jans

Alla inlägg under februari 2018

Av Jan Sandström - 4 februari 2018 13:00

Nu eller långt tidigare i morse fixade jag det problem jag hade med vår hemsida.

Problemet var ju att på skärmar som inte visade full bredd så flyttades familjebilder så att det blev oordning i familjen.

 

Fönstret blev smalare så att Maria åkte ned en rad och allt blev konstigt


Felet låg i kodningen då jag angett att rutan skulle vara 80% av visad bredd.

<CENTER>
    <TABLE BORDER=4 WIDTH="80%" BGCOLOR="#ccffff" bordercolorlight=#66CCFF bordercolordark=#00FFCC>
        <TR>
            <TD>
                <CENTER>


Men då varje porträtt är 150 pixlar breda så ändrade jag så att rutan blev 800 pixlar bred oavsett skärmstorlek.


<CENTER>
    <TABLE BORDER=4 WIDTH="800" BGCOLOR="#ccffff" bordercolorlight=#66CCFF bordercolordark=#00FFCC>
        <TR>
            <TD>
                <CENTER>


Så nu får man istället rulla hemsidan på en liten skärm. Jo jag kör kodning på gammalt vis för då blir sidorna små och lättladdade.

 

Så nu hamnar våra barnbarn rätt under sina föräldrar.

Av Jan Sandström - 4 februari 2018 10:23

Söndag den 4/2


Idag har barnbarnen blivit 2 dagar och de mår bara fint enligt föräldrarna.


Igår blev en vanlig dag, jag satt här vid datorn, pysslade med lite smått här hemma efter att ha varit över till Anders och mixtrat med lite smått där.


Det blev film och det var Murder, She Baked: A Chocolate Chip Cookie Mystery. En bra film, de första 10 minuterna och seista 5, resten av filmen tror jag att jag mest sov.

Det var missförstånd av Inger att vi skulle få besök så jag fick vara ensam hemma med katterna.


Ingen matlåda så jag stekte pyttipanna med ägg och rödbetor som jag åt i rummet framför en gammal svensk film.

Tror den heter "En lektion i kärlek" och är från 30-40-talet, men det jag reagerade på var den manhaftiga dottern som som frågade pappa gynekologen om han inte kunde byta kön på henne och han sa att "det kanske skulle gå någon gång i framtiden".

Eller något sådant sa de, och idag gör man det nästan på rutin.


Inger kom hem och vi såg 1½ avsnitt på Bron. Jag älskar Saga Noren mer och mer, hon är så härlig.


Sängen och allt det vanliga förutom att jag sovit riktigt gott när jag väl somnade.

Vaknade riktigt först vid 9-tiden och kollade mobilen.


Soluppgång i stugan

 

och här hemma.

 

Det ser ut att bli en fin dag men ack så kallt ute, -21°. Då är myggen lite slöare här i norr.


Eljest inga planer för dagen mer än att jag ska se över programmeringen av vår hemsida, har sett att den blir lite galen i läsplattan.

Kaffe och TV och en del annat men jag tror inte jag ids gå ut.


Just nu i skuggan här utanför fönstret är det -16,2°, solsken och vindstilla, småfåglarna svärmar runt frö och nötter.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-04 10:45:10

Temperatur: -9,5 °C
Lufttryck: 1037,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från N,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,5 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
-7,7 °C
Klockan:
11:41
Temp - Min:
-21,9 °C
Klockan:
06:45
Temp - Min:
-14,4 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1037,4 hPa
Klockan:
10:41
Lufttryck - Max:
1031,6 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1031,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:14
Sol upp: 08:09
Sol ned: 15:38
Skymning: 16:33
Dagsljus: 09:19 tim:min
Dag längd: 07:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:49
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, nä jag ska inte gå ut och frysa häcken av mig, eller åtminstine näsan.

   



Av Jan Sandström - 3 februari 2018 09:17

Lördag den 3/2


Igår morse blev jag farfar farfar igen. Jo det hände två gånger då Tomas och Sara fick sina tvillingar.

 

Så äntligen är vår väntan över men den har nog varit jobbigast för Sara som kämpat med de två liven i sin mage.


I övrigt en nästan normal dag med gott fika

 

Rensade tvättställsavloppen

 

Ondgjorde mig på min fotoskrivare som jag nu plockat bort men jag får väl se vad supporten såger, mejlade dem med nya uppgifter fast man kan ju fundera på vad det är för folk som sitter där.

När jag felanmälde fotoskrivaren så undrade de vad jag skrev ut för dokument, om det var office eller PDFfiler.



       


Sedan såg vi på TV. först Omöjlig ingenjörskonst från SVT-Play och sedan fortsatte vi med några avsnitt på Bron.

Jag börjar älska Saga mer och mer, hon är bara så härlig i rollfiguren.


Till slut kom vi isäng och jag med min ljudbok medan Inger låg osh snarkade.

Gunnar höll sig ute eller låg i fönstret så jag "slapp" ha han mellan mina ben.


Upp i morse och idag har Inger timmar i eftermiddag, hon sa att jag måste hålla mig hemma då vi får gäster som ville ha te. Och det kan jag väl göra men innan dess funderar jag på att åka ut och förbi Anders i Stöcksjö.

Jag ska bistå han med lite småjobb inomhus.


Det lockar inte att gå ut på promenad när det är kallt och blåser, igår tog jag en dryg halvtimme på gåbandet så att jag blev både anfådd och svettig. Det får väl bli detsamma senare idag eller så kanske det blir tid för en sväng utomhus.

Fast jag känner mit gung och trög i huvudet, det hänger liksom inte med riktigt, men det lättar väl.


Det är kallt ute men -9,8° är ju inte så farligt om det inte blåste, vilket det gör när jag ser på träden och annat. Det sitter ett spännband bakom förrådet som håller upp takboxen och det fladdrar oroväckande som en vimpel, solen skiner och det snöar lätt.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-02-03 09:30:10

Temperatur: -9,5 °C
Lufttryck: 1023,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NNE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 21,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,5 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
-11,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-12,3 °C
Klockan:
01:55
Temp - Min:
-13,1 °C
Klockan:
16:57
Lufttryck - Max:
1023,2 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:16
Sol upp: 08:12
Sol ned: 15:35
Skymning: 16:30
Dagsljus: 09:14 tim:min
Dag längd: 07:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:20
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

   

Av Jan Sandström - 2 februari 2018 20:22

Men telefonen ringer och ringer och då får jag pausa.

Det är om otrolig arkitektur och nu ett brittiskt hangarfartyg.

Bara Inger kan sluta prata med mormor :-)

Av Jan Sandström - 2 februari 2018 13:34

Har försökt skriva ut fotot på barnbarnen men skrivarjävulen vill inte så nu har jag än en gång kontaktat supporten.

 

Den envisas med att jag har fel papper men det har jag inte.

 


Jag har ju en Canon Selphy CP910 fotoskrivara och köpt papper och färg till just den men det blir dyrt att mata igenom 12 sidor för att inte få ut något.

 


Jo vi kan ju använda pappret till att skriva inköpslistan till ICA på men då finns det billigare alternativ än de här för runt 3:-/st.

OM det bara var pappret som åkte igenom kunde man kanske återanvända men färgfilmen åker också fram motsvarande ett foto.

Den har ju sublimeringsteknik med plastfilm i olika färger.

   


Jag vet inte vad jag kan göra för nu eller jag kan ju fösöka skriva ut de två kartonger (200 st) papper jag har för ska jag ändå slänga skrivaren kan jag ju hur som helst inte göra nytta av pappren.



Av Jan Sandström - 2 februari 2018 12:09

 

Till slut får jag skriva om den stora händelsen att jag blivit farfar dubbelt upp idag.

 

Tomas och Sara fick sina efterlängtade tvillingar Alex och Harry.

Så här skrev Sara på Facebook för en liten stund sedan.


"Idag firar vi internationella tvillingdagen med våra nyförlösta efterlängtade älskade tvillingar! Vår lilla flicka Alex föddes 05:49, vägde 2370g och var 47cm lång. Vår Harry föddes 07:16, vägde 3595g och var 50cm lång. Vi är rejält trötta och lyckliga! Nu ska vi vila upp oss på BB. "


Så nu säger en stolt farfar GRATTIS

 

till de små liven som jag hoppas jag får lära känna riktigt ordentligt under många år.

Men jag fasar för att ha tre barnbarn hoppandes på min mage när jag ligger på soffan och vilar, fast, äsch det får de gärna göra.

Av Jan Sandström - 2 februari 2018 11:29

...högtidsstund.

 

Nu måste jag rensa avlopp.
Men det kan vara kul det också.

Av Jan Sandström - 2 februari 2018 10:52

...högtidsstund.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards