jans

Alla inlägg den 22 mars 2018

Av Jan Sandström - 22 mars 2018 22:22

Hittade inte igen den någonstans så den kanske finns på en gammal videokassett i stugan.

  Men jag kan ta den här ändå.


Däremot satte jag på Kraftidioten på Netflix som de döpt om till "En iskall jävel (2014)".

En film där folk dör som flugor fast det var vinter och snö i Norge.

 

Av Jan Sandström - 22 mars 2018 19:06

Fick reklam, eller information från Ford.

En sådan här kanske man skulle byta till.

 

Kanske jag skulle ta och se den filmen, tror den finns på Netflix eller om jag har en gammal inspelning. Men är det 50 år sedan den filmen kom med den häftiga biljakten.

Av Jan Sandström - 22 mars 2018 17:27

Nu är de på gång med att skrapa vägen igen

 

fast det kanske behövdes på Stråvägen.


 

Det har tinat idag och det ser man här hemma på bilplatsen där plattorna mer och mer tittar fram.

   


Även på taket blir det mindre och det är inte alla år det halkat ned.

 


Men VARFÖR har traktorförarna sån förkärlek till att lägga upp högarna mitt i korsningarna?

 

Fast nu har Inger och Emil en ännu högre hög att bestiga.

Se Att hon inte lär sig.


Det är inte säkert att de kommer och skrapar här på Vallmovägen.

Av Jan Sandström - 22 mars 2018 17:13

Farmor verkar må gott där nere med barnbarnen och med föräldrarna Tomas och Sara.

 

Att det finns så mycket skog där nere.

 

Och snö men där har vi lite mer här i Umeå.

 


Fast nu tror inte jag att snön på stugbygget kommer att halka ned utan det tinar allt eftersom. Och det är lika bra det för då kanske jag får loss stegarna som ligger där nedanför.

 


Så här såg det ut för en månad sedan.

 



Av Jan Sandström - 22 mars 2018 13:08

Det våras nästan i Stöcksjö.

och vi har dragit nätverkskabel.

Av Jan Sandström - 22 mars 2018 09:48

Torsdag den 22/3


Igår åkte jag till Anders i Stöcksjö, men han var inte hemma. Jag sågade ändå en bräda och gjorde i ordning för att sätta upp vid gaveln under takutsprånget så att inte blåmesarna tar sig in och bygger bo.

Men jag kanske ska ta och slänga ihop ett par holkar istället så de har någonstans att föda upp sina ungar.


Åkte hem och satt ute på altanen med kaffe, korsord och katt, Gunnar hade varit ute på vift men kom strosande till mig för att få värma tassarna i mitt knä.


Gjorde klart Nexa till värmepumpen och nu fungerar nattsänkningen utan timer. Men jag skruvade ihop allt utan att ta några kort så jag får väl öppna och dokumentera jobbet senare.


Plockade ut bord och stolar till förrådsaltanen så nu kan jag sitta där med kaffet men inte idag, det blåser för mycket där borta ser det ut som. Har inte varit dit och kollat.


Senare på kvällen blev det film och Underbelägring 2 där något pucko kapade ett tåg. Osannolik historia men lagom underhållning att ligga på soffan och se, man behöver inte ens pausa för att släppa ut Gunnar eller göra mer kaffe.


Gick isäng och natten blev som tidigare.


Vaknade ½8 och upp en halvtimme senare.

Frukost mm och i dagens tidning står det

 

Det känns bra att jag har mat åt de små fåglarna.


Senare idag ska jag till Stöcksjö igen, Anders messade att han håller på att baka bullar och undrade om jag inte hade lågt blodsocker.

Och det har jag alltid när det vankas bullar   

Då ska vi sätta upp brädorna på väggen OM vi får fram någon stege, det som göms i snö brukar man inte hitta.


Kanske blir det promenad eller det borde bli det, särskilt om det nu vankas nybakade bullar.

Idag skulle man fått vara i stugan och äta bullar ute på altanen.

 


Gäststugan ser fin ut i solskenet.

 


Igår eftermiddag var det också fint, det blir bra med en veranda mot väster och får solen in liksom ett fönster uppe i nocken.

Helst skulle jag vilja ha ett runt men det blir för dyrt.

 


En fin dag idag, just nu +2,3° och solsken från en nästan helblå himmel men det blåser någon nordvästvind.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-22 10:00:10

Temperatur: 4,8 °C
Lufttryck: 999,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från NNW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 1,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 29,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,9 °C
Klockan:
09:30
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
16:07
Temp - Min:
-0,1 °C
Klockan:
04:58
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,4 hPa
Klockan:
05:29
Lufttryck - Min:
1000,9 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:46
Sol upp: 05:34
Sol ned: 18:00
Skymning: 18:48
Dagsljus: 14:02 tim:min
Dag längd: 12:26 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:31
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards