jans

Direktlänk till inlägg 30 maj 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 maj 2018 10:15

Onsdag den 30/5


Igår var jag lite duktig, först frukost och bloggning men sedan upp på taket och jag lagade den där sprickan som blev i altantaket då takstegen lossnade i våras.

 


Det fick bli smältlim och silvertejp, tejpen på undersidan få att inte limmer droppade igenom då jag lade på riktigt varmt lim som smälte ihop med takplasten. Det såg då ut som om den gjorde det.

 

Sedan bort med tejpen på undersidan och på med mer lim samt en tejpremsa som jag tryckte fast under igen.


 

Jag ser väl om det håller, eljest inte värre än att skruva loss skivan och lägga dit en ny.


Men mitt armband är nog borta för alltid, har inte hittat igen det eftet att jag körde bort ris och sågade ekskivan hos Anders.

 

Men jag hann då ha det i två år.


Sedan ändrade jag på en vindskiveplåt på altantaket mog gatan, det blev en skarv så att det hela tiden droppade ned på trappan, nu droppar det på cykelbodens tak istället.


Fick igång programmen till Garmin så nu kan jag uppdatera GPS och DashCam igen och ändra data i dem.

Hårddisken där jag hade sådant rasade men nu ligger det på en annan disk.


Peter Anna och Emil kom förbi och vi var barnvakt åt vårt barnbarn, det gick bara fint det med och han var så duktig att hjälpa farmor att laga middagsmaten.


Sedan när Emil åkt hem med sina föräldrar tog vi bilen till Anders där vi hämtade släpvagnen och sedan till Holmsund där Inger köpte en

 


och han hade även en


 

som vi köpte.

Vi har en spjälsäng men den har varit utlånad i säkert 10 år men nu ska vi få tillbaks den.


Väl hemma var det kväll och det blev kaffe och en glass ute på altanen innan jag gick in och tog itu med datorpyssel.


Tidigare under eftermiddan hade jag tagit itu med att boka bilbesiktning, släpvagnsbeskiktning och husvagnsbesiktning, allt på samma dag men husvagnen nån timme efter bil och släp. Senare mot hösten är det dags för motorcyhkeln.


Jag satt med GPS och programmen men sneglade även på TV:n och klockan gick.

Jo jag hade även börjat lacka klossarna till balkysena men sista färgen gick åt i sprayflaskan när jag lade på ett lager runt midnatt.


Gick isäng och var trött så det blev ingen ljudbok men däremot Voltaren och Vetekudden.


Vaknade ett par tre gånger under natten av värk så jag fick gå upp och smöja och värma på kudden.

Eljest har jag nog sovit ganska bra tills vi steg upp ½8 men då var det segt.


Kallt ute var det till frukosten, bara runt 17°


Idag ska vi lasta släpvagnen och bilen för att åka till stugan med saker och ting. Men först borde jag ta mig till Biltema och köpa mer färg samt Parafinolja som de har och den ska jag smörja in skivorna jag gör i ordning till släpvagnen.


Och så blev jag störd i skrivandet då vi fick igen spjälsängen och naturligtvis ska det pratas i en evighet och inget kaffe fick jag.

Dagen blir nog fylld med jobb jobb jobb och jag hoppas det blir lite varmare.


Jag var ju upp inatt och natten var fin när solen gick upp så jag tog några bilder från kamerorna.

 

Klockan var straxt efter 4 då jag tog dem.

   


Jag undrar varför den här visar en timme senare?

 


Och från stugan.

   


Det är inte lika varmt idag men 18,7° ute i skuggan är inte dumt det heller, det kunde ju ha varit ett minustecken före.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-30 10:15:10

Temperatur: 21,4 °C
Lufttryck: 1028,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från N,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 21,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
27,9 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
03:46
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
03:47
Lufttryck - Max:
1028,8 hPa
Klockan:
08:32
Lufttryck - Max:
1027,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
13:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:45
Sol ned: 22:30
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:45 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:52
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 03:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Men den tempen sitter ju uppe i solen och den värmer skönt när inte molnslöjorna är i vägen.

 

Vindstilla är det också, inte som igår.

 


Så här ser trädgårdsbilden ut nu.

 

Och Inger ropar på mig så

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards