jans

Alla inlägg den 2 april 2018

Av Jan Sandström - 2 april 2018 19:02

...kommer kanske ihåg när jag skrev om fjället Mannen i Norge och att det höll på att rasa akut.


Nej det har tydligen inte rasat ännu men det rör på sig, som Fingal Ohlson, han rörde också på sig.

Men om Mannen finns det mer att läsa på Norska sidor som här på NRK:s sida.


Jag satt och gick igenom bokmärkesfältet och såg en mapp om Mannen men de länkarna var inaktuella.

Är du intresserad så sök bara på [fjellet Mannen] eller liknande så får du upp en massa sidförslag som


18. oktober 2017 kl. 05:55
Rolig natt for Mannen

Det har vært rolig ved det skredutsatte fjellpartiet ved Mannen i Rauma i natt. NRK sin reporter på stedet har ikke hørt steinsprang. I går kveld ble bevegelsene i fjellet mindre, og NVE stengte vanntilførselen. Det er fortsatt farenivå rødt.

Frå Mannen


Men nu blir det snart middag och kanske någon film på TV.

Av Jan Sandström - 2 april 2018 17:03

Jag sa ju i morse

"Däremot MÅSTE jag dra ned på mat och gott och RÖRA MER PÅ MIG.

Veckans värden blev 6,3 mmol och vikten 77,8 kg.

Hemska värden den här måndagen men det anade jag redan innan."


Och så kilade jag över till Anders för att hjälpa han med en ny kyl han dragit hem och det gick fint att baxa in den i huser.

Jag tittade på och Anders bara "slängde in den", i princip alltså.

Men det är en begagnad kyl och jag undrar om den verkligen är bättre än den han har men det fåt han avgöra.


Däremot skulle han över till allas vår kompis och vän Pär Lidman som håller på att flytta och jag hängde på dit och hjälpte jag till lite med att plocka ned saker.

Klockan gick och ungarna blev hungriga så vi drog iväg till IKEA där det blev en schnitsel, bearnesås, mouse m grädde och kaffe (grädde och kaffe kan jag stava till).


Men sedan åkte jag hem och blev trött så jag tog en höneblund i 1½ timme på soffan.

Jag orkar bara inte ut och promenera idag och nu började Göta Kanal 3 på TV4.

Men det är ju en dag imorgon också, kanske.

Av Jan Sandström - 2 april 2018 09:02

Måndag den 2/4


Igår gick jag ut och skottade snö fast det inte snöat.

Jag gjorde en gång till grillen då vi skulle få besök av Emil med föräldrar.

     

Det var lite svårkört med slungan få snön låg varvad med is som en lasagne, kom på det eftersom Gustaf börjat på TV3 just nu   


Inger kom hem från jobbet och hon hade för ovanlighets skull tagit bilen men det får hon så klart göra.

Emil kom och sedan var det full rulle här.

Först hjälpte jag Peter byta lampor på bilen, nu var det höger sida.

 

Peter tvättade och städade även bilen efter lampbytet.


Tjejerna satt/stod och pratade.

 


Sedan blev det korvgrillning.

   


Han är mysig lillkillen.

   


Och som hans farfars far sa en gång "Korv är gott, jättegott".

   


Vädret var fint men det blåste lite kall sydvind.

 


Grilltekniken varierar.

   


Inger åkte till jobbet och en stund senare åkte de andra hem och jag var slutkörd efter att ha plockat undan ett och annat.


Jag åt fil till lunch då Inger kom hem och plockade fram rester av smörgåstårtan, jag trodde vi ätit upp hela tidigare men en bit ryms alltid någonstans i magen.


Två grillade med bröd till eftermiddag eller middag och senare mikrade jag en korv till kvällsmål, och så blev det ett antal muggar kaffe under dagen.


Senare på kvällen såg jag på TV och det blev några avsnitt på en ny serie som finns på Netflix.

Salvation heter den och verkar då börja hyfsat bra.

Men temat har förekommit tidigare i serier och filmer: An MIT grad student and a tech superstar bring a low-level Pentagon official a staggering discovery--that an asteroid is just six months away from colliding with Earth.


Gick isäng med ljudboken, som jag försökt fixa till att fungera i min MP3 men det går inte, spelaren tar bara halva boken som ligger i en enda lång fil på 18 timmars lyssning.
Har ett program som kan dela filer men den här klarar inte programmet av, det är kanske datorns minne som inte räcker till så jag får fortsätta lyssna med mobilen för den kan och klarar av det.


Smorde Voltaren och sov hyfsat gott inatt, Gunnar ville ut några gånger men jag klarade mig ifrån värken, den svåra värken.

Det kanske beror på att jag ökat min dos Tradolan men äter ändå bara hälften mot tidigare men lägre har jag inte lyckats dra ned den som läkaren vill att jag ska göra. Däremot har jag ökat min dosering av Alvedon som läkaren ordinerat mig.


Anders ringde igår och ville att jag skulle komma över och bistå med ett kylskåp han dragit hem och det ska jag naturligtvis göra.

Ska bara plocka ihop lite grejor efter att ha gjort klart det här inlägget.

Sedan får jag se vad dagen kan erbjuda. Det verkar inte bli strålande sol men ändå takdropp.


Däremot MÅSTE jag dra ned på mat och gott och RÖRA MER PÅ MIG.

Veckans värden blev 6,3 mmol och vikten 77,8 kg.

Hemska värden den här måndagen men det anade jag redan innan.


Just nu -3,8° i skuggan, aningen blåst men bara svaga skuggor.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-02 09:30:10

Temperatur: -2,1 °C
Lufttryck: 1008,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 31,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,1 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
-10,9 °C
Klockan:
06:08
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
01:11
Lufttryck - Max:
1012,9 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
01:05
Lufttryck - Min:
1008,8 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Min:
1012,5 hPa
Klockan:
23:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:06
Sol upp: 05:55
Sol ned: 19:32
Skymning: 20:22
Dagsljus: 15:16 tim:min
Dag längd: 13:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:10
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards