jans

Alla inlägg den 15 april 2018

Av Jan Sandström - 15 april 2018 09:50

Söndag den 15/4


Igår var det alltså lördag och jag körde upp de där stora fönsterna jag köpte begagnade, men nästan nya från Umedalen, mitt emot Klockarbäcken med K-Rauta.

 

Det gick fint att köra de 4,4 milen men sista 4 km var lite mariga med grusvägen som höll på att tina upp.

Fin men skumpig snöväg på skuggiga ställen men där solen legat på var det slask och tidvis lera så jag fick köra på ettans växel och krypa fram så att jag inte riskerade fönstren. Fast jag tror inte att det var någon egentlig risk så som jag spännt fast dem.

Men varför chansa och slarva när det ändå inte var någon stress.

       

I tjälamark såg jag två svanar det var synd om då de draskade fram på snön.

   

Angående fåglar på snön tog jag nyss några bilder genom mitt fönster. Den är röd och fin domherren men hon är också vacker.

         

Jag har slängt ut solrosfrön till de markätande fåglarna.


Men tillbaks till fönstertransporten.

Väl i stugan kunde jag ju inte lasta av dem själv så jag backade/krånglade in släpen i carporten efter att ha plockat undan en massa skräp som låg där.


Det svåraste var att komma över pogkanten som inte var så lös som jag trodde.


Väl hemma igen grejade jag lite med två cyklar, gjorde i ordning Marias racer, och så satte jag ett lås på den lilla vita, men det blev inte bra så jag ska köpa ett nytt lås till den och ett stöd och reflexer och lyse och och och.

De andra ska också få lite nytt på sig. Bara jag såm får ha min gamla trasa   


Jag satt ute med kaffe och Gunnar sov i mitt knä, vi hade det ganska bra tills det började kännas lite kallt, då flyttade Gunnar till ett ställe där solen sken och jag gick in, värmde matlådan, men tog fel, det var den Inger skulle ha idag.


Satt vid datorn och "lekte" Åkte till Norge och började kolla vart vi kan åka på sommarsemestern som ska gå till södra delen av grannlandet, men inte alldeles längst i söder.


TV blev det här bredvid i kontoret men inget jag koncentrerade mig på.


Inger kom hem och vi pratade lite om semesterplaner.

Hela gårdagen hade jag ont i höger ben, knä och uppe vid höften men det var ändå bättre än i förrgår kväll.


Gick isäng och Mirabell hade svansat runt mig en bra stund då hon ville ha med mig till sängen.

Ljudboken en stund men även datorn och telefonen där jag kollade på Biltemas utbud av cykeldelar.

Jag ska kolla fler ställen och se om det finns bättre och/eller billigare.


Somnade men vaknade och fick smörja med Voltaren och till slut sov jag nog.

Vaknade och låg och drog mig med Gunnar och Mirabell utemed mig.


Har ont i ben och knä så det var skönt med en varm dusch och frukost.


Idag ser det ut som att snön kommer ned från vårt tak, vi har ett glidande överhäng som Anders hade tidigare.

   


Och så ramlade det ned, jag hoppade högt här där jag sitter innanför fönstret.

 


Men det är mycket kvar innan jag kan gå ut och skotta bort det, det blir nog sista jobbet för snöslungan här i stan.

 


Mirabell har legat i mitt knä en lång stund men till slut blev hon nöjd.

 


Hon tvättade sig noga innan hon gick och lade sig.

 


Senare ska nog hon komma ut i solen, Gunnar sover på min säng men även han vill nog gå ut när väl jag går ut.


Jag funderar på om jag ska åka och köpa cykeldelar eller kanske kan jag göra det när Maria kommer för att låna bilen.

Gissar på att de ska åka och handla men de kanske har annat på gång.

Då kan jag pyssla med något annat som att snickra ihop några holkar, funderar på fladdermusholkar men måste improvicera för jag har bara bräda till nästan en holk, får hitta på något annat till tak eller bakstycke.

Jag kan ju ta en promenad också fast då blir det en kortare i lugnare takt med tanke på att jag fortfarande har ont.

Mitt högra knä är svullet så jag ska linda det när det här blir klart, om det blir klart för nu har jag hållit på  i snart en timme med att skriva inlägget.


Solen skiner nu men det var mulet i morse.

+5,7° i skuggan så det blir en utedag, andra muggen kaffe har jag också druckit.

Det blåser en del så det kanske inte är så skönt där ute som det ser ut att vara.


Väderstationen visar att det blåser och Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-15 10:30:10

Temperatur: 9,0 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 47 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 7,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
10:27
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
12:27
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
02:54
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
05:31
Lufttryck - Max:
1024,4 hPa
Klockan:
08:53
Lufttryck - Max:
1029,5 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1022,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1021,3 hPa
Klockan:
17:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:15
Sol upp: 05:09
Sol ned: 20:11
Skymning: 21:06
Dagsljus: 16:51 tim:min
Dag längd: 15:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:01
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser den vanliga bilden ut som jag tog för en evighet sedan men det har inte hänt något mer än snön som rasat ned.

Bra att katterna ligger inne för jag oroar mig för dem när det är snöras på G.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards