jans

Alla inlägg den 28 februari 2018

Av Jan Sandström - 28 februari 2018 08:49

Onsdag den 28/2


Vilken månad har 28 dagar frågade fröken lille Olle, Allihopa svarade han.

Och visst hade han rätt.

Men varför har februari bara 28 dagar? Borde man inte ta en dag från januari och en från mars så blir det tre månader med 30 dagar var. Skottår kan februari få 31 dagar.


Igår blev en tidig morgon men det gick fint för jag hade sovit riktigt bra under natten.

En promenad till vårdcentralen där jag lämnade några rör med blod och så hem igen.


Efter lite datorjobb som att betala månadens räkningar tog jag bilen till Kjell & Co på Söderslätt där jag fick byta min USB-laddare som trilskades.


Småpysslade lite utomhus innan jag gick in och såg matinéfilmen som var Vi hade i alla fall tur med vädret igen!

Idag är det en annan film, nämligen Narkotika på SVT1, 15:05 - 16:30

"Ett par FBI-agenter jagar ett gäng knarksmugglare i New Yorks hamn. Genom att förhöra misstänkta och försök att infiltrera gangstergänget lyckas agenterna komma dem på spåren. De får också hjälp av en kvinna som bestämmer sig för att skvallra på sina vänner."


Inger kom hem från jobbet och senare blev det ett avsnitt av Planet Earth och om öknar från Netflix.

Som vanligt åt vi middag framför TV:n, det får man göra när barnen flyttat ut och inte får reda på något.   


Efter det och när Inger gått iväg till sitt startade jag mina serieavsnitt från NRK och Team Bachstad som körde i Sydamerika.

Erik kikade förbi i kylan innan han cyklade hem till Umedalen och jag var trött så det blev sängen.


Orkade inte lyssna så länge på ljudboken så jag släckte tidigt. MEN vaknade efter en dryg timme eller två med hemsk värk i händer och höger knä.

Voltaren hjälpte inte så det blev tvättstället och hett vatten som jag stoppade ned händerna i, där satt jag på toastolen och halvsov med händer i vatten och huvudet på tvättställskanten.

Micrade sedan min vetekudde så den blev varm och go (het) för att sedan lägga mig på rygg med nänderna runt värmekudden och till slut måste jag ändå ha somnat. Men det var jobbigt inatt.


Steg upp tidigt men jag har tinnitus i vänster öra som det slagit lock för, kanske begynnande någonting som orsakar värken som jag har i händer och knän och allt tillsammans med kylan på -25,6° vi hade runt 6 i morse.


Egentligen borde jag ge mig ut och köra till stugan där jag borde fälla några späda björkar som ska bearbetas och skickas vidare till Jämtland i ett projekt jag fått.

Men det lockar inte speciellt mycket idag, dels ont, dels för att det var runt -30° där tidigare, dels en jäkla massa snö.

Nu överdrev jag, det var bara -29,47° där i morse.

Men mer om detta framöver OM jag lyckas genomföra allt, det ska ju vara klart och levererat om ett par veckor.


Idag borde jag ta mig över till Preem för att hämta ett paket med kattmat, tydligen har de inte hemkörning på allt från Zooplus men jag håller på att förhandla med firman om det.

Eller så får det vara till fredag då vi ska köra bort retursopor, plast och kartong och sådant.


Inte heller känner jag för en promenad men jag får se frammåt dagen för solen skiner från en blå himmel och det ser ut att vara vindstilla. -18,5° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-28 09:45:10

Temperatur: -15,1 °C
Lufttryck: 1056,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -15,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 23 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,7 mm
Året: 27,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-15,1 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
-9,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-25,6 °C
Klockan:
06:07
Temp - Min:
-22,4 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1059,1 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1059,4 hPa
Klockan:
22:47
Lufttryck - Min:
1056,4 hPa
Klockan:
09:33
Lufttryck - Min:
1050,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:02
Sol upp: 06:50
Sol ned: 16:55
Skymning: 17:42
Dagsljus: 11:40 tim:min
Dag längd: 10:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:31
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut bland fåglar och solsken.

 

En liten fågel fastnade på bilden mellan granen och förådet framför mittersta björken.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards