jans

Alla inlägg under april 2018

Av Jan Sandström - 26 april 2018 17:27

Och dörr det blev.

Men vilket ?jobb det var. Jag tror att hela dörren slagit sig.

Men det blir nog en ny dörr då vi isolerar stugan och då blir det en stor altan eller veranda framför.

Anders är här och vi ska äta våfflor innan vi åker hem till stan i kväll.

Av Jan Sandström - 26 april 2018 09:45

Torsdag den 26/4


Fast jag börjar ifrågasätta det här med "paradiset".

    


Mirabell mår då gott när jag äntligen satte mig i soffan

 


så hon fick ta plats i mitt knä.

 


Men det är inte det lättaste att skriva här med henne mitt mellan jag och datorn.

 


Igår satte vi upp en del av innertaket

 

Det blir nog bra till slut när det är färdigt. Vi åkte även in till Vindeln en sväng och Peter köpte ut två gastuber åt mig.

Han har fler tuber av det mindre formatet om någon är intresserad och dessa finns i Lövånger upp mot Skellefteå.


Mat, fika och kaffe, film senare på kvällen och den fjärde Bourn-filmen där inte Jason Bourn är med annat än att det talas om han.

Men en fartfylld actionfilm är det.


Jag har sovit gott inatt och med öppet fönster.


Idag kanske det blir mer innertak eller så blir det ytterdörren och nått fönster, provisoriskt då riktiga blir när ytterpanelen ska på.


Vi har fint väder med sol och inte så blåsigt.

Svårt att skriva med en hand och hålla uppr datorn med den andra   


Temperaturer


och så här ser det ut.

 

Våfflor till middag och kanske får vi besök av Anders, vem vet om fler barn hänger på och åker med han.

Eriks bil är ju fortfarande trasig och står hemma hos oss men i morgon ska jag kika på den då vi åker hem efter en veckas skön stugvistelse. Sedan kanske någon av arvingarna vill vara här en stund och jobba.

 

Av Jan Sandström - 25 april 2018 19:30

Vi har fått upp innertaket på loftet men det var inte lätt innan vi kom på tekniken.

Det stod att man skulle använda lim som högg direkt så vi tog bilen till Vindeln för att köpa en tub, men där på bygghandeln avrådde han oss från att limma utan bara använda spikpistolen jag har, den skjuter ju tunna stift som knappt syns.

 

Vi har en glipa uppe vid nocken som jag kom på att jag ska täcka med en platt bräda, onödigt att såga en hel skiva för en 8 cm remsa. Skivorna är ju 40 cm breda och 240 långa.

I Vindeln passade vi på att köpa glass och så blev det lite annat gott på ICA.

Men jag kan bara säga att min kropp inte är gjort för att jobba med sånt här som tak i låga utrymmen.

Inger kan då gå raklång i mitten.


Jag har kollat på och limmat en del på den gamla ytterdörren som tyvärr blev lite skadad av att stå ute i vinter även om det var under tak, det samlades vatten där den stod så då blev det så.

Faneret har lossnat i kanten men det finns ju lim och så har jag monterat låskista och beslag.

Nu ska den monteras men vi får se om det blir en ny när vi ska göra isolering och ytterpanelen.

BYGG max har en fin dörr för endast 3000:-


Peter bistod mig med att köpa ut de där gasoltuberna jag tingade på Facebook så nu har jag två tuber till husvagnen.

Jag tror att det är bra pris för 650:-/st för Pc10 alltså de nyare komposittuberna.

Men jag har en hel del jobb att göra på husvagnen då den stått hela vintern och så vill man ju ha den personlig.


Nu ligger kisse här inne och Inger lagar middag och sedan blir det TV.


Jo och så har de lyckats fixa kopplingen mot Facbook

Jag fick ett trevligt mejl idag.


Hej Jan

 

Nu borde det fungera att koppla bloggen igen. Facebook hade gjort en uppdatering som krävde att vi ändrade lite kod för att det skulle fungera.

Med vänlig hälsning
Support Bloggplatsen
Av Jan Sandström - 25 april 2018 10:00

Onsdag den 25/4


Igårvaknade vi till en gråtrist grå småregning dag.

Men vi var ändå tvugna att göra det som skulle göras, åka till BYGGmax där vi köpte innertaket till gäststugan.

Jag slängde även på några brädor till fladdermusholkar jag tänkt få ihop och andra som är bra att ha, men så gick vi in för att "titta" på klickgolv. Det blev ett mörkt golv med tanke på ljusa furuväggar och vitt tak.

Allt som allt gick kalaset på drygt 12000:-


Men det småregnade så jag täckte allt med sopsäckar och så åkte vi hem igen där jag lade på presenning och surrade fast allt ordentligt, lastade de sovande katterna och så iväg hit till stugan.

Det var tidvis tjock dimma och då uppe på lite högre kullar och berg.


Här i stugan kom det även lite hårdare regn på gränsen till hagel så vi gick alla in, nä Gunnar stannade ute ett tag, men tids nog klarnade det faktiskt upp och vi kunde bära in golvet hit till stugan.

   

Sedan blev det en del tid inne i bygget där vi planerade, skruvade om lite takläkt och så sopade Inger golvet uppe på loftet och jag gick in för jag tål u inte det där dammet.


Vi åt middag medan vi såg TV och det blev tredje Bourn-filmen The Bourne Ultimatum (2007).

Det är fart i de där filmerna och lite dötid.


Jag gick isäng och visst börjar jag bli fin på armen jag slog i häromdagen.

 


Men kameran visar inte riktigt hur det ser ut, det är värre men ska se om jag kan få en bättre bild i dagsljus.

 


Och dagsljus och solsken har vi idag.

   


Jag stod barfota ute på altangolvet och det var solvarmt och skönt men i luften är det ingen sommarvärme.

Men vilket fågelliv det är i skogen. Det kvittrar, tjattrar och lever om, helt underbart härligt.

 


Idag blir det kaffe ute på altanen. Någon av de vi har.

 


Hos Anders i Sröcksö är det också fint väder, jag ska se om jag får tid att ändra på kameran som visar bilinfarten här så att den visar himlen i sommar.

 


Eljest blir det innejobb idag och kanske får vi upp innertaket.

Termometern på södra altanen visade runt 9 grader men Vattenfalls mätare visar

Svaga vindar från något håll och väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-25 10:00:11

Temperatur: 10,5 °C
Lufttryck: 993,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 10,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 11,1 mm
Året: 41,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,9 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
16:39
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
01:24
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1004,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,7 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
11:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:34
Sol upp: 04:35
Sol ned: 20:42
Skymning: 21:44
Dagsljus: 18:10 tim:min
Dag längd: 16:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:48
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu blir det kläder på, lite mer kläder i alla fall och kanske kaffe ute på frukostplatsen innan det blir jobb.

Någon matinéfilm blir det nog inte idag heller, jo den igår såg jag lite på men den var tralig och dålig.

Idag sänds De gjorde mig till brottsling på SVT1, 15:00 - 16:30, den är från 1939.

Proffsboxaren Johnnie är en cyniker med aptit på kvinnor. Hans manager har lanserat honom som en svärmorsdröm och tidningarna hyllar honom som ett föredöme. Efter en stormig natt får han läsa i tidningen att han är efterlyst för ett mord.


Jo jag vet inte om jag måste åka in till stan en sväng för att köpa de där gasoltuberna, måste prata med söner om saken.

 

Av Jan Sandström - 24 april 2018 16:01

Men det är skönt här i stugan.

Och att få ligga på mattes fötter är så skönt, för kisse.

 


Fast nu har det slutat regna och snöa så då ska vi ut och bära in innertaket och klickgolvet vi köpte idag.

Av Jan Sandström - 24 april 2018 09:09

Tisdag den 24/4

Tänk, nu är det bara åtta månader kvar till jul   Jaja, jag hädar så här inför sommaren. Förlåt mig så mycket.


Men igår vaknade vi i stugan, åkte in till stan och blev omkörda av abulansen på Tavelsjöberget, alltså uppe på berget nott om Sundlingska gården så förstår du bättre.


Inger åkte och jobbade och jag åkte till Ö-vik där jag hämtade hem husvagnen men om det står det i förra inlägget.

Tranor, tradare och husvagn.

    Det finns även en video från vägen i inlägget.


Här hemma kollade jag på nätet om byggvaror och sneglade på TV:n men var trött, så trött fast jag kunde ju inte gå isäng klockan åtta.


Inger kom hem sent, efter elva då jag just gjort kaffe och macka. En massa prat och koll på köksinredningar innan sängen.

Som vanligt hade jag småsvårt att somna men har ändå sovit några timmar inatt.


Upp vid åtta och kaffe med ostmackor och idag hade jag cheddarost på dem, gissa om Mirabell gillar den osten.

Jag hade tur som fick något själv.

Igår gjorde jag ju mackor men bara med smör och bostongurka på och Mirabell snodde runt benen och tiggde. Hon förstod inte vad jag sa när jag påstod att hon inte äter det jag äter så hon fick lukta på skeden med rester av bostongurka på.

Tydligen gillar hon även det, men vanlig jäkla kattmat äter hon inte.


Vilken kör vi har här ute.

NU ska det vara ljud med fågelkvitter.


    
 

Jag har lite svårt att skilja på bergfink Bergfink och bofink Bildresultat för bofink.

Bilderna kommer från https://www.wildlifegarden.se/

Men det är nog bofinken vi har i hundra, tusental av här ute just nu och en massa andra fåglar.


Vi ska bara göra klart här innan vi lastar katter och annat och åker till BYGGmax där vi ska köpa innertak, taklister och lite annat men jag hade ju hoppats på lite bättre väder.

Jag har lastat in ett par rullar med sopsäckar så vi kan klä in allt och fuktskydda för det regnar och är gråtrist.


Just nu har jag +2,9° utanför fönstret.

I stugan är det


och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-04-24 09:30:11

Temperatur: 2,7 °C
Lufttryck: 996,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från SSE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 40,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,5 °C
Klockan:
01:17
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
10:33
Temp - Min:
2,3 °C
Klockan:
05:40
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
02:29
Lufttryck - Max:
1004,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
995,9 hPa
Klockan:
09:14
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:38
Sol upp: 04:38
Sol ned: 20:38
Skymning: 21:40
Dagsljus: 18:02 tim:min
Dag längd: 16:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:16
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser den vanliga vebbkamerabilden ut.

 


Nä nu är det bäst att börja göra sig i ordning.

Jo jag får se om jag måste in hit igen imorgon för jag nappade på att köpa två gasoltuber via Facebook inatt och han ska köra förbi Umeå imorgon. Han kommer uppifrån Skellefteåhållet men inte riktigt där uppe, någonstans efter E4:an

Om jag inte kan få till det så att någon av barnen gör upp affären.

Några matinéfilmer hinner jag inte se de här dagarna och årstiden men i eftermiddag kanske OM inte vädret blir bättre, fast man kan ju jobba inomhus och vi har ju ett innertak att sätta upp.

Allmänt · Gäststugan · Humor · Matinéfilmer

Av Jan Sandström - 23 april 2018 19:29

I morse vaknade vi i stugan och åkte ganska direkt hem till stan där jag lämnade av Inger och släpvagnen.

Efter lite småplock körde jag ned till Ö-vik eller Domsjö som ligger lite söder om stan.

Där skulle jag träffa kompisen Hans men han var försenad så jag fick sitta en timme med ljudboken och det var ingen uppoffring.


Han kom med husvagnen jag skulle köpa.

 

Efter att ha skrivit under papper om ägarbyte åkte jag hemmåt och så även Hans, fast han skulle åt ett annat håll. Upp till Östersund där han numera bor.

Men det var kul att träffa han igen och prata lite.


Jag hade problem med bromsljus och vänster blinkerts på vagnen så jag åkte till OKQ8 vid rondellen (den vid Paradisbadet) där jag tankade och köpte en sprayflaska med olja och en skruvmejsel, Philips 2. Passade på att låna toan och jag hade tänkt äta en korv men inte betala så mycket.

Fort var det gjort att spraya elkontakten och lossa bakljusets glas, vickade och kollade att lampan såg hel ut och den blinkade igen.


Iväg hemmåt men vid Sibylla mitt emot brandstationen körde jag in och åt en burgare, även den dyr men mer mat för pengarna.

Sedan tuffade jag hemmåt mot Umeå.

Men hur fort får långradarna egentligen köra här i Sverige???


  Tranorna var fina och det kom fåglar lite här och där i luften från södern.


Det blev inget jobb på Eriks bil då vädret är grinigt med småregn men husvagnen fick stå på gräsmattan.

 

Eljest hade den hamnat ute på trotoaren, nu är det på gränsen för att vi har ett plomonträd på gräsmattan.


Inger kommer senare i kväll och i morgon bitti köper vi grejor på BYGGmax och sedan upp med lasset till stugan igen.

Av Jan Sandström - 23 april 2018 12:02

... och väntar.

Hans har blivit lite försenad men med ljudboken i lurarna har jag det bra.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards