jans

Alla inlägg den 7 april 2018

Av Jan Sandström - 7 april 2018 21:08

Sedan kom några av barnen hit till stugan och det blev full rulle.


Men dagen började lugn och jag skottade trappen upp till "utsikten"

 


Där längst upp satt Gunnar och beundrade ombivningarna och när jag backade nedåt under att jag stampade bort isen från trappstegen.

 


Barnen kom i två bilar.

 


Sedan kom en snöskotrér förbi och den var Emil intresserad av.

   


Våran gamla traktor barnen lekt med duger än idag till barnbarnen.

   


Vi har lite snö i stugan men det har varit värre några vintrar, men kanske inte ända in i april.

   


En stubbe vi använder som bord m.m är nu i jämnhöjd med snön. Och kul att klättra på.

   


Inger Emil och Peter gjorde en "snögubbe"

 


Emil visade att han kunde åka kana.


 


Stubben Emil skulle visa farfar.

 


Men växtligheten ligger i startgroparna, här är det en otydlig bild på syrenens skott.

 


Vi gjorde en liten brasa på bilinfarten där det grillades korv.

 


Sedan kom en stor traktor och skrapade vägen, då blev Emil intresserad.

 


När alla åkt hem och vi åt middag rasade mer snö från taket. Jag och Peter som tidigare skottat rent gången på baksidan-

   


Nu fick jag ut och skotta rent igen om det skulle gå att hämta in ved.

 


Men ifrån det här taket vill inte snön åka ned, ännu.

 

Av Jan Sandström - 7 april 2018 14:52

En bland många andra stora och små som säger, "Vill man enkelt ta reda på hur stor släkt man har ska man skaffa sommarstuga."

Först kom Peter och Emil, sedan kom Erik och Maria.
Men kul och bra för jag fick hjälp att skotta.

Av Jan Sandström - 7 april 2018 09:16

Lördag den 7/4


Igår gick jag till vårdcentralen där jag fick prata med en ung sjukgymnast.

Men det blev en trevlig timme med en hel del tips men fick även bekräftelse på att de övningar jag gjort var riktiga.

 


Gick hem och åt lite mat (filtallrik) och åkte sedan för att tanke bilen, där ringde Erik och jag åkte hem där han var med sin cykel.

Vi kollade och smorde växelwiren som kärvade.


Efter det gav jag mig ut för att hitta kattvitaminerna och nu blev det ingen ICA-butik för de har tydligen allihopa slutat med dem. Jag har ju inte kollat MAXI så de kanske har men nu blev det zoobutiken på Mariedal.


Hem igen och nu förde jag över data till en USB-disk samt lite anat datorpyssel tillsammans med kaffe och även korsord.

Vi skulle ju hit till stugan och när jag satt i godan ro med korsordet och katterna låg och sov skakade hela huset och snön rasade ned på södersidan.

     

Gunnar som låg i sovrummet blev förskräckt, jag vet inte om han låg i fönstret och sov när allt rasade ned utanför.


Inger kom hem och jag gick ut för att lasta bilen men tog slungan och körde bort lite av det som rasat ned.


Med katterna åkte vi hit och de gjorde sig hemmastadda, Mirabell nosade runt här inne och Gunnar kollade om det fanns några möss där ute. Här inne luktade det säkert Tristan och trassel som varit här i veckan.

Det har rasat även från det här taket så gången runt stugan är nu igentäppt.


Middag och TV, jag såg klart planetserien Salvation innan jag gick isäng, då låg Inger och sov.

Men under natten kom Gunnar och trängde sig ned så jag gav upp kampen om säng och täcke.

Jag gick in i rummet och bäddade på soffan, gjorde en brasa och tittade på stjärnhimmeln där ute och hade mysigt.

Men så kom Mirabell och började gräva på rumsbordet där hon tippade ut ett glas vatten.

Till slut sov jag och fick senare sällskap av Gunnar som saknat mig i sängen.


Steg upp vid åtta efter att ha sovit gott några timmar.

Frukost och hämtade in ved.


Idag ska vi bara vara, småpyssel här och där och en promenad upp mot Orrberget där de tydligen avverkat i vinter.

 


Vi har en hel del snö här.

   


Det dröjer ett tag innan vi kan sitta på frukostplatsen.

 

Det här med skohyllor, har aldrig konstruktörerna förstått att skor kan/är smutsiga under.

Så varför ingen tät hylla ovanför den undre, nu ramlar ju all skit ned i skorna på undre hyllan.

 


Just nu +1,0° utanför fönstret, vindstilla och mestadels mulet.

Inne i stan har det inte rasat på norrsidan och det ser ut så här.

Väderstationen hittar du på vår webbsida Fam Sandström.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards