jans

Direktlänk till inlägg 11 maj 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 11 maj 2018 10:00

Fredag den 11/5


Igår kom Erik och vi åkte till Biltema där det blev lite avgasdelar till hans bil, flatkontakter m.m till mig och så en kap o gersåg.

Sedan hem till Anna och Emil som åkte med Erik som körde deras bil hem till oss. Anna har ju inte körkort ännu.


Här hemma jobbade Erik under sin bil, jag bistod med verktyg och annat. Han fick kämpa hårt med att såga av avgasröret med bara ett bågfilblad.

Jag passade på att även göra i ordning kabellisten till husvagnen där säkringsdosan ska sitta.

Emil hjälpte farmor i trädgården och Anna fick tillfälle att slappa i solen.


Men hur som helst fick vi inte dit delen på Eriks bil, Anna brände sig i solen såg det då ut som och Emil slog sönder mitt gröna Coka Colaglas.


Efter middag och en trevlig dag körde Erik hem Anna och Emil, jag gick ut och började montera i husvagnen och fick även bort några sladdar som bara fanns där till ingen användning.

Men det är lite ostädat där så idag ska jag städa lite.

    Jag tog bort nedersta hyllan i garderoben så nu ska jag passa på att städa ut där inne.

 

Jag upptäckte att jag kanske måste byta ut inkommande eluttaget men än har jag inte gett mig på den biten, det kanske går att bara skruva ihop eller limma för insidan är ju inger man ska röra.

Fast kanske skulle jag sätta dit en jordfelsbrytare, den var väl inte uppfunnen 1987 när vagnen byggdes.


Men nu står monering av USB-uttag närmast på schemat.


Det blev sent och hag hade jävligt ont i händerna när jag slog på och kollade att allt fungerade, och så verkade det göra så jag gick in och såg slutet på melodifestivalen och hade kaffe i koppen och Mirabell i mitt knä.


Gick isäng och det drog ut på tiden då jag inte hittade min vetekudde, den jag värmer i micron och ger skön värme där man vill ha det, jag kramar den i händerna som ett gosedjur.


Somnade ändå och har sovit skapligt.


Upp i morse och det blev frukost ute vid förrådet efter en varm skön dusch.


Jag ska till Biltema och köpa ett nytt rör men en storlek större så att vi får rören omlott och försöka dra ihop med klammer.

Delarna ska egentligen svetsas men vi fick inte loss bakre ljuddämparen och lamdasonden sitter stenhårt.

Kanske är den också amatörsvetsad för så var det på de främre delarna.


Sedan ska jag försöka få tag på husvagnstvättmedlet Globex 80, en gummibälg till draget och några småsaker.


Problemet är att jag fortfarande har djävulskt ont i höger pekfinger och "bara" vanligt ONT i övriga fingrar så egentligen borde jag inte arbeta eller göra någonting alls med händerna idag.

Men det är ju så svårt att inte göra någonting när vädret är fint, och det är det idag.


När vi satt ute med frukosten kom två blåmesar och gjorde ägg ovanför oss så det kanske blir fågelbebisar i någon av holkarna.


Just nu 17,3° här ute i skuggan, strålande sol och svag vind.

Så här ser himlen och de nu smått grönskande björkarna ut.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-11 10:00:10

Temperatur: 17,0 °C
Lufttryck: 1026,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 42 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från SSW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 19,7 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
09:38
Temp - Max:
20,3 °C
Klockan:
18:41
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
04:11
Lufttryck - Max:
1026,2 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Max:
1025,4 hPa
Klockan:
08:29
Lufttryck - Min:
1024,7 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1023,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:17
Sol upp: 03:41
Sol ned: 21:32
Skymning: 22:58
Dagsljus: 20:41 tim:min
Dag längd: 17:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:04
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards