jans

Alla inlägg den 17 maj 2018

Av Jan Sandström - 17 maj 2018 15:11

OK att de ändrar bestämmelserna men MÅSTE alla företag skicka ut till ALLA om att den här GDPR träder i kraft.


Hade det inte bara räckt att det händer och så bra med det för vad kostar det inte med alla brev som dimper ned i brevlådan för att inte tala om alla mejl som skickas ut.

Ändå är det in 99% av alla fallen inget man behöver göra för att godkänna det, någon enstaka gång behöver man klicka på godkännandet.

Nu ids jag inte ens läsa mejlen om det här utan deletar bara direkt så hur många jag nu gjort fel på vet jag ju inte, men skit samma.


Nu ska jag leta golv till släpvagnen. Eller inte, först KAFFE  

Av Jan Sandström - 17 maj 2018 15:03

Anders kom förbi och jag följde med upp till stugan där vi hämtade vedklyven han skulle låna.
Mycket vatten i ån under väg 363 så då är det högt vatten i Vindelälven.

 

På väg när vi var 300 meter från oss tippar klyven.

[Bild]

Så jag måste nog köpa nytt golv till släpvagnen jag köpte av Hans för en månad sedan samtidigt med husvagnen.

Av Jan Sandström - 17 maj 2018 10:15

Torsdag den 17 mai och grattis Norge på nationaldagen.


Norges nationaldag måste vara väldens mest kända eller fullt jämförbar med den de firar på andra sidan atlanden, när den nu är (4/7).

Jag har i många år tänkt skaffa en norsk fasadflagga att sätta upp den här dagen men det har aldrig blivit av, inte heller i år.


Igår kände jag av pollen och konstigt vore annat när man bor i björkarnas stad, fast pollen kan blåsa hit långväga ifrån som Svealand eller Götaland.


Tog bilen och körde till OKQ8 på Carlshem, tvärs över stan men det är där de har verkstan.

Lämnade in två av Eriks sommardäck och beställde nya däck, de kanske blir klara idag men det är ju ingen direkt brådska då bilen fortfarande står uppallad. Erik jobbar och har ont om tid och ork och jag har gott om tid men ont om ork.


Jag tog en cykeltur ned till busstationen där jag hämtade ut mitt paket från apoteket. Det var lite jobbigt att cykla men det visade sig att jag hade motvind hela vägen ned till stan, hem gick det lättare och jag gjorde en liten avstickare till Swedol där jag köpte ut hålsågen jag sökt efter en tid, den på 68 mm. Det är en butik som har mycket roligt men det blir lätt dyrt om man faller för frestelsen att handla. Som på Biltema, Jula eller BYGGmax.


Det blev i alla fall en dryg halvmil på sadeln men jag gick även en bit nere på stan då jag är laglydig och inte cyklar på trottoaren.


Det blev lite husvagnsjobb och jag letade en sladdar till positonsljusen men hittade inte igen dem. Däremot en massa damm.

Där har jag kommit på en idé   Jag ska kombinera dammsugaren med tryckluft och göra en slang med två slangar.

Jag kände mig inte riktigt nöjd med lagningen av blinkersglaset så loss med det och slipa och limma mer.

      Nu ska jag bara polera ytan i eftermiddag när det härdat klart.

 

Men det är skört plastglaset.

Kikade även på skyltbelysningen men gjorde inte mycket åt den, ska väl sätta in LED-lampor tids nog.

 


Eljest gjorde jag inte så mycket igår, lite här och lite där ungefär. Det rimmade ju.   

Måste ta en mugg kaffe på det, men först ska inlägget bli klart.


Scannade in en massa foton som Hans lämnat kvar i husvagnen och mejlat dem till han med frågan om jag ska skicka eller makulera och så scannade jag in en hiskeligt massa kvitton, skrev in i datorn och så gjorde jag i ordning körjournaler på nya släpen och husvagnen där jag skriver in det som gjorts på dem och kostnader.


Hade ordentligt ont i händerna när jag väl kom mig isäng vid midnatt men somnade ändå ganska fort utan någon form av bokläsning.

Har sovit skapligt och upp ½8, det hade regnat tidigare under morgonsidan och inatt men inga mängder.


Vågen stannade på 76,3 kg så jag gick och rakade mig (och tvättade mig) och på prov ställde jag mig på vågen igen och då vägde jag 76,5 kg.   

Väger skägget mindre än ingenting och så mycket var det väl inte som jag tog bort.


Idag ska jag polera bakljuset och sedan kopplar jag nog in testverktyget jag har till släpfordon, byggde ett sådan för många år sedan.

Egentligen bara en kontakt, sladd och uttag att sätta in ström i.

Jo jag kanske fortsätter med min idé om dammsugare med tryckluft, tanken är att blåsa upp damm som sedan sugs upp direkt utan att virvla runt överallt.

Men jag har så jäkla ont i fingrarna så jag vet inte om det blir någonting gjort.


Sommaren tog slut inatt, bara 13,4° här ute men det hindrade inte att jag satt ute med frukosten, kaffe och två ostmackor.

Men ändå ganska skönt ute med massor av fågelkvitter i träden som nu blivit riktigt gröna.

 


I stugan är det också grönt och fint på ängarna.

 


Inte helt klar himmel som när jag tog bilden med flaggstången för en stund sedan och det blåser en del.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-17 10:00:10

Temperatur: 15,4 °C
Lufttryck: 1021,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från N,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 14,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm, det kom inte mycket regn.
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
09:35
Temp - Max:
26,1 °C
Klockan:
14:53
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
04:42
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
03:56
Lufttryck - Max:
1022,2 hPa
Klockan:
08:20
Lufttryck - Max:
1021,2 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1015,4 hPa
Klockan:
18:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:30
Sol upp: 03:22
Sol ned: 21:51
Skymning: 23:40
Dagsljus: 22:10 tim:min
Dag längd: 18:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:27
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här set trädgårdsbilden ut och nu blir det en till kopp kaffe ute på södra altanen dit Gunnar nyss kom och lade sig.

 

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards