jans

Alla inlägg den 27 april 2018

Av Jan Sandström - 27 april 2018 19:34

Då gäller detta men det kan du tänka på när var och hur du nu än tänker elda ditt ris.


Flytta på rishögen INNAN du tänder på.


Och då menar jag inte din gamla bil.

   


Men även smällare och raketer är ett otyg

 

för djur och natur, samt jag då.

 

           

Av Jan Sandström - 27 april 2018 19:01

Först åkte jag till BYGGmax där jag bytte till två fulla gastuber och det gick fint fast det var en annan sort jag lämnade in.

Trodde att det kanske skulle strula av den anledningen men inte det.

Sedan körde jag över till Anders där vi satt ute på altanen och drack kaffe i solen och pratade om allt från trädrötter till fåglar i luften.

Han har lite problem med att det rinner vatten över vägen till han och det var geggigt där så när jag skulle hem så...

Se själv.


 

Hjulspinn i geggan och en massa klet på hela bilen. Så när jag kom hem tog jag fram tvätten och spolade av leran, sedan angrep jag husvagnen och gasolboxen som jag städade ur och spolade ren.

När jag ändå var på gång spolade jag av hela trottoaren utanför huset så nu är det riktigt vårfint där ute. Förutom ute på gatan där grus och löv hamnat men de kommer väl snart och sopar gatan.

Av Jan Sandström - 27 april 2018 09:02

Fredag den 27/4


Ja så var det dags för räkningarna, igen.

Men först bloggen.


Vi har ju varit en vecka i stugan, med vissa avbrott då.

I måndags åkte jag till Ö.vik och köpte en husvagn

  och Inger jobbade kväll så den natten sov vi här hemma.

Morgonen efter alltså på tisdagen köpte vi innertak och laminatgolv till gäststugan.

I förrgår onsdag åkte vi till Vindeln för att köpa lim, men det blev glass och kakor istället, mycket godare.


Eljest var det jobb jobb jobb och vi fick upp innertaket i sovloftet.

Så här såg det ut när vi fått upp tre skivor på ena sidan.

Och så jobbade jag på egen arm, Jag halkade och slog i ett

murblock (lekablock)    och det gjorde ONT.


Igår tog jag mig an att montera dörren och efter många om och men samt mindra svordomar så satt den där.    Fast jag tror den slagit sig en aning.

Anders kom förbi och vi åt våfflor med sylt och grädde innan katterna och allt lastades i bilen och vi åkte hem till vårt.

Gunnar sprang genast ut och kollade av omgivningarna, Inger åkte och handlade på ICA och jag var slutkörd och hade fått värk.


Kollade av datorn och sökte lite saker på nätet, ska ha en hålsåg på 68 mm men hittade bara på 86 mm så jag tänkte som så att jag kan ju borra från andra sidan, utifrån istället för inifrån, då borde det stämma.

Men så kollade jag min vän Conrad, det inte Classe eller jag har det har han.


Jag var trött och hade värk i händerna så det blev outhärdligt att skriva på datorn så jag gick isäng med värmedyna, Voltaren och vetekudden samt ljudboken i lurarna.

Somnade nog ganska tidigt ändå och har sovit inatt men vaknade före sex och hade jäkligt ont i höger knä och höft. Gunnar hade lagt sig mellan mina ben men då Inger stigit upp så tog jag hennes säng och somnade faktiskt om till ½8.


Frukost och Mirabell har varit ute en stund men nu sover båda två på vår säng.

Jag sitter och bloggar och ser på TV, Mythbusters och ska snart ta mig an månadens räkningar m.m

Sedan kanske jag åker iväg och byter ut gastuberna till fulla tuber, har ju tre st tior nu som ska fyllas.


Solen skiner idag och 10,7° här utanför fönstret, inte verkar det blåsa heller.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-27 09:30:10

Temperatur: 13,1 °C
Lufttryck: 1005,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 52 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från W,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 13,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 41,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
15,2 °C
Klockan:
12:01
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
04:52
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
04:44
Lufttryck - Max:
1005,8 hPa
Klockan:
09:09
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1002,4 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
994,8 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:25
Sol upp: 04:28
Sol ned: 20:48
Skymning: 21:52
Dagsljus: 18:27 tim:min
Dag längd: 16:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:50
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut nu i trädgården.

 


För en vecka sedan, förra fredan såg det ut så här.

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards