jans

Alla inlägg den 11 mars 2018

Av Jan Sandström - 11 mars 2018 16:26

Hon är ju faktiskt 60 år gamla farmor och borde sitta i gungstolen med stickningen.


Eller?

Nä jag tror att Emil gillar henne uppe i snöhögen.

Det som klättrar upp måste ju åka ned igen.


 

Jag åkte först till stugan och hämtade hem Maria, Mona och två motvilliga katter som ville stanna kvar.


Solen sken och vägen tinade sakta fram så det var blött, här hemma var det snögubbesnö.

 


Peter och Emil grävde, försökte gräva en grotta.

   


Jag fick ett fint foto på huset och visar snödrivan.

 


Faster Maria följde även med hem för att förvara lite grejor. Och ägnade sig lite åt Emil.

 


Jag tyckte de kunde göra nytta och skotta av släpvagnen.

 


Gunnar gillade vårvädret men Emil var lite för främmande för att vilja komma till oss.

 


Han är så stilig vår lilla kisse.

 


Snögubben tog form och jag satte på antenner och blixtlås på den.

 


Inger tyckte den skulle ha lite mer som morotsnäsa

 


och scarlett. Så det blev en snögumma.

 


Synd bara att imorgon kommer det snö och då kör jag in den i slungan

 


och hålen i högen kan jag fylla med snö.

 


Av Jan Sandström - 11 mars 2018 10:04

Söndag den 11/3


Igår blev en jobbig dag, men ändå ganska bra.


Det hade snöat och traktorn kom och skrapade vägen så jag tog snöslungan och körde bort hos mig och grannarna. Allt medan ljudboken fanns i hörselskydden.

Men det var jobbig snö, hård så jag slet ganska ont, ont hade jag också i mitt högra knä sedan tidigare och inte blev det bättre.


Sedan tog vi bilen och åkte för att få fika men de vi skulle till var inte hemma, den här gången heller. Så då blev det en sväng till Anders i Stöcksjö där jag även där körde bort snö med hans slunga.

Anders var borta igår så då passade vi på, Inger kikade på blommorna som såg fina ut. Hoppas han blir glad för det men det blir han nog. Han har fullt upp och flyger och far överallt tror jag när han jobbar åt STF. (Turistföreningen)


Iväg till nästa vänner och faktiskt där öppnade Alf dörren men något kaffe fick vi inte. Hans Maria kom strax efter och de skulle bort till sonen och barnbarnet, dottern var också hemma från Norge där hon jobbar så vi fick i alla fall en pratstund innan vi åkte hem och gjorde eget fika.


Jag lade mig på soffan UTAN ljudboken och sov en stund.

Sent blev det middag och vi såg ett par avsnitt på Team Bachstaddär de skulle köra bil på tvärs genom Sydamerika. Nu har vi två avsnitt kvar på den resan. Efter det såg vi de där Ice Road Truckers Deadliest Roads bara för att dryga ut tiden fram till Shetland som började 22:15.

Men då var jag så trött att jag somnade i soffan så jag gav kisse mat och gick isäng UTAN ljudboken men med en varm vetekudde i händerna.

Somnade fort MEN vaknade efter någon timme av värk, sedan var den natten körd för jag har haft värk i händerna och höger knä mest hela natten och inte sovit mer än 15-20 minuter i taget tror jag.

Voltaren, varmvatten i tvättstället, vetekudden och upp för att kissa. Men frammåt morgonsidan sov jag ändå ett par timmar.

Vågen stannade på 77,7 kg i morse.


Whiskeytunnan sprider sin doft nere på toaletten så det blev en angenäm dusch i morse.   Lagom berusad blev det sedan frukost tills Mirabell ville ha iväg mig och hon ville ha mig på sängen. Så där låg vi och gosade en stund utmed Gunnar som låg och sov.


Sitter nu här eller satt här eftersom jag säkert åkt iväg till stugan när du läser det här.

Jo idag ska jag iväg dit för att hämta Maria, Mona och katterna som varit där en dryg vecka då vi haft sportlov.


Idag är det fint väder, solen skiner av och till och termometern visar -2,3°, men det är halvmulet ute och imorgon kommer mer snö.

 

Så på tirsdag lär det bli mer snöskottning, lagom tills jag återhämtat mig får gårdagen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-11 10:30:09

Temperatur: -1,7 °C
Lufttryck: 1012,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -5,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
09:38
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
12:15
Temp - Min:
-5,8 °C
Klockan:
00:10
Temp - Min:
-5,6 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
21:08
Lufttryck - Min:
1011,1 hPa
Klockan:
04:33
Lufttryck - Min:
1008,3 hPa
Klockan:
00:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:25
Sol upp: 06:12
Sol ned: 17:28
Skymning: 18:15
Dagsljus: 12:50 tim:min
Dag längd: 11:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:27
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så här såg det ut när solen gick i moln.

 

Småfåglarna är då pigga och duvorna har vårkänslor för igår såg jag en hane som burrade upp sig och svansade runt bland honor och försökte få till det.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards