jans

Alla inlägg den 21 maj 2018

Av Jan Sandström - 21 maj 2018 10:00

Måndag den 21/5   

Ja då blev det sommar igen.


Men helgen tillbringade vi i stugan men det blev inte så mycket jobb som tänkt för det kom vatten emellan.

Och då menar jag det höga vattenflödet i Vindelälven som vi åkte och tittade på både lördag kväll och söndag eftermiddag.


Först åkte jag och Inger och tittade vilket jag skrev om här Så det hoppar och...

, Godmorgon från paradiset.  och här Det blev Vindeln igen.

               


Jag började jobba på alvoppskanalen eller vad man ska kalla den, Avloppsröret jag bygger in och isolerar.

    och jag hade en gammal flaska fogskum så jag kunde fortsätta men den räckte inte på långa vägar, eller i alla fall halva kunde jag fylla med isolerskum/fogskum.

 

Skummet tränger ut som det ska för då blir det fullt där inne.

 


Sista brädan (locket) har jag sågat i mindre delar så att jag hinner skruva fast det innan fogskummet börjat svälla.

 

Sedan är det bara att hänga upp den under stugan och ut i lingonriset men jag måste konstruera en musstoppare i utloppet så att de små inte får för sig att krypa in i röret.


Vi fick ju besök av Erik som körde Peters bil och Anna med Emil till stugan och jag tyckte att vi måste visa Anna (f. d. Stockholmska) som kommer söderifrån men snart bott halva sitt liv här i Umeå den otämjda Vindelälven, jo hon har varit där förut men inte sett den såhär med det höga vattenflödet, senast var ju 1995 det hände.

Det ska bli intressant att se på mätstickan hur högt vatten det var i år.

Jag försökte gå dit men det gick inte att göra torrskodd utan då hade jag nog fått simma.


Fösta bilden är från andra sidan älven nedanför hängbron.

 


De här nedanför campingen som ligger vid Kvarn.

 


Väldigt mycket torra barr på vattnet men så en plastflaska som förorenar.

 


Det blev i alla fall en liten promenad och nu stoppade jag innan vi åkt iväg allt för långt med bilen.

 


Väl tillbaks i stugan grillade vi och åt ute, var annars och Emil är som han är, mysig och full av energi.

       


Medan de andra grillade passade jag på att slutföra uppsättningen av den där solpanelen jag köpte tidigare.

 


   


Nu sitter den till höger om fönstren bakom stegen och det återstår att se hur den fungerar.

 


Det blev sent hem till stan och när vi kom hem stod Erik här och väntade för han skulle låna bilen idag.

Jobbigt att komma hem och göra allt som behöver göras men till slut blev det sängen.


Har sovit skapligt gott inatt och upp ½8


Måndag så testning, idag blev det

5,8 mmol och vikten 77,9 kg

 

Jag ska iväg till Biltema för att byta några LED-lampor som blev felköpta av mig och så ska jag ha några flaskor fogskum.

Peter ska hämtas på flyget om nån timme då han kommer hem från nån hockeyturnering i Danmark tror jag det var.

Han jobbar ju med att filma sådant men den här gången har han visst suttit i redigeringsbussen och gjort någonting.

 

Eriks nya sommardäck fick jag nyss ett SMS om att de är klara så jag får sätta fart om jag ska hinna allt.

 

Eljest blir det väl husvagnsjobb eller/och jobb med Eriks bil idag, han fick hem bildelar före helgen.

 

Vi fick sommar igen och just nu 23,4° utanför fönstret. Frukost blev ute men det blåser lite fast det gör inget vid de här temperaturerna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-21 10:00:09

Temperatur: 24,9 °C
Lufttryck: 1024,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 34 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från SW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 24,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,4 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
10:08
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
04:33
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1024,1 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
06:21
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
00:50
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:12
Sol upp: 03:10
Sol ned: 22:04
Skymning: 00:59
Dagsljus: 00:47 tim:min
Dag längd: 18:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:59
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut så här.

 

Trädgården så här.

 

 

Och jag måste klä på mig lite för att hämta däcken, det blir svårt att göra på MC.

Film i eftermiddag men den får jag se om jag skriver om senare.

 




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards