jans

Direktlänk till inlägg 11 april 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 11 april 2018 09:33

Onsdag den 11/4


Igår, jo det var fint väder och jag monterade batteriet i min MC.

Den startade direkt utan problem, sedan körde jag ut den ett par meter efter att ha flyttat på bilen.

Spolade av vinterns damm och kollade lufttrycken i däcken och jag fick bara fylla på ett par hekto.

 

Nu har hjälmarna legat på laddning så det är klart att sticka ut, men jag tror ändå det får vänta tills det blir varmare och vägarna bättre. Det är fortfarande is på sina ställen.


Jag gick en kortare promenad, hade egentligen tänkt gå längre men kände av mitt knä och ville inte påfresta det onödigt mycket.

Men skönt att vägarna börjar bli bara, nu är det bara som att gå på grusvägar men det är skönt det med.

 

Det blev ändå 1,66 km och tog 24 minuter.

För några år sedan hade det varit otänkbart att jag skulle kunna göra det ens.


Väl hemma satte jag mig vid datorn och grejade med bilder, skulle göra en sak åt Inger jag glömt men blev inte klar.

Dels för att jag gick ut och drack kaffe men även fastnade i sorterande av foton som släpat efter i några år.


Inger kom hem och senare blev det middag då vi såg

Farbror Frippes skafferi

på SVT-Play, fast vi såg inte hela, väckte bara minnen från barndomen hos mig.


Senare blev det ett avsnitt på Blue Planet II Säsong 2 - Havsvidder

Otroligt fina scener och hur det lyckats filma, dessutom lär man sig massor

 

och att

 

VI INTE SKA KASTA PLAST I NATUREN.

 

Men ska man inte gemensamt i världen kunna konstruera fartyg som åker omkring och dammsuger haven på skräp som flytet omkring.

Kan de inte konstruera soldrivna fartyg som av sig själv åker omkring och plockar upp, packeterar plasten i stora buntar som de lämnar efter sig med en GPS-sändare så att andra fartyg kan åka och hämta upp emellanåt.

 

Efter naturprogrammet såg jag en film på Netflix, det blev en planetfilm som heter Revolt (2017)

Handling: (Utomjordingar som invaderar jorden men otroligt nog i Afrika och inte USA) The story of humankind's last stand against a cataclysmic alien invasion. In the war-ravaged African countryside, a U.S soldier and a French foreign aid worker team up to survive the alien... See full summary »

 

Sedan blev det sängen och ljudboken men jag var trött och somnade tidigt, utan Voltaren och jag har sovit hela natten.

Fick fråga Inger om hon sett till Gunnar och hon sa att det fanns ohyra i rumsfönstret.

Så antingen har han legat inne hela natten han också eller så har han gått både ut och in själv genom luckan.

 

Skönt att fått sova ordentligt och efter frukost och tidning sitter jag här.

Tidningen ja, den har vi nu allvarligt funderat på att avsluta, papperstidningen och gå över till den digitala på nätet.

Man sparar ju hälften av avgiften och slipper en massa papper. Man ska tänka på naturen.

 

Tidigt igår morse gjorde de kreditupplysning på mig men sedan hörde jag inget mer från banken.

Inte heller har det rasat från taket här hemma och inte från gäststugebygget i stugan. Nog trodde jag att det skulle glida av det plåttaket i tidigt skede men bra att det fått vara en vikt ovanpå för vi såg i helgen som var att den satt ihop sig riktigt bra.

Inge glipor mellan plankorna.

 

 

Jäkla skit, kan jag inte ens skriva här och tugga tuggummi samtidigt, jag bet mig i kinden så det GÖR ONT.

Men inget blodvite.

 

Idag ska jag göra ett ärende på Granngården och det får bli medan jag tar en promenad, ska även posta ett brev åt Inger.

Så jag får se varthän det bär. Jag har ont i höger knä så det får bli en lugnare promenad i det fina vädret.

Gårdagens matinéfilm såg jag inte, hade sett den tidigare och den var tralig.

Idag sänds All Is Lost på SVT1, 14:45 - 16:30

Handlingen (verkar inte så intressant, tror inte jag kommer att se den): Om en mans kamp för överlevnad mot väder och vind, efter att hans segelbåt slagits i spillror ute på havet.

 

Solen skiner från en blå himmel, så långt och mycket jag ser av den härifrån.

+2,7° har det stigit till i skuggan utanför fönstret, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-11 10:15:10

Temperatur: 6,7 °C
Lufttryck: 1032,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från S,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 6,9 mm
Året: 36,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
14:03
Temp - Min:
-9,4 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
23:50
Lufttryck - Max:
1032,8 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Max:
1032,5 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1031,9 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
1021,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:31
Sol upp: 05:23
Sol ned: 19:59
Skymning: 20:52
Dagsljus: 16:21 tim:min
Dag längd: 14:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:23
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och så här ser det ut när jag snart ska göra kaffe och gå ut på altanen  med.

   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards