jans

Alla inlägg den 18 april 2018

Av Jan Sandström - 18 april 2018 09:26

Onsdag den 18/4


Igår var en sorts högtidsdag för det var 100 år sedan vår mor föddes nere i Eskilstuna.

Om henne och hennes liv skrev jag lite och lade upp bilder i ett inlägg som du hittar här: Farmor Majken 100 år

      Lilla mamma.

Det sägs att jag är väldigt lik henne och det känns ganska bra.



Jag tog min eller årets första cykeltur tillsammans med Inger och den gick bara fint, men jag känner ju att det är andra muskler som används.

 

Vi cyklade upp till Blomsterlandet på Grubbe och väl hemma igen efter 5 km blev det nudlar till lunch ute på altanen.

Det var lite svalt när vo åkte iväg men hemma igen hade vårvärmen kommit med sol.

Vi fick en riktigt fin vårdag och snön smälte otroligt mycket.

Inger började sätta blommor i krukor här ute.

       

Hon upptäckte att plasttaket läckte och jag såg att det var takstegen som släppt uppe vid nocken av snöns tyngd som gled nedåt.

Inte trodde jag att den skulle lyckas slita loss fästena som jag satt dit för ett antal år sedan, ganska många år sedan faktiskt då vi byggde altanen på södersidan.

       

Nu blir det mer jobb när snön tinat bort helt på taket och då ska jag försöka laga hålet.

Går inte det får jag ta bort och sätta dit en helt ny takskiva.


Jag pysslade lite med cyklar och igår fick Inger på sina sommardäck på sin cykel, smorde upp den och justerade växlarna men hon ska få en ny kedja bara jag kommer mig iväg och handla alla cykeldelar som ska till de jag repat upp.

Funderar på att sälja 2-3 st och få in några kronor.


Kaffe och kaffe och ute på altanen hela tiden.

Startade snöslungan och skottade av altanen här bak och körde lite ute på tomten så att det tinar upp fortare.

Det är bara lössnö som kommer att försvinna i rasande takt.


Det blev middag och den åt vi inne vid TV:n där vi såg senaste avsnittet av Den Blå Planeten II.

Efter den satte jag på en ny bondrulle, nu var det Åskbollen som stod på tur, men jag somnade under filmen och tänkte gå isäng.

Skulle bara...

Just det så jag fastnade här vid datorn ända till midnatt innan jag också gick isäng.

Inger hade ställt upp fönstret, jag tog fram yllefilten men orkade inte med ljudboken så länge. Men stängde fönstret innan jag somnade och sov gott sedan jag släppt ut Gunnar.

Vaknade senare med katten mellan benen, han har en förmåga att klämma sig ned hos mig.

Senare kom Mirabell och lade sig utmed oss.


Upp åtta efter att ha kollat lite på nätet och kliat katterna.


Det skulle vara en gråmulen dag idag med nederbörd men så ser det inte ut nu för solen skiner.

Tog några bilder via kamerorna.

   


Vintern drar sig tillbaks i rasande fart nu.

 


Jag undrar varför jag får svarta kanter på kameran i Stöcksjö, och varför har inte Anders dragit ut kontakten men jag tittar aldrig i den då jag vet att han är hemma, förutom nu då men då bara upp i det blå för att få se himlen och vädret.


Idag funderar jag på att antingen åka med bilen till Anders och bada i tunnan och handla på Classes när jag åker hem om jag inte tar omväden till Ersboda och Biltema, cykelgrejor på listan. Jo och så måste jag skriva upp silikon som sägs fuingera att laga plasttaken med, fast smältlim gick bra i stugan men då var det bara ett litet hål. Smältlim och värmepistolen så att det fästar ordentligt och en plexiglasbit ovanpå kan fungera.


Eller så tar jag cykeln ned på stan och handlar där, fast jag har inte kollat vad Clas Ohlson har av mina cykeldelar. 

Då det skulle vara halvdant väder hade jag ju tänkt sitta här och planera saker och ting som stugbygget och semesterresan till Norge i sommar.

Men mina planer brukar ju oftast spricka av någon outgrundlig anledning.


Just nu har jag då +8,6° här i skuggan, solen skiner medn det ser ut att blåsa och träden börjar få knoppar.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-18 10:00:10

Temperatur: 12,8 °C
Lufttryck: 1022,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från SSW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 12,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,3 °C
Klockan:
08:43
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
15:19
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
04:44
Temp - Min:
-0,8 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1023,1 hPa
Klockan:
07:07
Lufttryck - Max:
1022,9 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1021,9 hPa
Klockan:
09:26
Lufttryck - Min:
1017,3 hPa
Klockan:
04:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:03
Sol upp: 04:59
Sol ned: 20:20
Skymning: 21:17
Dagsljus: 17:14 tim:min
Dag längd: 15:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:37
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan.


Nu kaffe och jag tror jag ska kolla hur det känns där vid förrådet. Det blåser ju från SSW så då är det nog inte så skönt här på södersidan.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards