jans

Alla inlägg den 30 mars 2018

Av Jan Sandström - 30 mars 2018 16:25

...fast ibland kan man ju tvivla på

 

när man ser drivorna vi fortfarande har här ute.


Men det var skönt ute i solen med kaffe och Gunnar i knät, men innan det gick jag en promenad fast det var svårgått idag.

 


Genvägen barnen tog när de skulle till skolan gick jag inte, jag höll mig på vägarna fast det kanske var ett misstag.

 

Ömsom snö, ömsom barmark och däremellan sjöar av vatten. Men det är ju ändå vår och det blev 2,74 km som nästan tog trekvart att gå.

 


I Tvärån är det öppet vatten och jag tror det varit så på sina ställen hela vintern.

   


Innan promenaden skruvade jag upp en av holkarna, den som fick papptak, men den skulle ha fått rödfärg på sig.

     


Den där snögubben/snögumman som Inger och Emil gjorde tidigare

 

är det inte mycket kvar av, men vilket konstverk och att den inte rasat ihop

 

Den står bara på den lilla smala delen längst ned.

Av Jan Sandström - 30 mars 2018 09:14

Fredag den 30/3


Igår snickrade jag fågelholkar igen, fick ihop 6 st som jag ska försöka få upp någonstans.

Problemet är ju att komma fram till något träd eller var man nu vill sätta dem för det är liksom lite snö ivägen, eller på marken.


Tvättade av bilen och lagade solstolen samt lite ett och annat ute på tomten som att hacka is som man gör när det är takdropp och solsken.


Kaffe blev det också några gånger men ingen promenad, jag orkade bara inte när jag var klar med allt utan lade mig på soffan en stund.

Men somnade faktiskt inte och senare blev det middag och TV.

Vi såg klart sista delarna på Team Bachstad.

Därefter blev det en inspelad thriller där hon tappat minnet i en olycka och misstänkte mannen för seriemördare.

Jag hade ordentligt ont i händerna efter snickrandet så jag gruvade mig lite för att gå isäng.


Gick isäng med ljudboken en stund och Inger utmed mig och Gunnar mellan benen.

Släckte straxt efter inlägget (Aldrig tyst. ) jag gjorde mitt i natten men sedan var det kört att somna.

Försökte alla knep jag kunde utom att ta en sömntablett men somnade nog inte förrän runt 5-6 fast jag hade nog slumrat av och till under natten.

Hade inte så mycket värk utan det mesta satt, eller snurrade runt i huvudet.


Upp vid ½8 och in i duschen, frukost och nu sitter jag här IGEN.


Idag har jag inte tänkt göra så mycket eller många holkar, faktiskt ingen alls.

Kanske få upp någon här hemma och sedan bara ha en skön dag för vädret ska bli fint och skönt. OM man får tro prognoserna och mig.

Men vi upptäckte att vi har två biobiljetter (presentkort) som går ut nu den sista, men det har liksom inte varit så mycket att se på bio så de lär nog förfalla.


Just nu -2,7° i skuggan utanför fönstret, sol från en blå himmel och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-30 09:45:10

Temperatur: 4,5 °C
Lufttryck: 1016,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från W,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,4 mm
Året: 30,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
09:39
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
15:48
Temp - Min:
-12,0 °C
Klockan:
05:55
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
05:35
Lufttryck - Max:
1016,8 hPa
Klockan:
08:07
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
01:35
Lufttryck - Min:
1015,7 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
18:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:17
Sol upp: 06:05
Sol ned: 19:23
Skymning: 20:12
Dagsljus: 14:55 tim:min
Dag längd: 13:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:43
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här ute i trädgården.

 

 



Av Jan Sandström - 30 mars 2018 00:28

Ligger och lyssnar på ljudboken och bredvid mig ligger Inger och mellan mina ben ligger Gunnar, jag tror båda tävlar om vem som snarkar högst. ??

Men jag borde ta mig upp och värma upp vetekudden eller stänga av boken och sova, fast då vet jag att jag bara ligger sömnlös.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards