jans

Alla inlägg den 20 april 2018

Av Jan Sandström - 20 april 2018 13:22

Nu är det fullt schå att ha besök av Emil några timmar   

Men så var han på bra humör men lik sin namne där borta i Lönneberga.

Fast han är ganska mysig ändå och nu har de åkt hem, för ett bra tag sedan.


Jag åt fil ute på altanen och när jag var inne kom jag på att jag slängt lite smutstvätt i tvättkorgen igår.

Jomenviss, där låg det.

 


Nu är jag mest trött och vill sova en stund ute på altanen men har egentligen inte tid. Borde ta en promenad men orkar inte det just nu.

Måste städa ut ur bilen där det nu ligger fullt med grejor i bagaget och så borde jag kolla på Eriks bil och så borde jag mäta upp hustaket, och så och och och.

SUCK. sova verkar skönt.

Av Jan Sandström - 20 april 2018 10:45

Fredag den 20/4


Igår åkte jag till Biltema men först åkte jag till Erik som har en bil som inte startade.

Det hände ingenting när man vrider på startnyckeln till tredje läget, allt annat fungerar men inte startmotorn så vi baxade ut den från P-platsen. Jag satt i och styrde medan Erik knuffade på bilen.

Sedan fick han för första gången prova på att dra igång en bil och den startade direkt.

Men vanans makt, när vi stannat vred han av tändningen. Så han fick göra om starten och sedan körde vi hem till Västerslätt där han ställde upp bilen på gården.

Därefter körde jag hem Erik igen och jag körde till Biltema för att handla lite smått.


Jag tog itu med att börja meka med bilen men det är så jäkla trångt och allt är så inbyggt att man inte kommer åt någonting.


Tiden gick och det blev dags att ta en promenad över till Handelsbanken här på Västerslätt där jag stämt träff med Inger och Joakim, vi skulle skriva på lånehandlingarna på nya huslånet och nu sitter nästan 200 000:- på vårt sparkonto.

Det känns skönt att nu kunna fortsätta med en framtida takomläggning som jag planerat att vi utför själv till största delen.

Jag vet inte ännu om det blir plåt eller om vi lägger nytt tegeltak. Tegel är mycket snyggare och faktiskt hållbarare i längden.

Pengarna ska även räcka till gäststugebygget vi håller på med men där kommer allt att ta sin tid då jag ska göra det mesta själv.


Jo jag har ju blivit med husvagn och släpvagn.

Husvagnen är fyrkantig, har två hjul och drag i ena änden, släpvagnen är likadan fast plattare och lite mindre.

Husvagnen står nere i Ö-vik och släpen i Östersund.

???       Vadan har hänt nu med Janne tänker du säkert.


Jo det är så att min kompis Hans jag skrivit om ibland har bestämt sig för att sälja sina fordon och jag har inte fått det ur huvudet att det skulle vara en bra affär för oss båda om jag köpte dem.

Båda är nöjda med priset och tids nog ska han få sina pengar men vi har inte skrivit pappren ännu. Han bor ju lite avlägset men till veckan så blir det nog av för jag blir troligen tvungen att åka ned till Ö-vik och hämta vagnen samtidigt som Hans åker från Ö-sund så vi träffas där. Vagnen ska ju ut ur sin vinterförvaring där den inte får stå kvar.

Släpvagnen har jag tänkt att Anders ska få ta hit hem när han pendlar mellan fjällen och stan, då kan han även ta hem ett antal fönster som vi har stående där uppe efter renoveringen av fjällstationen.

Men det gäller att få allt att stämma och klaffa, jag har lisom sickan en plan, timad och klar in i minsta detalj.

Fast hur var det nu med jag och planeringar.   Det blir som det blir och säkert bra ändå till slut.


Väl hemma satte vi oss ute på altan med te och kaffe och den där mandelkubben vi inte åt i tisdags på mammas 100-årsdag.

Det blev kyligt och vi gick in.

Jo jag har troligen tappat/slarvat bort mitt aktivitetsarmband, och nu kom Peter och Emil.


Som vanligt såg vi ett naturprogram och åt middag samtidigt. Sedan satt jag med annat här vid datorn men hann även ut till Eriks bil en sväng för att kolla på lite.

Jag gick in med min "snabelkamera" för att ta lite bilder där man inte kommer åt att se.


Det blev sängen och som vanligt med filt och katter, öppet fönster Voltaren och varm vetekudde som jag låg och kramade i händerna.

Somnade nog till slut och sov ganska gott med en massa konstiga drömmar om konstiga saker.


Upp vid ½8 och nu sitter jag här.

Peter kom med en avdankad dator från Annas jobb och Emil leker, Gunnar och Mirabell flydde fältet.


Planerna spricker så jag får se hur dagen blir.

Jag hade en massa jag tänkt göra men får se vad det blir.


I eftermiddag har vi kanske tänkt oss till stugan men får se hur det blir.


Det är inte så fint väder idag, grått och det har tydligen regnat för det var blött på marken tidigare.

Nu har jag +9,5° och som ovan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-20 10:45:10

Temperatur: 10,4 °C
Lufttryck: 1014,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 10,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,5 mm
Året: 37,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,4 °C
Klockan:
10:44
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
15:09
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
05:40
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,4 hPa
Klockan:
13:21
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
1022,6 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:55
Sol upp: 04:52
Sol ned: 20:26
Skymning: 21:24
Dagsljus: 17:29 tim:min
Dag längd: 15:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:30
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här ute när jag flyttat bort julgranen och fått bort en massa snö och is från altangolvet.

 


Jag hade fint besök i fröautomaten för en stund sedan, det är jordnötter på andra halvan.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards