jans

Alla inlägg den 12 april 2018

Av Jan Sandström - 12 april 2018 16:54

Jag sa ju att Koltrasten var här och jag har den fortfarande här ute, såg den aldeles nyss men bilderna tog jag i morse.

     

Fåglarna som kommer vill ju ha bara gräsmattor och ängar att picka mat från. Såg två svanar nyss komma flygande över hustaket men de får väl landa någonstans ute på Änge, där den där fågelväggen finns som jag fotat och skrev om tidigare år.
Tvärån är då isfri här mellan Västerslätt och Rödäng, hur den är längre bort vet jag inte men gissar att den är öppen där också.

 


Hustaket är snöfritt, mot söder.

 


På andra sidan finns det kvar lite snö.

 


Det har inte rasat men har börjat glida lite som en glaciär. Men nu hoppas jag att det inte rasar ned för så mycket is som det är går takpannorna sönder.

 


Jag flyttade ut frön och jordnötter och jag har fullt med småfåglar där, i holken kanske det blir smått i år för jag har två som besiktat och varit in med torrt gräs eller vad den hade i näbben.

 


Men jag fick ingen på bild, de vill väl hålla inflyttningen hemlig än så länge.

 


Ingen promenad idag men jag har mekat med två cyklar och pratat med Anders som varit här, han gick till stan så jag passade på att spola av hans bil som var SKITIG.

Nu tänker jag ta en promenad på bandet och se Rouge  Oune, A Star Wars Story på Netflix.

Av Jan Sandström - 12 april 2018 09:15

Torsdag den 12/4


Igår var en fin dag även om det blåste lite "svalt".

Jag gjorde i ordning ett kuvert att skicka med posten men innan det skulle postas skulle mer ned i det så jag tog en promenad till Granngården. Sedan postlådan och en omväg hem.

 

När jag kom hem tog jag fram min trampcykel från förrådet, rengjorde kedjan och smorde den samt pumpade däcken en aning.

Jo och så blev det kaffe ute på altanen där jag satt och löste korsord.


Mirabell kom ut och ville mig någonting så jag följde med henne in, det drog ändå lite kallt runt öronen, och hon ville att jag skulle sätta mig här i kontoret och fort satt hon i mitt knä.

Hon rullade ihop sig och somnade fort och lika fort öppnades ytterdörren och Erik kom in.

Han skulle byta växelwire på cykeln och när han ändå senare höll på lade han om till sommardäck på cykeln.

Då var Mirabell nöjd och jag gjorde kaffe som jag drack ute medan jag hjälpte Erik.


När han cyklat iväg lade jag mig på soffan och fort hade jag Gunnar kurrande på min mage i drygt en halvtimme eller mer.


Då kom Inger hem och kvällen blev som andra kvällar, men igår åt vi bruna bönor med fläsk och falukorv. Och en hel del sallad och sådant till.

Vi såg också ett avsnitt på Blue Planet II Säsong 2 och det handlade om havets skogar och djur. Väldigt intressant.


Inger gick till sitt jobb med blommor utan bin och jag satte mig vid hennes dator och installerade så att hon kan använda bankdosan och kortet till så slipper hon mobila bank-ID då hon ska logga in.

Men hon måste ändå ha en nyare mobil innan sommaren.


Jag fortsatte med en Netflixfilm som heter Skepp 9. En kvinna som varit ensam på ett rymdskepp i 20 år får plötsligt besök av en ingenjör som väcker hennes hjärta och öppnar hennes ögon.

 

IMDb skriver om Órbita 9: Storyline

Helena is a young girl who spent all her life in a space pod just after her birth, traveling from Earth to a distant planet where she will reunite with others space colonials, with the voice of the on-board computer as only one company. Arriving to a space station for maintenance works, Helena meets Álex, the repairman, falling in love with him quickly. But Álex, still traumatized by the ghosts of his own past, decides some days later after to meet Helena break all rules and reveal her the truth.


Sedan blev det sängen och jag fick ännu en skön natt förutom att Gunnar ville ut två gånger så jag fick upp klockan 2 och 4 och 6 var det medicindags. Men att få sova två timmar i stöten är inte dumt det heller bara man slipper den hemska värken.


Upp före åtta och idag såg jag ett domherrpar här ute, han var så röd och fin och sedan såg jag en koltrast med sin gula näbb här ute på altanen. Jag ska flytta på några automater idag då jag kan ställa/hänga dem längre ut i trädågrden där det nu inte är en meter snö.

 


Stugbygget har fortfarande kvar sin snö på taket och nu tror jag inte det kommer att rasa ned.

 

Men jag vill ha bort snön så jag kan få loss stegarna och montera tätningen mot isoleringen, brädor mellan takstolarna eller om det blir en masonitskiva.

Den ska ju bara stoppa fåglar och ekorrar från att ta sig in och bygga bo eller dra bort isoleringen.

Men vem vill stå på stegen där det droppar vatten och risk finns att snön rasar i skallen på en, inte jag så jag får väl ta och anlita någon av sönerna.


Eljest inga stora planer för idag, jag ska ta fram en av våra cyklar som står i förrådet och se vad som behövs för att göra dem klara att cykla med, om det nu går.


En promenad kanske jag hinner/orkar med i det som ska bli fint väder, dock inte lika soligt som igår men nu skiner då solen och jag har +3,6° här ute, Svag vind och fåglarna samlar material till sina bon, såg att de tydligen håller på i holken på förrådet vid uteplatsen. Den sitter under taknocken där borta till höger om spaljen.

Nu fick jag bilder på Koltrasten men de lägger jag upp i något kommande inlägg.

 

 Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-12 10:00:10

Temperatur: 9,4 °C
Lufttryck: 1032,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 9,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
09:21
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
16:55
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
05:38
Temp - Min:
-9,4 °C
Klockan:
05:36
Lufttryck - Max:
1032,7 hPa
Klockan:
09:47
Lufttryck - Max:
1032,8 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
1030,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1029,5 hPa
Klockan:
17:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:27
Sol upp: 05:20
Sol ned: 20:02
Skymning: 20:55
Dagsljus: 16:28 tim:min
Dag längd: 14:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:35
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Den visar varmt i solen så nu blir det te och kaffe ute på altanen.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards