jans

Alla inlägg den 8 april 2018

Av Jan Sandström - 8 april 2018 23:11

Jag har svårt att komma mig isäng ikväll men det är så mycket att kolla igenom då man varit borta så länge, hela två dagar i stugan :-)


Men när jag satt där ute på altanen och kollade Facebook såg jag först en person som skänkte bort rengörningsvätska till rakapparaten jag har, två förpackningar och jag nappade snabbt som 17 på det och fick dem.

 



Sedan poppade det upp ett köksbord som såldes för lagom summa och det nappade jag också på efter att ha frågat Inger.

Ett sådant har Tomas och Sara och vi har tänkt ha det i bygget, när det nu blir klart.

 

Det har jag snart hållit på med lika länge som Londons högsta skyskrapa byggdes, men det är ganska högt mitt gästhus i stugan.


Nu såg jag att jag fått en kommentar jag bara måste kolla innan jag (kanske) går isäng.   

Och det har inte rasat från taket ännu.

Av Jan Sandström - 8 april 2018 22:56

 

Han syns nere till höger, det är tydligen lite fördröjning på när jag tar kortet och när kameran registrerar det.


Men skönt att han kom in då jag väntar snöraset på den här sidan när som helst och då är jag varje gång orolig för att Gunnar ska vara där just då.

Av Jan Sandström - 8 april 2018 22:29

Kanske, men det brukar vara dagen efter eller natten då det tidigare under kvällen rasat från grannens tak.

 


Men något helt annat, jag undrar om inte våran stora gran i stugan börjar bli trött eller sjuk då den nu ser ut så här.

         


Men nu är jag trött och ska gå isäng här hemma i stan.

Av Jan Sandström - 8 april 2018 08:58

Söndag den 8/4


Igår var det full rulle och jag slet vitt.

Tre av barnen kom förbi och Peter hade Emil med sig men allt detta finns i gårdagens inlägg Jag som "bara skulle vara" idag.

       

Men jag blev trött tidigt och även Inger somnade i soffan så vi stängde TV:n och gick isäng före 23.


Jag hade ont i kroppen men u var det annan smärta från muskler jag inte visste att jag hade, eller jo det visste jag men ma brukar säga något sådant.

Det gjorde både ont och gott att skotta snö för hand och skotta fick jag göra. Bara att tänka på hur man gör det så att jag inte åker på diskbråcket igen.


Sjukgymnasten sa att själva diskbråcket och disken kan läka ganska fort men det finns saker runt omkring som kan ta tid att återställa.

Och det är väl något sådant jag känner av "där bak" och att det ibland strålar ned i benet.


Jag har sovit ganska gott inatt och vi steg upp vit åttatiden.

Efter tvätt och rakning (än behöver jag inte strykning)  gjorde jag frukost, två mackor värmda i rosten med marmelad och goudaost samt en mugg kaffe.

Fotade lite ute och inne och det blev det här.


Inger läser tidningen på det nya sättet, Mirabell dricker vatten, det var väl så hon välte glaset förra natten och Gunnar vill något

 


Otroligt vilken tunga de har.

 


Ute skiner solen för fullt från en blå himmel, temperatur runt 0° så idag blir det innegångsförbud enligt hon som bestämmer.

 


Innegångsförbud finns för övrigt inte i rättstavningen    och inte har det rasat från B-huset, eller bygget, Attefallstugan, lådan eller vad man ska kalla det.

 


Men kom då gubbe tänker nog Gunnar när han väl bestämt sig för att lyda matte och gå ut.

 


Fast det vete 17 om JAG vill gå ut när jag tittar ut från platsen där jag sitter och skriver det här. Vart tog frukostplatsen vägen.

Men det har vart värre, det var året när jag fick skotta gluggar så att vi kunde se ut och få in ljus, året då barnen kunde springa på taket och åka pulka nedför. Det var året då det var riskfritt att ramla ned därifrån, nåja kanske inte på alla sidor men flera.

 


Ute fortsätter solen skina men det blåser lite så då kanske det inte är så mycket mygg.

Temperaturer enligt nedan

Det är inne här utmed mig, utanför fönstret och då kyler kanske snön, ute i varmförrådet där vatten och sådant finns och så under torpargrunden.


Inne i stan börjar det bli barmark på gatan och vi skulle säkert ha suttit ute på altan idag.

 


men inte på norrsidan, däremot där borta vid förrådet kunde det ha varit skönt.

 


För att inte tala om ute i Stöcksjö hos Anders, Du kanske skulle ta och skotta fram grillplatsen Anders och så får du ju dra ut kameran om du vill.

 


Väderstationen (den inne i stan) visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-08 09:30:10

Temperatur: 7,5 °C
Lufttryck: 1018,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från ENE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 7,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 34,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
15:07
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
05:52
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
05:29
Lufttryck - Max:
1018,5 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Max:
1020,6 hPa
Klockan:
09:07
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
02:19
Lufttryck - Min:
1016,0 hPa
Klockan:
23:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:43
Sol upp: 05:34
Sol ned: 19:50
Skymning: 20:42
Dagsljus: 15:59 tim:min
Dag längd: 14:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:10
Månfas:
Last Quarter
Moon
Måne ned: 09:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Jag funderar på att även sätta upp en sådan här i stugan.

Kaffet urdrucket, det var kallt det sista så antingen gör jag en ny mugg och eld i kaminen eller så kaffe, klär på mig och går ut.

Det beror på om Inger läst klart VK.


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards