jans

Alla inlägg under maj 2018

Av Jan Sandström - 28 maj 2018 09:45

Måndag den 28/5


Mätardag idag och jag fick helt underbara värden.

 

4,9 mmol och vikten 75,5 kg är jag mer än nöjd med.

 

Igår var jag inte riktigt på humör för någonting men det blev ändå ett och annat gjort.


Satt och putsade upp gallret som är på gasspisen i husvagnen, först med Svinto tvålstålull men övergick till dremmeln innan jag lade in den och annat i diskmaskinen.

Sen fick den vara som den är, fick ändå bort en hel del fastbränt.

Värmde vatten i vattenkokaren och gick ut i husvagnen där jag torkade rent listerna runt fönstren, mer på diskbänken och så inne på toaletten, men där såg jag att det behövs mer arbete för plasten har spruckit lite på "tvättstället". Tror det räcker med smältlim på undersidan och kanske lätta dit en liten plastbit som förstärkning.


Backade ut min MC och försökte få till det för min DashCam men då gav jag upp.

Kommer inte ihåg vad jag gjorde mer men säkert var det någonting.


Jo jag uppdaterade Ingers nya mobiltelefon.

  Jag vet inte hur många gånger den uppdaterade systemet men till slut hade jag Android 8.


Jag gick upp på vinden och slängde ned våra MC-kläder men det blev aldrig någon sväng som jag tänkt.

Skulle ut till Anders och såga klossarna till husvagnen, de som ska sitta bakom lysena.

Tappade även minnet igår. Men konstigt att jag kommer ihåg det.   


Sedan kom Inger hem och efter att ha pratat med några av barnen som promt påstod att det bara var att klippa i SIM-kortet så det passade så gjorde jag det.

Angående minnet så var det tur att det inte ramlade ned mellan trallbrädorna och under altangolvet.

Faktiskt gick det fint att klippa i kortet men jag hade mitt från min telefon som mall.


Då var det dags att fortsätta med hennes telefon och lägga in appar och annat och till slut var jag nöjd. Hoppas bara att Inger är nöjd.


Inger klippte gräsmattan och jag plockade undan grejor från den och inne.

Till slut var det kväll och tradaren kom för att parkera på Industrivägen där man inte får parkera nattetid, har i alla fall för mig att det sitter skyltar om det.


Gick isäng och lyssnade en stund på en ny ljudbok.

 

Men det är en dansk så de har väl lika svårt för Svenska som vi att förstå Danska.

Solen gick för övrigt upp när jag tog bilden och jag var uppe och vandrade då jag hade ont i knäna och händerna.


Somnade till slut igen

Medicinpåfyllning klockan 6 och sedan somnade jag om till halv åtta med Gunnar utmed mig.


Inger jobbar men slutar ett och jag ska lasta släpvagnen med mer skräp och köra till återvinningen för det hinner vi inte i eftermiddag då vi ska följa med Anders till Nordmaling och hämta ved, han behöver båda släpvagnarna till det.

Då kanske vi äter ute någonstans där nere eller på vägen hem.


Men innan vi åker ned kanske jag tar en sväng och gör de där klossarna. Jo jag ska även in och köpa ett hyllplan i limmad ek, av det ska jag såga ut nya skivor till köksbänken.

De blir tyvärr tjockare än originalet men jag tror det fungerar, 5 mm är inte så mycket och efter att ha sågat ut fräser jag kanterna runda och jag har lite andra   på att göra något speciellt där.


Det var en fin dag igår men faktiskt inte så varmt som man kan tro, det blåste en kall vind mest hela dagen.

Idag blåser det men det är varmare med 21,9° just nu här utanför fönstret.

Blå himmel men det blåser så björkarna rör på sig. Men än sitter rötterna fast.

   


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-28 09:45:09

Temperatur: 21,6 °C
Lufttryck: 1033,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från S,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 21,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,0 °C
Klockan:
09:31
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
8,1 °C
Klockan:
01:58
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
03:58
Lufttryck - Max:
1035,3 hPa
Klockan:
03:40
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Min:
1033,4 hPa
Klockan:
09:32
Lufttryck - Min:
1033,1 hPa
Klockan:
00:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:50
Sol ned: 22:25
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:35 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:17
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en stund sedan,

 


I stugan ser det också fint ut och jag undrar om jag har hyresgäster i holken i år.

 

Att bilden lutar beror på att kameran sitter monterad med lutning framåt så jag kan se hela altangolvet och taket ser jag ju ändå.


det ser likadant ut nu i trädgården men nu ska jag ut och dra ihop ris och skräp..

 

Jo det blir matinéfilm även idag men den kan du själv läsa om i tidningstablåerna eller här.

 


Av Jan Sandström - 27 maj 2018 10:15

Söndag den 27/5


För 39 år sedan var vi på väg söderut i vår bil "Berta", En VW 1500 Variant av årsmodell 1963

Det var vår bröllopsresa med bil runt Europa och den resan finns dokumenterad på vår webbsida  

Och direkt till reseberättelsen är den här länken http://sandstrom.vasterslatt.se/semester/1979%20europa%20runt,del1.htm

 


Men nu är idag och igår kom Erik och vi (han) mekade och skruvade, jag hjälpte till lite men mest med att serva han med verktyg och ställa fram parasollet.

 

För det blev varmt och svettigt att sitta där i solen och på bilden ovan hade vi just vänt på bilen för att ta andra sidan.


Jag kan bara säga att det var hög tid att byta bromsbeläggen.

 

Det fanns inte många tiondels millimeter kvar på vissa ställen.


Men jobbet gick fint och bilen körklar fast nu ska den senare in på en hjulinställning.

Erik körde hem bilen och jag hämtade senare han och vi åkte till Avion (IKEA) där vi först handlade några småsaker hos Classe innan vi fikade/åt på Finas.


Räkmackan var till mig och så blev det varsitt wienerbröd, gårdagens som de sålde billigt.

 

Det var smarrigt gott och räkmackan var som den ska vara med majonnäs och inte räksallad.


Efter det åkte vi till Anders i Stöcksjö där jag tänkte såga till klossarna som ska sitta bakom de högt monterade bakljusen, men ingen Anders hemma bara en kelsjuk Mirabell så jag gjorde kaffe och vi satt ute på altanen en stund och Mirabell fick gå ut i solen.

Vi tog en liten promenad på tomten och katten hoppade runt oss och nosade i gräset tills hon var nöjd och hoppade likt en hare över tomten och upp på altanen för att få gå in igen.


Då åkte även vi iväg och Erik skulle köpa något på XXL, men först blev det NetOnNet där jag köpte en ny mobiltelefon till Inger.

 

Det blev en guldfärgad Sony nästan som min men några mm mindre men större än den hon har.


Vi åkte hem till Västerslätt där Erik tog och bytte kedja på sin cykel och jag gjorde kaffe och spolade av bilplatsen, ställde upp släpvagnen och backade ut hojen som jag spolade dammet av och monterade fästet för min DashCam. Sedan hojade Erik hem.


Jag gick ut för att kolla och pyssla lite i husvagnen men fastnade med diskbänken när jag tömt den på skräp och verktyg.

 

Den blev ganska bra med de vita svampar (INTE champinjoner)  jag köpte på Biltema men den ska få en omgång till eller två.

Då var klockan mycket och Inger hade kommit hem så jag gav mig på att flytta över information från hennes gamla telefon. Men INTE fungerade det inte, jag följde anvisningarna att lägga telefonerna rygg mot rygg o.s.v

Även alternativa sätt testade jag så till min dator och kolla lite, hennes gamla har inte den tekniken att göra på det sättet utan jag fick installera en speciell app. Men där oroade jag mig för att den inte skulle funka men det gjorde den och till slut var allt kopierat, tror jag för jag har inte kollat allt.


Däremot måste jag fixa SIM-kortet som ska vara microskopiskt på den nya men den gamla är nästan som ett kreditkort.

Nu håller den på att uppdatera allt eftersom och det är väl tredje gången Android installerar en systemuppdatering.


Jag gick isäng och då sov redan Inger men jag rensade min MP3 och mobil från ljudböckerna och lade in nya.

De tidigare var traliga och jag orkar inte lyssna klart på alla 6 böcker som var nån fantasytyp.

Jag somnade till slut men vaknade efter nån timme av kramp (senadrag) på baksidan av vänster lår just ovanför knävecket.

Till slut släppte det efter att ha återkommit några gånger och jag sov hela resten av natten, förutom då Gunnar hoppade på mig.


Vid åtta steg jag upp och efter morgonsysslor som raka mig hissade jag flaggan och gjorde frukost åt mig och Gunnar som vi åt ute på altanen.

 

Då ringde det inne och det var Tomas som berättade om gårdagen och deras barnvagnspromenad med intervju av tidningen som även fotade dem.

 

och mina barnbarn. Artikeln finns att läsa här. på JP:s sida där även bilden är "lånad" ifrån och jag antar att det även Johan Nordenström tog den här.


Efter ett samtal på en kvart gick jag in för att skriva det här inlägget.


Idag vet jag inte vad jag ska göra OM jag ska göra någonting alls mer än dricka kaffe ute i trädgården.

Kanske skulle ta hojen och åka över till Anders och såga till de där klossarna.


Det ska bli en solig fin dag enligt YR och just nu skiner solen från en blå himmel.

   

Flaggan i topp och 16,4° i skuggan men det kommer att bli varmare.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-27 10:15:09

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1036,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 28 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
09:49
Temp - Max:
25,8 °C
Klockan:
12:56
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
03:58
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
03:38
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Max:
1033,3 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1033,1 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1029,3 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:53
Sol ned: 22:22
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:29 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 42s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:53
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 


    

 

Av Jan Sandström - 26 maj 2018 09:45

Lördag den 26/5


Idag har vi vår bröllopsdag, den 39:e i ordningen så flaggan är hissad.

 


Så GRATTIS kära hustru och tack för alla år som gått,

 

men många fler återstår får man hoppas.


 

Igår lagade jag lamphållarna till skyltbelysningen på husvagnen, ett roligt spåpickel men som tar på mina fingrar.

Sånt där småmekande klarar jag inte av idag men vad gör man, måste ju göras.

             

Sedan kom Erik och vi grejade med hans bil och det var lite grövre arbete, men även sådant tar på händerna. Men även det ska ju göras och det är faktiskt ganska kul att skruva i bilar, sådant man kan och vet vad det är som ska göras.

     

Det var avgassystemet som skulle svetsas ihop och sedan monteras och när jag startade motorn var det så tyst så.

Sedan började vi med bussningarna på länkarmen, i fjol gjorde vi ju andra sidan ute i stugan men då bytte vi bara den stora.

Sitter till höger på den tredje bilden ovan, den runda saken och nu hade vi teknik och visste hur vi skulle göra men den mindre var lite knivig, men med teknik, våld och glidmedel gick det med.


Erik cyklade hem och under dagen hade Emil med föräldrar vari här och vi åt grillat till middag, glass blev det till fika. Även Maria kom förbi men hon skulle jobba och se nån komiker i stan.


Jag gick till slut isäng och det blev som tidigare nätter.


Morgonen som tidigare mornar, Inger och Gunnar på deras frukostplats.

  Bild från igår.


I förrgår när vi var ute och rände kikade jag på trädgårdsbelysningar på Plantagen och för mig finns det bara sladdansluten belysning.

Solceller är inget för oss här i norr då solen skiner på sommaren behöver vi ingen belysning och på hösten orkar de inte ladda upp ordentligt.

Möjligen om man installerar en ordentlig anläggning med bilbatteri kan det fungera.

 

De till höger kan vara något för din trädgård Anders.


Igår hade vi en fin sommardag och det ska inte bli sämre idag och nu väntar jag bara på att Erik ska komma så vi kan göra färdigt hans bil.

Hoppas det inte tillstöter några bekymmer.


Jag har letat ny mobiltelefon till Inger och nu tror jag att jag hittat en lämplig och liten till bra pris. NetOnNet säljer en sådan för 2900:-

Kanske åker jag förbi där för jag måste ut idag och till Stöcksjö, Anders ringde och ville jag skulle titta till Mirabell.

Jag ska ändå dit för att såga klossarna till bakbelysningen på husvagnen. Och så ska jag slänga skräp om vi inte tar det senare någon gång, släpen kan ju stå sådär.


Just nu skiner solen och det är 18,5° här ute i skuggan. Mina fingrar hänger inte riktigt med så jag skriver ofta fel och får rätta så därför tar det lite tid.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-26 09:45:10

Temperatur: 21,2 °C, Sitter uppe i solskenet.
Lufttryck: 1032,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 21,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
16:33
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
03:38
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
02:44
Lufttryck - Max:
1032,2 hPa
Klockan:
06:56
Lufttryck - Max:
1030,6 hPa
Klockan:
04:46
Lufttryck - Min:
1029,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1027,7 hPa
Klockan:
16:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:56
Sol ned: 22:19
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:23 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 47s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:27
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och trädgårdsbilden ser ut så här.

   

Av Jan Sandström - 25 maj 2018 22:22

Titigt på morgontimmarna var det ett rackarns liv här ute.

 

Inte undra på att det går åt talgbollar i massor, de äter fler per dag nu än under en månad vintertid.

 


I morse gick jag ut till husvagnen en stund, jag skulle bara sätta in LED i skyltbelysningen,

Först tvättade jag glasen och de var faktiskt genomskinliga och inte helgråa.

Men när jag skulle byta lampan gick en hållare sönder.

 


Vad gör man om inte sätter sig ned och lagar smådelarna, en ny kontaktsko hade jag i kabellådan.

 


Rengjorde och lödde fast en liten skruv för bästa kontakt.

   


Till slut var den högra lagad och båda rengjorda med rensputsade kontaktbläck.

   

Bara att skruva ihop, trodde jag ja.

 


Den jag lagade fungerade perfekt med LED men den andra var det glapp i. Det visade sig vara jordbläcket och nitningen som det inte var kontakt mellan.

Så enklast var att fila bort niten och göra som den andra, filade bort niten och satte dit en skruv o mutter och nu fungerade den också.




sedan kom Erik och vi började meka med hans bil. Markerade lägena och jag svetsade fast det där flexröret efter att Erik slipat rent rörändarna.

Men det blev ändå inte helt perfekt men vi fick dit röret och när jag startade bilen var den så tyst så.

 


Därefter fortsatte vi med länkarm och bussningar och Erik var duktig på att skruva.

   


Men vi fick även besök av Emil och föräldrar som var hos oss mest hela dagen och även Maria kom förbi och ville handla, batteri till köksvågen och armbandsklockan, men till den senare hade jag inget batteri.


Av Jan Sandström - 25 maj 2018 09:15

Fredag den 25/5

Ja så är det fredag igen, aldrig får man vara glad.

Jo tänk om man haft ett jobb under veckan, då kunde man glatt sig åt fredagar och helg men så har inte jag det.

Likadant går jag misste om en lunchrast och två fikaraster varje dag. Visst är det synd om mig.   



Men igår var det torsdag och jag jobbade på men inte så hemskt mycket.

Gjorde klart vissa saker i husvagnen.

 

Garderoben och centralen där är klar och uppmärkt.


USB-ladduttag vid den bakre sängen/sittgruppen

 


Även kylskåpet har fått lite omsorg då brytaren för 12V-drift var trasig satte jag dit en ny av samma sort som de andra i vagnen.

 

Men jag har inte testkört det ännu, vi (Inger) ska först städa ur det ordentligt, liksom hela vagnen som ska skuras ren.


Men det grova jobbet är klart, i stort sett, jag har ännu inte kommit upp med de extra bakljusen jag vill ha dit och funderar på hur de ska monteras, men jag har en bild i huvudet om det och så ska två ledningar dras inne i vagnen och bakom hyllan med ladduttaget jag visade ovanför.

Där kan fet bli konflikt och en kabellist skulle bli bra men väggen är böjd så det kanske inte skulle se bra ut.

Men alla övriga yttre ljusen är bytta, eller nä jag har inte bytt lampor i skyltbelysningen.

 


Dim och backljusen blev skapliga även om de inte går i stil med övriga vagnen.

 


Den vänstra ser faktiskt ut att sitta snett fast jag satte dit den rakt.

 


Och det gäller att hålla koll på färgerna på alla sladdar. Speciellt när de byter färg vid skarvar.

 


Men den behöver tvättas utvändigt också och jag har ju köpt ett specialmedel till det. Fast när ska man göra det då solen inte får vara varm, antingen tidigt på morgonen eller kvällen.

 

Bara det att på kvällen har mina krafter tagit slut och på morgonen har jag inte tid då jag ska sitta här och fjanta mig i bloggen som ingen läser.

 

Nåja många sidvisningar men jag vet ju faktiskt inte hur många som faktiskt läser bloggen.

Men för mig spelar det ingen roll, det är kul att skriva den och bra för minnet att måsta gå tillbaks och så blir det en sorts dokumentation eller dagbok att gå tillbaks och kolla när, var och hur.


Inger kom hem och vi åkte och handlade lite, det skulle bli lite men tre fulla kassar fast jag skulle inte ha varit med säger Inger.

Blomsterhandeln nästa men den där fina haren vi såg förra gången hittade vi inte igen och som svar fick vi att den utgått och inte fanns mer i handeln då den innehöll någon form av gift eller nått som far giftigt för någonting. Man ska inte vänta med att köpa någonting fint man ser.


Hem med varor och en massa grönt och iväg igen till Ersboda där vi skulle äta räkmackor men det blev så att vi köpte med oss dem och åkte till Emil, Anna och Peter som bjöd på kaffe och te till mackorna.

Sedan började de jobba med att plantera växter.

 


Den där räkmackan finn här innanför i min mage och den var så god så som en räkmacka kan vara.

 

Men vad jag ser tjock ut där jag halvligger i soffan men där är nog mackan som mår gott.


Vi åkte hem igen och jag gick ut i vagnen en stund och satte fast Dymoremsor lite här och där.

Nu ska jg snart ut dit igen och fortsätta plocka undan verktyg och grejor så att vi kan städa ur vagnen.

Dynorna funderar jag på om vi ska försöka tvätta som de är eller ta bort överdragen och tvätta upp.

Det kan vara lite marigt att få på dem igen.


Jag gick in närmare ½10 eller 21:30, kaffe och smörgås till dator och nästa Fast & Furious sändes och nu nummer 7.

Hur många filmer har de gjort? Men jag såg den inte klart utan gick isäng efter att ha startar värmedynan och gjort det andra.

 

Somnade men vaknade ett par gånger under natten av värk i händer och knän.

Voltaren och värme hjälper och halv åtta var vi uppe igen. Jo Inger är hemma nu.

 

Frukost ute i trädgården och det är en hedersstund för de två.

 


Vi borde slänga skräp idag men husvagnen ska även få lite omsorg.

Eriks bil borde jag också kolla mer på.


Det är då fint väder idag med solsken och skaplig värme just nu.

Här utanför fönstret har jag 18,1° i skuggan, tidigare vid 3-tiden sken solen starkt in i kontoret som har fönstret mot NNV.

Men det blåser en aning och tidigare drog det lite kallt om armarna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-25 09:15:09

Temperatur: 18,2 °C
Lufttryck: 1029,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från SSE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 18,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
09:13
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
17:54
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
02:44
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
03:28
Lufttryck - Max:
1030,6 hPa
Klockan:
04:46
Lufttryck - Max:
1034,9 hPa
Klockan:
06:41
Lufttryck - Min:
1029,1 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Min:
1030,1 hPa
Klockan:
19:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:58
Sol ned: 22:16
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:18 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:01
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

himmel och trädgård ser ut så här.

     

Av Jan Sandström - 24 maj 2018 18:13

...saftig och stor räkmacka i magen.

Vi har ju bröllopsdag snart men då jobbar Inger.

Jag pysslade med husvagnen på förmiddagen, sedan kom Inger hem och vi åkte ut och handlade på ICA och Blomsterlandet innan vi köpte mackor som vi åt här hos Emil.

Nu håller de på med plantor ute på balkongen.

Av Jan Sandström - 24 maj 2018 09:30

Torsdag den 24/5


Igår var jag effektiv, förutom att jag glömde gratta sonhustrun på sin födelsedag, men det tog jag igen en stund senare.

Sedan gick jag ut och började med husvagen, monterade det andra främre positionsljuset och sedan det främre högra som satt svårt till mellan staketet och vagnen, men det gick det med, däremot var det lite marigt då jag måste borra nytt hål för de nya ljusen och där jag skulle vilja ha hålet satt grejer på insidan som radiator, elledning och cirkulationspumpen för värmen.

Men med lite mätning och beräkning gick det med bara man borrar lite snett.

Sedan satt ljusen där och alla 6 var monterade, nu skulle ledningarna dras inne i vagnen men inga problem där heller.

Tyvärr har jag varit dålig på att dokumentera det jag gjort.


Sedan tog jag itu med de kombinerade dimljus och backlysena som fick sitta tätt under de ordinarie och de syns nästan inte.

Där var det lite svårare då ledningarna skulle dras från bakändan, via toan, bakom garderoben och kylskåpet till främre delen, där hade det varit enklare om man varit två och dessutom hade jag en ledning som skulle gå andra vägen dit bak för USB-uttaget.


Senare när jag var i vagnen och grejade med överslafen och var ut till Inger såg jag att höger bakljus lyste liksom positonsljusen på höger sida.

Kollade om elaggregatet var på.

   

De var anslutna men inte igång.

Direkt misstänkte jag en felkoppling men VAR?

Lite logiskt tänkande testade jag att slå på och av vissa lampor och när jag tände läslampan till överslafen så tändes ytterbelysningen men den lyste lite svagt.

Jordfel alltså så än en gång bort med sittsoffan där bak och kolla kopplingsplinten.

Jo, läslampan var monterad på en blå ledning, den som nu är ansluten som dimbakljus i nya systemet, tidigare laddning från bilen.

Men det fanns ingen annan strömledning där bak, förutom den jag nyss dragit men inte gjort klar till USB-uttag.

Så jag klippte sladden och det blixtrade, alltså var det ström på, men inte längre då säkringen gick.


Då gick även jag, in, för klockan var då 21:15 och min kropp sa ifrån.


Satt lite med datorn och sneglade på en film, Fast & Furious 6 TV6 igår 21:00 - 23:35

En sån där datoranimerad film där de kan göra allt utan att ha gjort någonting.

Nä jag gillar inte de filmerna och såg den inte färdigt, det lilla jag tittade på den.


Anders ringde och sa att han har stopp i avloppet från toan och undrade om jag inte har en kamera att skicka in, snabelkameran men den är bara 30-40 cm lång och duger inte till det där.


Gick isäng och smorde mig, värmedynan var redan igång i sängen och vetekudden fick en halv minut extra.

Till slut somnade jag nog efter att ha värmt på vetekudden en gång till.


Sov tungt till i morse och straxt efter 7 steg jag upp efter att ha fått besök av Gunnar som lade sig mellan mina ben och var kelsjuk.


Frukost intagen utomhus, lite svalt med nästan +15° men skönt och härligt fågelkvitter i träden, glada grannar som hälsar när de följer barnen till skolan.


Såg nu på Instagram att Anders jobbat med avloppet,

  Jag får se om han vill ha hjälp, tror att min avloppsslang är längre än hans.


Nu ska jag koppla färdigt i vagnen, nåja jag kanske inte blir helt klar, funderar fortfarande på de extra bakljusen och om jag inte måste göra två vinklade klossar då taket lutar upptill.

Kanske av trä och då kan ek eller lärk vara bra träslag, men då kanske jag måste åka till Anders som har mina sågar.


En av taklisterna, kabelkanalerna jag monterade i taket lossnade delvis så den måste sättas fast bättre, jag blir aldrig klar men det är väl lite av charmen med en gammal vagn.

Det här är tidigare innan jag lagade sängen.

Jo jag gjorde nya klossar så att nu kan man sätta upp överslafen utan att använda träkilar som tidigare ägare använde.


Snart är det nog också dags att koppla den till bilen och se om belysningen fungerar och bromsarna efter att jag kollade på draget och smorde upp det.


Jag måste i alla fall skaffa mer tätmassa innan jag gör mer åt utsidan.


Det ser ut att bli en skaplig dag idag också men jag klagar inte, däremot var det lite kallt inatt.

I stugan kröp det ned till -0,6° men här i stan höll det sig just över noll.

Just nu har jag däremot 15,2°, solsken men det har börjat blåsa en del.


 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-24 09:30:10

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 1034,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från S,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 62,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
08:53
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
12:29
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
03:28
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
23:53
Lufttryck - Max:
1034,9 hPa
Klockan:
06:41
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1033,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:01
Sol ned: 22:13
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:12 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:33
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute.

   


Filmen ovan visade avajande björkar men det blåser inte då farligt, så här såg himlen ut, inte helt blå men det ska klarna upp enligt YR.

   

Av Jan Sandström - 23 maj 2018 23:11

Är helslut efter att ha grejat hela dagen med husvagnen.


Behöver jag säga att jag är i behov av extra alvedon, värmedyna och allt.

Ids inte se det sista på filmen, Fast o furius eller vad den heter.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards