och såg på en film, Inger kom hem från jobbet och hon hade handlat lite.


Så jag gjorde i ordning en mugg soppa och två kolkta med bröd åt oss var till middag. Återgick till TV:n

Det blev en planetfilm, alltså en SF som heter Femte vågen. Åter igen blir Amerika invaderat av utomjordingar.

Måste vara farligt att bo där borta.


Sängen lockade och som vanligt kom värken krypande i lederna så fort jag legat en stund men runt tretiden kan jag ha somnat.

Lite svårt att komma igång i morse och lederna kändes stela men nu sitter jag här igen.


Idag ska jag ringa Trygg Hansa om Marias försäkring vi haft sedan hon föddes och jag trodde gått över till henne men det har den inte.

Något har gått fel i överflyttningen.

Jag får se OM det blir en promenad eller inte, jag vet inte om jag orkar idag även om det ser ut att bli en fin dag.


Just nu bara -9,8° utanför fönstret, solen skiner med lätt snöfall, tidvis har det kommit lite tätare med snö. Svag vind från något håll.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-23 10:45:09

Temperatur: -8,9 °C
Lufttryck: 1037,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 26,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,0 °C
Klockan:
09:31
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
14:24
Temp - Min:
-22,7 °C
Klockan:
00:59
Temp - Min:
-26,5 °C
Klockan:
05:56
Lufttryck - Max:
1037,5 hPa
Klockan:
10:32
Lufttryck - Max:
1034,6 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1033,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1032,1 hPa
Klockan:
17:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:18
Sol upp: 07:07
Sol ned: 16:39
Skymning: 17:28
Dagsljus: 11:10 tim:min
Dag längd: 09:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:26
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 01:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut här i trädgården.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards