jans

Alla inlägg den 14 april 2018

Av Jan Sandström - 14 april 2018 18:03

Efter morgonen så körde jag upp fönstren till stugan.


I tjälamark såg jag två stackars svanar gå på snön.

 



De ska ju inte göra det utan vara i öppet vatten.

 


Stugvägen var inte den bästa och lättaste att köra på med fönster på släpvagnen. Tur jag inte körde MC.

 


Det var ömsom snö och breddad väg och lervälling och djupa hål i snötäcket.

     


Men det gick fint att backa in släpvagnen under carporten efter det att jag plockat bort en del skräp.


Sedan hann jag med att se över Marias racercykel, fast det behövdes bara luft i däcken och lite olja.

Jag är lite bättre i benet men inte helt bra, nu är Mirabell kelsjuk så jag ska ägna lite tid på henne.
 

Av Jan Sandström - 14 april 2018 09:23

Lördag den 14/4


Igår, ja då mekade jag med cyklar, Erik och Maria hade lämnat två gamla av samma märke, men inte helt likadana. Tanken var att plocka ihop dem till en fungerande och det fungerade.

Dock saknas lite småsaker som kedjeskydd och handtag men det kan man lätt skaffa. Hoppas jag då på.

 

Det är tredje från vänster jag plockade ihop.

Den blå är en gammal Monark som min far använde och riktigt skön att cykla på fast den är oväxlad.

Den vänstra är min jag köpte för några år sedan och den högra är Ingers som hon snart har nött ut. Hon borde ha en ny sommarcykel så slipper man lägga om däcken två gånger varje år.


Jag tog ned trädgårdsmöblerna på bilplatsen och spolade av dem så nu kan man sitta ute och äta frukost vid bordet.

Men det var en hel del skräp där de stått under vintern, bl.a en del fjädrar men det kanske Gunnar har svar på eller grannen Lillan som tydligen är farlig på fåglar men hon brukar bära hem bytena som honorna gärna gör.


Det rasade äntligen från taket på stugbygget så nu är det fritt fram att jobba där, MÅSTE sätta täckbrädor mellan takstolarna för nu är isoleringen blottad. Det blev aldrig gjort i höstas men då funderar jag på om det går att få loss någon stege.

 
Ungefär så här ska fönsterna sitta.  


Jag ringde på en annons om fönster och det blev affär av, stora fina fönster

 

Anders hjälpte mig hämta fönsterna så jag slapp lyfta dem.

Nu ska de till stugan och jag funderar på att åka upp idag men då lämnar jag nog släpvagnen så får vi lyfta av dem när jag har lyfthjälp.


Banken ringde och det blev inte ett direkt nej men han skulle räkna på lånet, han hade bara några frågor som jag svarade på.

Oviktiga som vad pengarna skulle användas till.   

Det kommer nog att bli ett nytt tak på huset och så en del till stugbygget men dit har jag sparat ihop en hel del och när jag nu fick tag på de här fönstren ganska billigt, 3000:- istället för 11520:- som nya skulle kosta, för båda två alltså så sparade jag 8520:-

I sovdelen kan jag tillfälligt sätta in ett av de andra fönsterkassetterna jag köpte ifjol så får vi in ljus innan isolering och ytterpanel sätts dit, då ska fönstren monteras i reglarna och inte i timmerstommen.


Men jag måste ha sträckt mig i höger höft, skinka för jag fick ont igår, det gick bra att sitta men gå var det värre med och ligga var inte heller så skönt kände jag inatt.

Vi åt middag vid TV:n och såg hur man spelade in "Den blå planeten II", intressant och innan dess såg vi "Vår värld från rymden".

Det var då fina bilder i programmen.


Låg med ljudboken och försökte stretcha men det gjorde ONT. Jag har alltså inte sovit så värst bra inatt.

Somnade väl runt 4-5 tiden, innan dess slumrade jag bara korta stunder men det är som det är och jag får väl sova en stund senare idag.


Fåglarna här ute ska få mer mat, nu har flyttfåglarna börjat komma men inte lätt med en halvmeter snö på gräsmattorna fast jag har sett en och annan fluga i solskenet, de lever nog farlig idag.

Mirabell har varit ute en stund och ätit gräs, de första späda grässtråna mot husväggen äter hon mot hårbollarna. Kattgräs duger inte att skaffa.


Frukost och nu ringde det på telefonen, det var Tomas, Inger tog över det samtalet och så ringde det på dörren, det var Harry som kom förbi så jag ska fatta mig kort.


Solen skiner och det är i stort sett vindstilla.

Just nu +4,1° här i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-14 10:00:10

Temperatur: 6,8 °C
Lufttryck: 1024,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från S,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
08:18
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
15:27
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
05:31
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
04:56
Lufttryck - Max:
1029,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1034,0 hPa
Klockan:
09:03
Lufttryck - Min:
1024,7 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Min:
1029,1 hPa
Klockan:
23:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:19
Sol upp: 05:13
Sol ned: 20:08
Skymning: 21:02
Dagsljus: 16:43 tim:min
Dag längd: 14:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:53
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut här ute.

 

Nu ska jag bjuda Harry på kaffe men det blir nog inne.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards