jans

Direktlänk till inlägg 27 maj 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 27 maj 2018 10:15

Söndag den 27/5


För 39 år sedan var vi på väg söderut i vår bil "Berta", En VW 1500 Variant av årsmodell 1963

Det var vår bröllopsresa med bil runt Europa och den resan finns dokumenterad på vår webbsida  

Och direkt till reseberättelsen är den här länken http://sandstrom.vasterslatt.se/semester/1979%20europa%20runt,del1.htm

 


Men nu är idag och igår kom Erik och vi (han) mekade och skruvade, jag hjälpte till lite men mest med att serva han med verktyg och ställa fram parasollet.

 

För det blev varmt och svettigt att sitta där i solen och på bilden ovan hade vi just vänt på bilen för att ta andra sidan.


Jag kan bara säga att det var hög tid att byta bromsbeläggen.

 

Det fanns inte många tiondels millimeter kvar på vissa ställen.


Men jobbet gick fint och bilen körklar fast nu ska den senare in på en hjulinställning.

Erik körde hem bilen och jag hämtade senare han och vi åkte till Avion (IKEA) där vi först handlade några småsaker hos Classe innan vi fikade/åt på Finas.


Räkmackan var till mig och så blev det varsitt wienerbröd, gårdagens som de sålde billigt.

 

Det var smarrigt gott och räkmackan var som den ska vara med majonnäs och inte räksallad.


Efter det åkte vi till Anders i Stöcksjö där jag tänkte såga till klossarna som ska sitta bakom de högt monterade bakljusen, men ingen Anders hemma bara en kelsjuk Mirabell så jag gjorde kaffe och vi satt ute på altanen en stund och Mirabell fick gå ut i solen.

Vi tog en liten promenad på tomten och katten hoppade runt oss och nosade i gräset tills hon var nöjd och hoppade likt en hare över tomten och upp på altanen för att få gå in igen.


Då åkte även vi iväg och Erik skulle köpa något på XXL, men först blev det NetOnNet där jag köpte en ny mobiltelefon till Inger.

 

Det blev en guldfärgad Sony nästan som min men några mm mindre men större än den hon har.


Vi åkte hem till Västerslätt där Erik tog och bytte kedja på sin cykel och jag gjorde kaffe och spolade av bilplatsen, ställde upp släpvagnen och backade ut hojen som jag spolade dammet av och monterade fästet för min DashCam. Sedan hojade Erik hem.


Jag gick ut för att kolla och pyssla lite i husvagnen men fastnade med diskbänken när jag tömt den på skräp och verktyg.

 

Den blev ganska bra med de vita svampar (INTE champinjoner)  jag köpte på Biltema men den ska få en omgång till eller två.

Då var klockan mycket och Inger hade kommit hem så jag gav mig på att flytta över information från hennes gamla telefon. Men INTE fungerade det inte, jag följde anvisningarna att lägga telefonerna rygg mot rygg o.s.v

Även alternativa sätt testade jag så till min dator och kolla lite, hennes gamla har inte den tekniken att göra på det sättet utan jag fick installera en speciell app. Men där oroade jag mig för att den inte skulle funka men det gjorde den och till slut var allt kopierat, tror jag för jag har inte kollat allt.


Däremot måste jag fixa SIM-kortet som ska vara microskopiskt på den nya men den gamla är nästan som ett kreditkort.

Nu håller den på att uppdatera allt eftersom och det är väl tredje gången Android installerar en systemuppdatering.


Jag gick isäng och då sov redan Inger men jag rensade min MP3 och mobil från ljudböckerna och lade in nya.

De tidigare var traliga och jag orkar inte lyssna klart på alla 6 böcker som var nån fantasytyp.

Jag somnade till slut men vaknade efter nån timme av kramp (senadrag) på baksidan av vänster lår just ovanför knävecket.

Till slut släppte det efter att ha återkommit några gånger och jag sov hela resten av natten, förutom då Gunnar hoppade på mig.


Vid åtta steg jag upp och efter morgonsysslor som raka mig hissade jag flaggan och gjorde frukost åt mig och Gunnar som vi åt ute på altanen.

 

Då ringde det inne och det var Tomas som berättade om gårdagen och deras barnvagnspromenad med intervju av tidningen som även fotade dem.

 

och mina barnbarn. Artikeln finns att läsa här. på JP:s sida där även bilden är "lånad" ifrån och jag antar att det även Johan Nordenström tog den här.


Efter ett samtal på en kvart gick jag in för att skriva det här inlägget.


Idag vet jag inte vad jag ska göra OM jag ska göra någonting alls mer än dricka kaffe ute i trädgården.

Kanske skulle ta hojen och åka över till Anders och såga till de där klossarna.


Det ska bli en solig fin dag enligt YR och just nu skiner solen från en blå himmel.

   

Flaggan i topp och 16,4° i skuggan men det kommer att bli varmare.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-27 10:15:09

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1036,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
25,8 °C
Klockan:
12:56
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
03:58
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
03:38
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Max:
1033,3 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1033,1 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1029,3 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:53
Sol ned: 22:22
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:29 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 42s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:53
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 


    

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards