jans

Alla inlägg den 27 februari 2018

Av Jan Sandström - 27 februari 2018 09:14

Tisdag den 27/2


Ja då var det dags för räkningarna igen, tyckte att jag aldeles nyss satt med dem.


Igår skulle jag ju till vårdcentralen för provtagning men chabblade bort mig så jag sket i allt.

Gick ut och skottade istället och såg att traktorn chabblat sig och inte tagit upp överallt.

    Så det blev en felanmälan till kommunen och till sist kom han tillbaks och rensade bort det de skrapat från vägen, stora isflak som inte snöslungan skulle klarat av.


Sedan körde jag upp Eriks bil till han och promenerade hem igen.

4,57 km blev det och tog nästan en timme, det var lätt snöfall och blåste isande vindar.

 

Sommartid är det enklare att ta en genväg vid 3 km så slipper man den där kroken, men det innebär att man får gå efter Vännäsvägen en bit. Och visst kan man göra det vintertid men jag är ju ändå inte ute efter att gå kortaste vägen.

Då kan jag ju lika gärna stanna hemma.


Väl hemma hoppade jag in i bilen för att åka till Söderslätt (IKEA) och byta den trilskande laddaren hos Kjell o Co.

Väl där upptäckte jag att jag åkt iväg utan plånbok och väska så det var bara att åka hem igen.


Sedan blev det matinéfilm som jag slötittade på.


Efter middan började jag kolla på NRK och en serie som sänts på TV här hemma.

Det är om Øystein Bache och Rune Gokstad som åker runt på äventyr och strapatser, just nu sänds I terrängbil genom Indokina och som jag sett avsnitt på TV men inte följt med.

Nu kan jag börja se från början och ta alla 6 årgångarna.

Intressanta program med humor och en massa information om länderna de åker igenom.


Inger kom hem, jag var trött när det blev sängen och jag somnade ganska fort och sov hela natten.

Kommer inte ihåg när det hände senast.


Upp klockan 6 och nu kom jag ihåg att kissa i provröret, kollade blodsockret som låg på 5,2 mmol, duschade och ingen frukost då jag skulle vara fastande. Men jag tog med två ostmackor när jag gick iväg för provtagningen.

 

Det är ungefär 1,3 km dit och lika långt hem så promenaden blev 2610 meter.


Som jag trodde var det en ung fin och ganska snygg tjej som stack mig i armvecket, hon har stuckit mig många gånger tidigare och jag kände ingenting, men trevligt att få prata lite om ett och annat.

Jag passade på att testa på min nätare och då fick jag 5,6 mmol. +0,4 då jag bara duschat och promenerat dit, men det ligger inom felmarginalen på mätaren.


Mackorna åt jag under promenaden hem. Det finns en kaffeautomat i centralhallen som bara tar chipkort men ingen prisuppgift hur mycket kaffet kostar så det blev inget kaffe då. Det fick jag här hemma en kvart senare.


Motorvärmaren är igång i bilen så jag har tänkt åka iväg och åtgärda min laddare, gissar på att de bara byter ut den.

Egentligen borde jag skaffa ett par småsaker till Anders hus i Stöcksjö, jag är ju liksom utsedd till fastighetsskötare men jag får se om jag ids.

Måste ju hem och åtgärda räkningarna och så väntar jag på att de ska leverera mitt paket med kattmat jag beställt.


Angående min hälsa och diabetes kan jag bjuda på färska diagram på mitt blodsocker och vikten.

 

Jag tycker att kurvan ser fin ut och den håller sig runt 5,5 mmol de måndagar jag testat.

Nu har det säkert legat högre då jag ätit så det ska bli intressant att se vad jag får för värde på HbA1c, alltså långtidsmätningen.


Vem vet, kanske måste jag ut och gå längre promenader och oftare eller börja stoppa i mig piller.


När det gäller vikten står den still.

 

Jag gick ned på runt 75 kg men sedan åkte jag upp på mellan 76 och 77 kg. det är jag nöjd med och håller bara koll så att jag inte åker upp, fast visst skulle det vara skönt med ännu lägre vikt och under 75 kg men inget jag strävar efter.


Det var kallt då jag gick iväg i morse men jag var klädd, då frös nog killen som gick om mig där jeansen slutade uppe på vristen och han hade låga strumpor som bara gick upp till fotknölarna så en dm bara ben hade han, knappast långkallingar under och jackan såg tunn ut. Men helt moderiktig enligt hans tycke och han gick iväg mot Dragonskolan.

Det var ju ändå -16° och svag kall vind.


Nu har jag -14,9° och det blåser en aning, solen skiner och det ser fint ut men idag har jag redan gjort min promenad.

Såvida jag inte tar en till sväng ut på gatorna.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-27 10:00:10

Temperatur: -13,9 °C
Lufttryck: 1057,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 5,7 mm
Året: 27,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-3,3 °C
Klockan:
13:50
Temp - Min:
-15,9 °C
Klockan:
07:07
Temp - Min:
-10,7 °C
Klockan:
05:17
Lufttryck - Max:
1057,9 hPa
Klockan:
09:52
Lufttryck - Max:
1050,3 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1050,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1044,8 hPa
Klockan:
05:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:06
Sol upp: 06:53
Sol ned: 16:51
Skymning: 17:40
Dagsljus: 11:34 tim:min
Dag längd: 09:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:58
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

 




  

Av Jan Sandström - 27 februari 2018 07:17

Tisdag den 27/2 idag och jag har gjort mig i ordning för att ta en promenad till vårdcentralen där några unga fina flickor, oftast har det varit det, ska sticka en massa hål på mig.

Jag ska alltså lämna prover inför mitt besök hos diabetessköterskan på torsdag.

Igår hade jag sovit dåligt eller vaknade på dåligt humör så jag missade urinprovet och till slut sket jag i att gå till centralen.

Men idag är jag på gång och har även duschat OCH kissat i burken.

Dagens blodsocker blev 5,2 mmol men jag ska ha med mig mätaren och testa mig samtidigt som de sticker mig.

Då bör jag kunna jämföra värdet de får i sina förmodligen bättre apparater och den jag har.

Fast egentligen tror jag det är stickorna som det kan diffa i.

Det har blivit fler stick senaste dagarna men normalt testar jag mig bara måndagsmornar


Nä klä på mig ordentligt för en 1,3 km promenad, det är -16,1° där ute.

Hem går nog bättre för jag har med mig två mackor, nu kurrar bara magen så den stör och jag är kaffesugen.


Morn.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards