jans

Direktlänk till inlägg 23 mars 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 mars 2018 09:47

Fredag den 23/3


Ja då var det nästan helg igen och min frihet är över för imorgon kommer Inger hem igen.

Det ska bli skönt att återgå till det normala för mitt tevatten har tagit slut, dessutom kallnade det första dagen hon var borta.   

Nä så illa ställt är det faktiskt inte.


Igår åkte jag till Anders i Stöcksjö och vi drog nätverkssladd och flyttade hans router.

 

Det blev enligt mig en provisoriskt dragning då det förmodligen kommer att renoveras där inom inte allt för lång tid.

Drack kaffe och åt hans nybakade supergoda bullar.

Snön hängde utanför taket och vi väntade bara på att det skulle rasa ned men det hände inte så länge jag var där.

    Men idag kommer det nog ned.


Sedan skruvade vi upp brädorna som stänger springan längst upp på panelen under takutsprånget där blåmesen flög in och hade sitt bo.


Hem igen och kaffe ute på altanen.

Stekte bacon till bruna bönor som blev min middag och sedan såg jag film.

Hade tänkt se Bullitt men hittade inte igen den, eller så minns jag fel men Netflix har haft den tidigare så det blev en annan film.

Det fick bli Kraftidioten på Netflix, en skaplig film med massor av mord men jag tror den går som komedi.

 


Pysslade med katterna och gosade med dem av o till och sedan gick jag isäng.

Ljudboken jag lyssnar på är lite tralig förutom att den är på engelska.

  Det går bra att lyssna men nog missar jag ett och annat ord tror jag. Men jag har inte fått någon egentlig handling i boken, den är inte som de två tidigare och kanske därför den inte finns översatt till svenska.

Men det finns två böcker till i serien om flodvärlden.


Släckte runt midnatt och fick lite värk men inte värre än att jag stod ut med den med bara Voltaren. Somnade och har sovit.

Gunnar har legat hos mig av och till har jag märkt.


Vaknade straxt efter 7 då han kom upp till mig i sängen och jag trodde han ville ut men han rullade ihop sig och somnade utmed mig.


Duschade och frukost med tidningsläsning och där stod något intressant men inte överraskande.

 


Och vem hade trott att den skulle byggas nu direkt utan problem.

 


Det kommer säkert fler överraskningar och jag gissar på att det blir vid den nu nästan helt igenvuxna Prästsjön som de ska bygga vägen utmed.

Det står om svårigheter ute på Röbäcksslätten men inte minns jag att det var några problem då de för länge sedan byggde motorvägen som delvis finns kvar, den har ju blivit flyttad på i omgångar då handelsområdet byggdes. Det med IKEA.


Igår hade jag ju tänkt ta hem min handcirkelsåg som Anders har men det glömde jag så jag får väl åka förbi idag igen.

Kanske har han kvar några goa bullar och kaffe. Kanske kan man sitta ute idag.


Det har blivit dåligt med promenader men som vägarna sett ut här har det inte direkt lockat att gå med sjöstövlar.


 

Igår kom de faktiskt och körde med traktorn efter Stråvägen så det bör vara bättre idag, kanske rent utav asfalt på vägarna för det har tinat bra sista dagarna.

Men vädergudarna har nog tänkt sig något annat.

 

Men det är som det brukar vara på våren, Garaväre (eller Garan, svårt att stava det) säger man här men Norsilingar säger man nere i E-tuna enligt min mor.

Det är när solen skiner och plötsligt kommer ett häftigt snöfall så att det yr och lika fort har det gått över.

Då lär Norsen nappa på Eskilstunaån enligt min morfar.

Men det här lär bli mer snöfall än ilingar eller om det nu inte kommer som regn.


Nu skiner i alla fall solen från en blå himmel, det jag ser av den mot norr.

-4,5° och vindstilla, småfåglarna svärmar i granen här ute och käkar jordnötter så det står hett till.


Väderstationen visar i alla fall högre värme där uppe i solskenet Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-23 10:15:08

Temperatur: 1,5 °C
Lufttryck: 1011,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SSW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 29,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
10:10
Temp - Min:
-13,6 °C
Klockan:
05:12
Temp - Min:
-9,0 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
07:45
Lufttryck - Max:
1009,7 hPa
Klockan:
23:41
Lufttryck - Min:
1009,3 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
997,4 hPa
Klockan:
05:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:43
Sol upp: 05:30
Sol ned: 18:03
Skymning: 18:51
Dagsljus: 14:08 tim:min
Dag längd: 12:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:56
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut genom webbkameran.

 

Nu ska jag göra kaffe, stoppa in motorvärmaren och kanske dricka kaffet ute mot söderväggen.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards