jans

Alla inlägg den 29 maj 2018

Av Jan Sandström - 29 maj 2018 14:48

Nu har den en en gång tappat kopplingen till Facebook.


Det var Emils mamma Anna som påpekade det nu när de kom och jag har anslutit mig igen.

Jag har gjort en hel del inlägg under senaste veckan så kila iväg och läs om mig. OM det nu till nöds skulle intressera någon vad jag har gjort.


Nu blir det i alla fall mer kaffe ute i sommarvärmen med fru, barnbarn och hans föräldrar.

Och jag har idkat aktiv dödshjälp åt min trilskande hårddisk.


+30,1° i skuggan är man inte bortskämd med.


Av Jan Sandström - 29 maj 2018 10:30

Tisdag den 29/5


Igår lastade jag skräp på släpvagnen och körde till återvinningen, som tack var det nog där jag tappade mitt aktivitetsarmband jag haft på armen i två år.

Jag har då inte hittat det någonstans där jag senare var som i bilen och hos Anders i Stöcksjö där jag sågade ekskivan jag köpte på K-Rauta efter att ha tömt släpvagnen.

 


Jag köpte även tre fina handtag jag ska sätta på, den övre skivan ska ligga på diskhon och då blir det lättare att lyfta bort med hantdagen och på den nedre skivan som ska sitta till vänster blir det liksom ett räcke mot sittplatsen.


 


 

Jag har en bättre bild på köksdelen men hittade inte igen den just nu, känner mig liksom lite stressad då "chefen" är hemma.


Jag sågade även till klossarna som ska sitta bakom de högt monterade ljusen men de ska först göras i ordning med slipning och målning.

 


Peter, Emil och Anna kom förbi och vi tog en promenad till MM där Emil skulle få en vattenkanna och det fick han men även en hockeyboll, eller fotbollspuck, jag och sport alltså.   Den var då blågul och rund.

Själv köpte jag en ny vimpel åt Anders samt en pall till husvagnen och några sopskyfflar med sopar.

 

Nu har jag justerat rutten för jag promenerade faktiskt inte ända till Nordmaling.

Dit tog vi bilen med släpvagn när vi senare körde tillsammans med Anders och hämtade två säckar ved = ungefär 3 m³

På väg hem stannade vi i Hörnefors där vi köpte mat och åt på plats, de andra åt pizza och jag tog en stor burgare med pompa.

Det gick fint att köra hem men fasiken vad långtradarna kör fort, har de ingen fartbegränsare i dem, man kan då inte tro det och det gäller även svenska tradare. Och att sakta ned när det blir 70 vid någon korsning gör de inte heller såvida de inte måste om de kör bakom mig då men då får man vara rädd att bli tryckt av vägen.

Nä bygg ut järnvägen och förbjud tradare efter vägarna åtminstone vissa tider på dygnet.


Väl i Stöcksjö parkerade vi släpvagnen innan jag tog en kopp kaffe och vi kikade ute på tomten och hälsade på Anders kompis.

       

Mirabell var ute och kikade runt och hon har det bara bra hos husse. Såg att hon även var ute och gödslade åkern.


Väl hemma fortsatte jag strula med hårddisken som havererat, det är min G-disk där jag hade min kalender och allt till GPS som kartor samt extra nedladdat men den mappen var tom, inget jag inte kan ersätta och det får jag nog göra för den lägger av efter några minuter och jag kommer inte åt vissa delar så nu tar jag och drar ut kontakten så får den hamna på traven med tidigare havererade diskar.


Den här har jag sparat för den är så fin och kanske kan man putsa upp skivan igen.     

 

Skivan ska alltså vara helblank som den yttre delen men här har tydligen armen skrapat i ordentligt och repat upp hela inre delen.


Idag får jag se vad som ska göras, Inger är hemma och vi ska göra färdigt för att senare i veckan åka till stugan då hon har ett antal semesterdagar och då blir det jobba där.

Jag får se om vi drar upp husvagnen då så kan jag göra färdigt det sista och även bo i den om vi får besök.

Men jag måste beställa tider för besiktningar av är det 4 av mina fordon som ska in här i sommar. Bil, Husvagn, ena släpen och sist min MC.


Idag är det då sommar ute, och inne, men bara +26,1° utanför fönstret i skuggan och det blåser nästan ingenting.

   


Tidigare i morse tog jag två bilder då det var fina moln men det blåste även lite mer då.

   


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-29 10:30:10

Temperatur: 27,1 °C
Lufttryck: 1021,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från WNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 27,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
27,1 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
10:14
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
03:47
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
01:58
Lufttryck - Max:
1027,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,3 hPa
Klockan:
03:40
Lufttryck - Min:
1021,2 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Min:
1027,4 hPa
Klockan:
23:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:48
Sol ned: 22:28
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:40 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:38
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 03:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så det blir kaffe och tårta ute om en minut.

Så här ser det ut i trädgården.

 


       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards