jans

Alla inlägg den 5 maj 2018

Av Jan Sandström - 5 maj 2018 21:15

Anders och Erik kom hit idag och jobbade hårt med att såga och skruva.


Vi fick upp de stora fönstren och det blev LJUST.


 

Jag hade mätat upp och ritat på väggen var det skulle sågas och de skruvade upp en stödbräda att såga utmed.

   


 

Det levde om och dammade en hel del så jag var glad att jag slapp såga, då hade jag säkert fått ta mer allergi och astmamedicin.

   

Jag fick sitta ute och dokumentera det hela.


Erik höll på att få allt över sig när han stod där inne. 

   

 


Innan de åkte hem satte de upp resterande läkt i taket så nu är det upp till jag och Inger att sätta upp innertakets skivor.

Av Jan Sandström - 5 maj 2018 10:00

Lördag den 5/5


Igår kom Maria och skulle låna bilen men det blev så att jag följde med dem ut och handla, liksom de följde med mig när jag åkte till Caravan Center och köpte en taklucka till, det satt ju två luckor på husvagnen.

 

     

Den som sitter där är inte bra men nu blir det fina takluckor.

 


Efter att ha köpt den sista luckan de hade och hittat i något utrymme åkte vi till IKEA där Maria handlade.

Vi lämnade Mona där och jag körde hem Maria där jag fick hjälpa till att bära in varorna.

Maria har ju en skadad hand hon inte för överbelasta.


Hem igen och pratade med Anders om att köpa ved, ringde och vi fick komma efter fyra (16:00--16:30) ute på Teg.


Så jag fick lite tid att göra i ordning sköttselanvisning av värmen i husvagnen innan jag kopplade släpvagnen och körde genom stan i rusningstrafiken.

Lite småsvårt att hitta dit men det gick och straxt efteråt kom Anders och han körde lika fel som jag gjorde.


En pall ved på min släpvagn men säcken hade gått sönder så vi fick fösa över veden i en traktorskopa som lastades på min andra släpvagn och den rymde mer ved så det blev en säck till för Anders.

Jag betalade med underbara Swish och fick ett bra pris. Han åkte hem till Stöcksjö och jag till Västerslätt där Inger kommit hem.

Surrade veden bättre och så lastade vi katter och annat för att åka hit till stugan.

Mirabell har fått för sig att hon ska gömma sig under sängen när jag tar fram transportburarna men sedan är det inge protester att åka bil hit.

 


Här fick de hoppa ut ur bilen och sprang genast runt och nosade. Gunnar var tydligen hungrig för han tog sig en mus till middag.

 

Musen är det lilla gråa framför Gunnar.


Jag lossade på spännbanden och Inger lagade middag, någon form av burgare och som vanligt blev det mer än jag behövde.

Vi såg ett program om Engelska slott och det vid Dover, magnifik byggnad som är över 1000 år gammal.

Sedan blev det Asterix och Olympiaden och allt från Netflix.

Skönt med fibernät här i stugan.


Gick isäng med ljudboken och Voltaren, fick Gunnar i sängen men sov ändå gott inatt. Så gott att vi inte steg upp förrän ½9.


Idag verkar det vara finare väder men det blåser, Anders ska kanske komma hit och då ska vi montera in de stora fönstren på gäststugan, han ringde just och och han tar kanske med sig Erik, vi behöver nog vara allihoppa för att få in fönstren.


Så det vlir dagens jobb. Solen skiner och det blåser.

Temperaturerna ligger så här


Det blir då kaffe utomhus idag, hela dgen blir ute förutom då jag jobbar inne i gäststugan.

 


Himlen i stan ser ut så här.

 

och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-05 10:00:11

Temperatur: 11,2 °C
Lufttryck: 1024,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från SSE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 12,6 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
09:10
Temp - Max:
8,1 °C
Klockan:
14:21
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
05:09
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
07:38
Lufttryck - Max:
1024,8 hPa
Klockan:
03:39
Lufttryck - Max:
1024,0 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1013,4 hPa
Klockan:
06:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:48
Sol upp: 04:01
Sol ned: 21:13
Skymning: 22:27
Dagsljus: 19:39 tim:min
Dag längd: 17:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:02
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det är lite mindre med snö nu.

 


Och grönt blir det bara värmen kommer, fåglarna har då kommit för det är ett härligt liv i skogen.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards