jans

Alla inlägg den 7 mars 2018

Av Jan Sandström - 7 mars 2018 16:58

Vad är det som gäller angående den här mobillagen?
Är det att hålla mobiltelefonen mot örat och prata som är förbjudet men tillåtet att ha mobilen i knät för att leta rätt på ett nummer att ringa upp.
Jag som har inbyggd frihand i bilen och kan via instrumentbrädan (mitt på instrumentpanelen) leta i min telefonbok efter ett nummer/mottagare, kan jag hålla på och "fippla" med det är det ju 7 resor farligare än hålla mobilen mot örat och prata eller ringa med en lös mobiltelefon.


Hur är det med att fippla på med en GPS som finns på bilens skärm?


Själv vågar jag inte ens ändra temperaturen (för att inte tala om radion) inne i bilen idag för rätt vad det är åker man väl dit för att jag inte höll händerna rätt och stadigt på ratten.

Av Jan Sandström - 7 mars 2018 13:45

Jag fick en kommentar från jammar om att de har mycket snö i Östersund och att vi vid kusten kommer att spolas bort vid vårfloden.

Det påminnde mig om när vi den 23/9 2016 gick rund broarna i vindeln och såg högvattenmärket där och att de den 10/6 1995 fick bygga på mätaren.

 

Kan påpeka att Inger är 144 cm lång och den rundturen går att läsa om här i Godmorgon från paradiset.

Vi får se om det rekordet slås till sommaren.



Sedan förstod jag att jag var en brotsling, så här står det i dagens tidning.

 

Jag är ju gift sedan länge så nu får man passa sig.

Tänk vad de kan de där rubriksättarna, allt för att man ska lockas att klicka vidare och säkert få läsa om något helt annat de gjort.

Fast det finns väl ingen speciell rubriksättare idag som när jag jobbade på Västerbottens Folkblad där jag fjorde rubrikerna i blymaskinen.


Nu fortsätter jag på matinéfilmen där de rymmer från fängelset.

Av Jan Sandström - 7 mars 2018 10:49

Onsdag den 7/3


Igår lastade vi bilen full med tomkartonger och plast, det är åt fullkornsvete vad det blir plast över från allehanda förpackningar.

Men vi fick iväg en hel del av vårt hopsamlade skräp och då är det inte länge sedan vi körde bort.


Efter att ha tömt bilen på Klockarbäcken åkte vi till ICA Kvantum där jag äntligen kom mig för att byta ut kolsyrepatroner och så köpte jag två tuber Voltaren.

Det blev matdags så då körde vi till IKEA där jag åt kyckling och Inger tog lasagne, 2 olika efterrätter som vi delade, vi gick till mataffären där jag fick tag på Cornysakerna jag tagit av Anders och så var det dags att åka hem för Inger hade tandläkaren och jag startade snöslungan och körde bort lite snö som kommit och gammal snö som bara styrts åt sidan.


Senare fixade jag till några foton till familjetavlorna.

 

Ja se småtrollen, ganska gosiga och lik farfar men huvudsaken de är friska.


Efter/under middagen såg vi några avsnitt av Team Bachstad, sista avsnittet på Indokina och sedan med varumoppar genom Finland.

Inger gick till sitt och jag gick över till The Expanse innan jag gick isäng men först skulle katterna få lite mat och nu fick de dela på en påse

 

Nä usch va dålig bilden blev men det syns vad det är och när jag öppnade påsen betedde sig Mirabell som en normal katt och hon jamade när hon snodde runt mina ben, sträckte sig upp mot diskbänken och sprang iväg när jag gick med hennes skål till matplatsen.

Där satt hon länge och slickade gelen och åt upp det mesta.

Gunnat låg och sov men åt senare upp det han fick, kanske sladdade han det hon lämnade tidigare.


Gick isäng och en vanlig natt.


Låg kvar länge och drig mig, vad skulle jag upp för egentligen, jo kaffe och sedan ska jag ut och köpa fågelfrö och jordnötter.

Behöver lite till för att klara våren för de har det svårt småfåglarna.

Clas Ohlson har 20% rabatt på ett köp idag så synd att jag inte behöver något speciellt.


Fick ett tråkigt eller ledsamt mess från ett av barnen så glädjen står inte helt i topp idag men sånt är livet.

Nä inget allvarligt livshotande men ändå känslosamt ledsamt.


En promenad av något slag ska jag åstadkomma, ute eller inne men skönast är utomhus.


Just nu -9,4° och lätt snöfall, ljust men det ser ut att blåsa lite obehagligt kallt så det kanske blir en promenad inne ändå.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-07 11:15:09

Temperatur: -10,0 °C
Lufttryck: 1014,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från ENE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -16,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,8 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
-6,1 °C
Klockan:
11:10
Temp - Min:
-12,1 °C
Klockan:
06:16
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
23:37
Lufttryck - Max:
1015,3 hPa
Klockan:
02:41
Lufttryck - Max:
1016,8 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1014,2 hPa
Klockan:
05:29
Lufttryck - Min:
1014,2 hPa
Klockan:
18:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:39
Sol upp: 06:26
Sol ned: 17:16
Skymning: 18:03
Dagsljus: 12:24 tim:min
Dag längd: 10:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en trädgårdsbild, det blev inte att jag körde av altanen igår, det blev matinéfilm men jag såg ändå inte Kulla Gulla.

Idag visas däremot Monte Cristos son på SVT1 13:10 - 14:50.


   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards