jans

Direktlänk till inlägg 16 maj 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 maj 2018 09:45

Onsdag den 16/5


Idag är en lite speciell dag så flaggan i topp.

 

Det var den här dagen 1985 som vi flyttade in i det här huset, tänk vad tiden går. (alla andra cyklar, som Galenskaparna sa)


Igår grejade jag på som vanligt, gjorde en ny hylla till pannskåpet i husvagnen.

Sedan lastade jag sågarna på släpen och körde över dem till Anders i Stöcksjö, men han var inte hemma så jag lastade av och gick in för att hälsa på Mirabell som låg och sov gott på sängen.

Ringde Anders som hade slängt skräp på återvinningen och vi bestämde träff på IKEA för kaffe.

  Jag hann före men vi parkerade i varsin ände på parkeringen så än en gång bra med mobiltelefoner.

Först handlade jag rullgardiner till husvagnen, sedan kaffe och därefter Kjell & Co och Clas Ohlson innan vi åkte hem till oss, varsitt oss alltså.


Jag grejade på, skruvade ihop saker i vagnen och förstärkte skohyllan i garderoben, började riva i bakändan där den molla sittgruppen och våningssängen finns, sedan tittade jag på baklysena på vagnen, ville ha reda på vilka ledningar som går till vad.

 

Skruvarna var rostiga och satt nästan inte fast eller så SATT DE FAST. In i garaget där jag hittade rostfria skruvar av lagom storlek bara lite längre än de tidigare.

 

Nya skruvarna bet bra men höger blinkerglas var spräckt så jag tänkte dutta i lite lim i sprickan då glaset (som är plast) gick av helt.

Lika bra det för då kunde jag tvätta ytorna men superlim som jag först testade funkade dåligt, borde använt aceton men det har jag inte fått tag på. Inger köpte Nagellacksremover på ICA men här såg vi att den var acetonfri.

Aceton använder man för att t.ex limma ihop glasögonbågar av plast.

Men det tog ihop såpass att jag kunde lägga på smältlim på insidan. Idag ska jag lägga på epoxylim på på utsidan efter att jag först slipat av sprickan och fått en liten V-form på den.

 

Kikade på sidoljusen och tror att jag måste byta ut dem också framöver till LED men först måste jag då komma åt ledningarna på insidan, tanken är att det ska bli LED runt om men baklyktorna vill jag ha original så där blir det lösa baklampor.

Kikade på nätet igår och det är svårt att få tag på originallyktor till en 30 år gammal vagn, men det går säkert på något ställe om man vill betala.

 

Fast det finns ju nya som skulle gå att montera på.


Det var kväll och jag hade ont i händerna igen, eller jag har väl aldrig blivit fri värken så som jag håller på. Men det är bara så kul.

Han även med att prata med grannarna och sedan kom Inger hem från jobbet.


Jag gjorde mig i ordning för sängen när jag kom på att jag ju skulle lacka plastglaset (på de extra bakljusen jag tänker montera på) svarta, ja inte hala utan bara den klara biten som är tänkt till skyltbelysning.

Så ut i garaget och spraya lite färg innan jag gick isäng med mina tre V.

En kort stund med en textbok på datorn innan jag somnade men vaknade några gånger under natten av värk i händerna och knäna så upp och vandra samt kissa och mer Voltaren och värma Vetekudden.

Gunnar kom in framåt morgonsidan och lade sig vid mina ben.


Upp ½8 och idag vägde jag 76,5 kg.

Jag behöver väl inte säga att det inte blir några promenader såsom jag håller på men idag funderar jag på en cykeltur, måste ut och cykla.

Frukost i det gröna.

 

Nu har min kamera mot gatan börjat trilskas, först skit på linsen och nu har den tappat kontakten med routern men det får jag titta på senare.


Flaggan hissad och idag blir mer husvagnspyssel, kanske Eriks bil få hjälp med att komma på hjulen igen och så cykeltur men även en massa annat pyssel ska göras.


Soligt och fint idag med, härliga dagar där man kan ladda batterierna med kaffe ute på altan men nu är björkarna igång.

Stoppade i mig ett fjärde allergipiller av Aeriustyp och även ögondroppar. Jag vill ha sprutan med Depo-Medrol men den vill de inte skriva ut längre, varför finns den kvar om den nu är så farlig och jag har ju tagit den i säkert 20 år.

Fick förresten inte ut mina Tradolan jag beställt på Apotea för enligt läkaren ska jag dela dem med den här typen är inte delbar sa hon som ringde.

Så nu funderar jag på att skippa all Tradolan, har ju ändå sådan värk så det kan inte bli värre om jag nu tar bort det lilla jag tar.

Har ju halverat dosen jag tidigare tog men tyvärr blir det nog mer Alvedon och Voltaren.

Det är ju ändå skit med allt ändå så.


Förutom vädret då, jo åskan gick lite inåt landet igår, 4-5 mil ifrån Umeå upp mot Lycksele.

Just nu ingen åska i landet, däremot utomlands går den hårt på sina ställen som i Florida.


Dagens matinéfilm är Farväl miss Bishop på SVT1 idag 15:25 - 17:00

Drama, USA, 95min, 1941

Redan tidigt bestämmer sig Ella Bishop för läraryrket och hon gör snart karriär vid stadens universitet. Men det går inte lika bra med hennes kärleksliv och till sist ställs hon inför ett ödesdigert val.


23,2° i skuggan här utanför fönstret så förmiddaskaffe där ute, frukost åt vi där alla tre, jag Inger och Gunnar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-16 09:30:10

Temperatur: 24,6 °C
Lufttryck: 1018,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 24,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,6 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
27,4 °C
Klockan:
12:56
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
03:56
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
03:58
Lufttryck - Max:
1021,2 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1024,6 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Min:
1017,9 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
1020,8 hPa
Klockan:
23:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:39
Sol upp: 03:25
Sol ned: 21:48
Skymning: 23:32
Dagsljus: 21:53 tim:min
Dag längd: 18:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:00
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser björkar och himlen ut 09:42

 

Va suddig bilden blev, är den här linsen också skitig, söderkameran kom förresten igång igen av sig själv.


Trädgårdsbilden ser ut så här idag.

 

Jag ska fota lite mer detaljer i husvagnen idag och skriva i ett separat inlägg.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards