jans

Alla inlägg den 17 april 2018

Av Jan Sandström - 17 april 2018 16:37

...att dela förra inlägget till Facebook. Jaha, nu är hon på gång igen.

Skulle även skriva om att Inger sa att altantaket läckte och att det såg ut som metall där uppe.

Jag sa att det nog är en bit tegelpanna men ack vad fel jag hade.

Det var metall och takstegen som var igenom och på väg igenom taket.

 

En ordentlig reva är det så där måsta jag laga när det torkat upp, hur 17 man nu lagar ett plasttak.

 

Andra sidan på stegen hade inte gått igenom men nästan.

   

Det är ordentliga krafter i snön som slitit loss stegen från det övre fästet men dit upp kom jag mig inte för att lägga tillbaks pannorna för taket var snorhalt, det måste torka upp innan jag kan gå upp dit.

Kanske är hög tid att lägga om taket och nu när vi fått loss pengar ska det bli av men jag hade inte tänkt det förrän nästa år, tidigast.

 


Garagedelen lade vi ju om för ett antal år sedan. Ojdå, var det 2010 vi gjorde det   

 

Av Jan Sandström - 17 april 2018 16:33

Då kanske det blir vår och sommar i år också.

     

Men det är så varmt och skönt idag och lukta på blommorna.

 

Av Jan Sandström - 17 april 2018 09:00

Tisdag den 17/4 2018 och idag är det 100 år sedan min mor föddes.

Dock fick hon inte leva så länge utan hon avled 2011 då hon en vecka tidigare fyllt 93 år och det är inte illa det med, att få bli så gammal och vara kry nästan in i det sista.

Men om henne skrev jag det som nog är mitt längsta inlägg här på bloggen, Farmor Majken 100 år.

       

 

Igår började dagen grå och prognosen sa grå men de har ju haft fel förut så naturligtvis kom solen fram och det blev en härlig vårdag.

Jag som började med att räkna på vår ekonomi och dra ut kalkyler så jag skulle vara förberedd då banken hörde av sig som han lovade innan helgen.

 

Lite hackande i snön här ute och kaffe på altan med kelsjuk Gunnar i knät och sedan snörde jag på mig skorna och gick iväg på en liten sväng.

 

När jag var vid Mammas Restaurang ringde mobilen, det var bankkillen som kunde meddela att det inte var några problem att låna pengar, jag fick på stående fot bokstavligt talat bestämma lånets längd och om jag ville amortera, det gick fint att inte göra det också men det blev låga 1% på det här, jag har 0,5% på andra lån.

Det kändes fint för nu kan jag fortsätta planera på ett byte av taket på huset liksom färdigställa gäststugan och lite annat.

 

Väl hemma blev det mer hackande i snön och på norrsidan fortsätter snön att sakta glida ned, det är bra om inte allt för många takpannor går sönder för jag har inte så många kvar i reserv.

 

Anders ringde och sa att vi fortfarande har fönster att hämta i Storulvån, det är nedanför STF Sylarnas Fjällstation där han jobbar ibland, han gör en hel del arbete på distans och är här hemma av och till, just nu är det till och igår fyllde han sin badtunna fick jag höra. Han ville nog fresta mig och göra mig avundsjuk men vi får se nästa vecka då vi/jag ska vara i stugan några dagar.

 

Det finns eller fanns fortfarande snö på taket för nu ramlade det ned en stor bit, bara allt är nere ska jag ta slungan och köra ut det på gräsmattan så att altangolvet blir rent någon gång, det är ju mot norr och skuggigt här utanför fönstret.

 

Inger kom hem från jobbet och senare åt vi middag framför TV:n och ett avsnitt på Den Blå Planeten II.

Sedan gick Inger till sitt och jag hit till kontoret där jag plockade fram foton och skrev inlägget om min mor allt under tiden en Bondrulle rullade på TV:n, Nu var det Goldfinger som är en av de bättre filmerna.

Men det var känslosamt och jag fastnade i alla foton som finns men lyckades ändå begränsa mig till ett 40-tal bilder.

Det blev ändå betydligt mer än vad jag först tänkt och just efter midnatt lade jag upp inlägget oberoende vad tidsstämpeln säger.

Den registrerar när man börjar skriva så dagens inlägg började jag med 09:00 och nu har snart en halvtimme gått.

 

Inger gick isäng och straxt efteråt kröp jag ned i sängen och jag var förberedd med en tjock filt på mig för fönstret var öppet även inatt, jag har sovit så gott och länge fast jag hade värk.

 

Upp runt ½8 som vanligt och jag satt tidigt här.

Inger är ledig och har tänkt cykla upp till blomsterhandeln så då kanske jag hänger på, jag har ju ändå tänkt börja cykla mer.

 

I övrigt blir det väl hackande i snö och kaffe ute på altanen för de har lovat sol idag, fast de har ju haft fel förut så vem vet.

 

Just nu mulet men +8,5° och vindstilla. Skönt att gräsmattan börjar titta fram mer och mer för fåglarnas skull och de besiktar mina holkar så jag ser fram emot pipandet av fågelungar senare i vår/sommar i holkarna.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-17 09:30:09

Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 1018,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,5 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
14:43
Temp - Min:
2,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
00:09
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,3 hPa
Klockan:
04:56
Lufttryck - Min:
1017,2 hPa
Klockan:
18:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:07
Sol upp: 05:02
Sol ned: 20:17
Skymning: 21:13
Dagsljus: 17:06 tim:min
Dag längd: 15:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:22
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

 

Tar jag några bilder några dagar så ser man skillnaden varje dag.

               

Ett kort varje morgon och det syns mest borta vid förrådet.

 

Nu tror jag det blir förmiddaskaffe ute på altanen och solen börjar så smått titta fram ser jag.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards