jans

Direktlänk till inlägg 12 maj 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 maj 2018 10:30

Lördag den 12/5


Jag har egentligen inte tid att sitta här och blogga, men det har liksom blivit ett "måste" att göra åtminstone ett inlägg varje morgon.


Igår hade jag ont i mina fingrar och främst höger pekfinger som blir krokigare och krokigare och nu är det svullet.

Men då går det när man jobbar och sliter varje dag.

Jag bytte ett utvändigt eluttag på förrådet, det gamla var av dålig sort som vittrat sönder av solljuset, plasten hade blivit spröd och sprack sönder för ingenting.


Jag åkte till Biltema och köpte lite avgasrörsdelar till Erik och lite smått till mig själv och husvagnen.

Sedan gick vattenkokaren sönder så jag höll nästan inte på att gå något kaffe.

    Det tog ju sådan tid att koka upp på spisen.

Satte mig ute i sommarvärmen för att kolla på kokaren och naturligtvis ramlade någon liten del ned ned mellan brädorna på altangolvet.

Fram med skruvdragaren och lossa en bräda och jäklar vad det fanns skit där nere och fågelfjädrar men jag hittade den lilla plastbiten.

Det visade sig att den kunde jag ha varit utan utan att funktionen berörts. Vet ju inte ens om jag kan laga den men jag har lite hopp om det.

Limmade ihop med Araldit, (tvåkomponent epocylin) medel som blir som sten och sitter men den tar tid på sig att härda.

Så idag ska jag lossa tejp och gummiband för att se hur det blev och kanske förstärka med mer lim, ev borra två tunna hål och stoppa in metalltrådar för att förstärka.


Erik ringde och ville ha skjuts och så får man ställa upp, han skulle hämta grejor hos Anders och Eriks bil står ju fortfarande uppallad på bockarna här ute. Idag ska vi göra ett nytt försök att få ihop avgasröret.


Harry och Margareta kom förbi när jag satt ute och åt min matlåda, makaronpudding och Harry ville titta på husvagnen som ser än mer rörig ut men jag har hopp även där om att få ihop den.


Jag fixade i ordning en kedjesåg Anders har och där kedjan hoppat av, ett enkelt jobb men jag blåste även ur sågen med tryckluft så nu fungerar den igen. Ska bara slipa kedjan idag.


Senare gick jag dit och grejade lite smått men inte mycket  med tanke på att jag har ont i händerna.

Inger kom hem och jag kollade datorn lite och vi kikade på rullgardiner på IKEA:s sida.

Ska dit vid tillfälle och köpa 4 nya mörkläggningsgardiner till husvagnen.


Erik ska komma och meka med bilen idag och jag ska pyssla med lite smått, göra i ordning en tavla till Emil som de lämnade hit för lagning eller förstärkning, ska såga en tunn paywoodskiva till baksidan.


Alltid finns det göra, ska spola av norra altanen, den här utanför fönstret och den vid förrådet.

I kväll när Inger kommer hem ska vi köra upp vedlasset till stugan men det blir bara fram och åter.


Det ser ut att bli en solig fin dag idag också, jag har suttit ute och ätit frukost och fastnade i tidningen med korsord.


Just nu 10:29 har jag +20,7° här utanför i skuggan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-12 10:30:10

Temperatur: 21,1 °C
Lufttryck: 1027,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från ESE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 21,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
10:17
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
18:58
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
04:14
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Max:
1027,1 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1026,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1024,7 hPa
Klockan:
00:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:11
Sol upp: 03:38
Sol ned: 21:35
Skymning: 23:04
Dagsljus: 20:53 tim:min
Dag längd: 17:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:11
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och himlen ser ut så här.

 


Trädgården ser ut så här och det grönskar i träden.

 

Nu lite mer kaffe på den lilla vattenkokaren jag nu använder. Hade den då jag jobbade på bokbinderiet på Dragonskolan under förra seklet.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards