jans

Alla inlägg den 21 april 2018

Av Jan Sandström - 21 april 2018 10:00

Lördag den 21/4


Igår fick jag besök av Peter och Emil, han var ett riktigt yrväder men mysig.

Peter hade hämtat en dator han kom och kollade på och det är hos oss det finns grejor kvar efter gamla maskiner.


Jag plockade med ett och annat, rensade bagaget på bilen och packade in snickerimaskiner och div. verktyg.

Pratade med söner och vänner på nätet om ett och annat, ordnade upp när, var och hur släpvagnen skulle hämtas av Anders och jag ska åka och hämta husvagnen. Det kan fungera allt jag planerat.


Men jag hann inte med mer på Eriks bil så du Erik får ringa om du ska pyssla med den i helgen och får problem med var skruvar ska sitta. Det är 4 st jag har tagit bort men verktyg och mekarboken ligger i bilen.

Jag fick ju problem med att låsa den då jag lossat batteriet så då fungerar ju inte centrallåsningen. Tänk att det var inte så länge sedan man låste bilar sådär med varje dörr för sig.


Inger kom hem och vi lastade in katterna och maten för att åka hit till stugan och det gick fint att köra hit förrutom den däe BMW:n som tydligen körde under utryckning på 60-streckan vid bangården. Men har man en sådan fin snabb bil vill han väl använda den. Tills han blir stoppat på ett eller annat sätt. Man får bara hoppas på att det blir Polisen som stoppar en sådan där fartdåre.


Här i stugan blev kisse glada och de är så kelsjuka och nyfikna.

En brasa i kaminen och TV med middag och katt i knät.

Vi avslutade kvällen med en film från Netflix, "I nöd eller lust" heter den.


Fönstret öppet när vi gick isäng, det var ju ändå över noll ute och båda kisse gick ut ystra och nyfikna men kom snart in för att ligga hos oss i värmen.


Jag hade värk och lite svårt att somna men till slut så sov jag och har sovit, tog medicin vid sex och svårt att somna om.

Kände mig utsövd men sov sedan till åtta.


Frukost och tidningen på nätet men det är lite svårt att läsa på en platta, eller/och den dator jag har. Jag kan ju lossa skärmen och använda den som platta men det är inte samma sak som med papperstidningen men här i stugan har vi inget val.


Mirabell ville ut men det var så blött där ute tyckte hon.

   

Det hängde snö över takrännan så det droppade på trappen och det gillade hon inte.


Gunnar ligger och sover tungt på våran säng.

Nu såg jag ekorren här utanför fönstret, hoppas bara att Gunnar låter den vara men han är nog för gammal för att jaga den och så är mössen godare.

 

Det är fortfarande ganska mycket snö här men den är fluffig och porös så rör man på den så rasar allt ihop.

Nu kom en kall men kelsjuk Mirabell upp på bordet och vill gosa, säkert vill hon ligga i mitt knä som vanligt.

 


Idag måste vi lasta av de stora fönstren vi köpte tidigare och som står på släpvagnen under carporten, vi får se om vi kan lyfta dem eller om jag måste hissa upp och köra undan släpen.

Sedan finns hur mycket jobb som helst här, vi måste kolla på badtunnan som det hänt något med, den står på sniskan och tjälen verkar skjuta under stockarna den står på.


Gosa med kisse och dricka kaffe måste jag också hinna med och det bör inte bli några problem med.


Men vädret kunde ha fått vara bättre, tidigare sken solen men nu är det grått och mulet.

Det blåser också en hel del, så att det kanske blir svalt att sitta ute och äta senare.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-21 10:00:11

Temperatur: 9,7 °C
Lufttryck: 1002,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från NW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 7,8 mm
Året: 37,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
14:48
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
00:37
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
05:40
Lufttryck - Max:
1005,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,8 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:50
Sol upp: 04:49
Sol ned: 20:29
Skymning: 21:28
Dagsljus: 17:38 tim:min
Dag längd: 15:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:18
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:59


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute mot söder.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards