jans

Alla inlägg under maj 2018

Av Jan Sandström - 14 maj 2018 09:15

Måndag den 14/5


Igår hade jag en produktiv dag och det visade sig senare på kvällen.


Först höjde jag upp Eriks bil till högsta läget på pallbockarna innan jag kröp under och fick loss Lamdasonden på avgasröret.

Jobbigt att ligga under för jag blir så yr i huvudet. Men jag fick inte isär avgasröret utan bara lossade klämman vid skarven.


Sedan åkte jag och bytte varmvattenberedaren och köpte en gummibälg till husvagnens drag.

Gummibälg ZAF 1,0-1 45/60 L=150  Det är en sådan som sitter som skydd på draget.


Kom hem och bar ned trädgårdsmöblerna från altanen och spolade av den och runt omkring, även möblerna spolade jag av.


Då hade Erik kommit och Inger som var hemma på timmar åkte till jobbet igen, jag och Erik lade om till sommardäck på min bil innan han tog den för någonting i Sävar. Idag ska jag kanske få igen den.


Jag hade börjat med att lossa draget och satt på nya bälgen men när jag skulle smörja med fett fick jag inte in någonting, dessutom kändes draget så trögt så jag beslutade mig för att plocka isär allt och rengöra.

 

Bildresultat för PAV SR/1,3

Bilden lånad från RINAB.

Kanske köpa någon ny del eller i värsta fall helt nytt drag.

DET visade sig vara ett svårt jobb men till slut hade jag fått ut dragstången (nr 13 med 12 och delar).

Rengjorde och smorde in samt lyckades sätta ihop allt igen och jag fick då in fett genom nipplarna (10) och jag tror att allt fungerar igen. Men jag ska nog byta ut handsken, delen längst fram då det är en sak som slits och den här är gammal.

Passade även på att smörja släpvagnens drag när jag ändå hade oljiga fingrar.

Men då var klockan 9 på kvällen och JAG HADE ONT.


Men värre skulle värken bli efter att jag gjort fika som jag åt framför TV:n där jag såg en inspelad folm med Åsa Nisse där han var i raketform. Inte den bästa filmen men något att slöa framför.

Den fins för resten på SVT Play.

Åsa-Nisse i raketform


Svensk långfilm från 1966.


Året är 1966 och rymdfarkoster är något nytt och spännande. Åsa-Nisse och Klabbarparn håller på att bygga sig en egen månraket, som ska lyfta från Cape Knohult. De sätter handlare Sjökvist i hårdträning för att bli Knohults första astronaut, men kommer projektet att lyckas? Filmen bjuder också på skönsång med Jokkmokks-Jokke och Hootenanny Singers. Regi: Ragnar Frisk. I rollerna: John Elfström, Artur Rolén, Jokkmokks-Jokke, Essy Persson, Gustaf Lövås, Julia Cæsar m.fl

 

 

Dagens matinéfilm är ju Nyordning på Sjögårda på SVT1 idag 15:35 - 17:00


Komedi/Romantik, Sverige, 97min, 1944


Major Grasser på godset Sjögårda vill sätta Brita i handelsskola men helst vill hon arbeta i jordbruket. Stina läser på universitetet och väntas hem till sommaren. Majoren har anställt en informator för att förbereda Brita för studierna.

 

Hade gjort mig i ordning för kvällen men Inger fick hjälpa mig av med vissa klädesplagg där jag inte lyckades med armrörelserna.

Värmedynan, Voltaren och Vetekudden, mina tre viktaiga V:n i sängen och jag somnade nog av ren utmattning.

 

Steg upp vid 6 då jag tagit min medicin och kissade.

Passade på att testa mig då det är måndag och idag fick jag

5,2 mmol och vikten 76,2kg. Inte så illa.

 

Låg i sängen till ½8 då det blev morgon men jag hade inte somnat om.

Frukost ute bland möblerna på gräsmattan.

 

 

 

Idag ska jag åka och köpa en solvärmare till gäststugan.

 

Det är Batterilagret som säljer den och jag har kikat på en sådan i många år att sätta på stugan.

Den har visats på Noliamässan och jag har tittat och pratat med dem om den och nu ska jag slå till.

 

Sedan blir det lite annat, rullgardiner på IKEA och när jag är där måste jag till Apoteket för nya teststickor till blodsockermätaren.

Clas Ohlson och Kjell & Co kanske också får ett besök. Det är lite smått som behövs som ett utanpåliggande cigguttag till husvagnen, en liten tydlig klocka till bilen för nu är jag less på att bara ha otydliga siffror uppe i ena hörnet på ena skärmen som inte syns om det är dagsljus, och dagsljus har vi snart dygnet runt sommartis här uppe i norr. Värst när solen skiner som den gör idag.

 

Vi har förresten haft en helt otrolig helg med skön värme, solen kan jag undvara bara det är varmt för då mår min kropp bättre.

Solen bränner bara så jag blir röd och det svider, dessutom ska jag inte vara i solen när man smort med Voltaren och det händer ju att jag gör ibland.   

Jag hade ont i morse men nu är det hanterligt fast jag vet inte om jag behöver lyfthjälp med solvärmaren, men jag kan ju köra fram bilen till entrén på affären som ligger vid Intersport på Ersboda.

 

Vädret var det, jo solen skiner från en blå himmel.

 

Björklöven slår ut och fåglarna kvittrar i träden, dessutom en svag vind som känns skön.

Just nu 09:18 har jag 21,1° i skuggan.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-14 09:15:09

Temperatur: 22,8 °C
Lufttryck: 1026,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från S,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 22,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
25,3 °C
Klockan:
13:10
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
03:43
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
03:56
Lufttryck - Max:
1028,0 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Max:
1028,4 hPa
Klockan:
04:45
Lufttryck - Min:
1026,5 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Min:
1026,6 hPa
Klockan:
19:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:53
Sol upp: 03:32
Sol ned: 21:42
Skymning: 23:17
Dagsljus: 21:24 tim:min
Dag längd: 18:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:29
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Och trädgårdsbilden ser ut så här, rörig men man ser grönskan.

 

Nu en till kopp kaffe ute på altanen och får jag inte hem bilen tar jag Peters bil som står här ute.

 

 

Av Jan Sandström - 13 maj 2018 22:49

En jobbig dag idag.

Men skön ändå. Mycket har jag hunnit med så nu har jag bara så ont i kroppen men värst är händerna.


Mekat med Eriks bil, bytt varmvattenberedaren, spolat altan och möbler och plockat isär husvagnens drag och påskjutsbroms,

 

rengjort den och satt ihop igen.

Så nu blir det sängen med Voltaren och värmedyna och en varm vetekudde, tror inte jag orkar med någon ljudbok i kväll och får se OM jag vaknar i morgon.

Av Jan Sandström - 13 maj 2018 09:30

Söndag den 13/5


Igår, Jo Erik kom och vi skulle fixa avgassystemet på hans bil, IGEN.

Hade köpt en ny rördel men inte gick det nu heller, det gick inte att få dit den fast Erik försökte och jobbade under bilen.


Men innan det jobbet åkte jag till Caravan Center och köpte tvättmedel till husvagnen och på väg hem blev jag och andra omkörda av en stackars kille med penisförlängare.


 

Du får vänta en stund innan du ser omkörningen och man får bara hoppas att han får något mellan öronen innan han kör ihjäl sig själv och andra.

Bästa läxan vore om han tappade körkortet och det gör han om han fortsätter köra sådär, jo det var en han, såg då ut som det men helt säker kan jag ju inte vara. Då kanske det förklarar bilvalet ännu bättre.


Jag pysslade med lite smått här hemma innan jag och Erik åkte till Ersboda för Erik vill inte ligga i ett väldigt varmt sovrum en sommar till.

Jag däremot köpte en vattenkokare ifall jag inte fick ihop den jag höll på att laga. Men nu vet jag inte om jag ska byta ut den i stugan fast den har börjat fungera bättre.

   


Väl hemma igen hade Inger kommit hem och vi körde upp vedlasset till stugan där vi även jobbade lite.

Jag monterade en lagerhylla i gäststugan och plockade ihop en hel del och det blev lite bättre ordning där inne.

   


På väg hem ringde Anders och han var på väg hem från Vännäs och utförsälningen hos 3´60 Norr. Han ville ha en gasolbrännare så det passade fint att vi sammanstrålade hemma hos oss.

Han fick låna brännaren och jag gjorde kaffe för att se melodifestivalen med Mirabell i mitt knä och samtidigt skruva ihop vattenkokaren.

 

Jo jag fick ihop den men funderar på hur länge den nu ska hålla ihop, borde göra en metallbygel runt brytarearmen som gått av för stöter man i den så lär den gå av igen och det är fort gjort när man fyller på vatten under kranen.


Men fel låt vann, jag tror att telefonröstandet blir på det konstigaste uppträdandet och inte låten och musiken, men det fanns ju värre låtar, många av dem var helkassa.


Gick isäng, smorde händerna och hade plasthandskar på dem när jag höll i den varma goa vetekudden och sonmnade till slut.


Upp ½8 och var utsövd, frukost ute på altanen och katterna var ute.

Nu har Mirabell kommit in, fått mer mat och troligen ligger hon på min säng och sover nu.


Jag funderar på att krypa under Eriks bil och kika på avgassystemet, det ska gå att få loss Lamdasonden och ta isär den där trilskande skarven.


Eljest måst eller ska jag ut och handla, köpa en gummidamask till husvagnsdraget och så byta vattenvärmaren, den där lilla beredaren jag köpte häromdagarna på Jula.

Det stod att man kunde ha den monterad under eller ovanför tvättställ men när jag öppnade stod det endast för undre montering.

Det är tydligen två modeller men det framkom inte på Jula och hyllan där de låg.


Det är varmt ute idag med men blir nog onte lika fin dag som igår.

Just nu 20,6° men det är inte helklart.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-13 09:30:10

Temperatur: 21,4 °C
Lufttryck: 1028,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från S,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 21,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,3 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
23,3 °C
Klockan:
13:33
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
03:56
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
1028,4 hPa
Klockan:
04:45
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Min:
1027,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1025,8 hPa
Klockan:
18:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:06
Sol upp: 03:35
Sol ned: 21:38
Skymning: 23:11
Dagsljus: 21:05 tim:min
Dag längd: 18:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:20
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser trädgården ut där det grönskar mer och mer, nu är det musöron på björkarna.

 


 

Av Jan Sandström - 12 maj 2018 19:41

Nu ska jag fylla den med verktyg och skruv.

Av Jan Sandström - 12 maj 2018 19:04

...ganska skönt faktiskt, här i stugan.

Två tranor ute på ängen och vi fick se lite trandans men när jag skulle filma höll han sig stilla.

Av Jan Sandström - 12 maj 2018 13:21

Det måste vars synd om han som måste kompensera sitt handikapp med en sådan bil.

Det är bara 60 km/h på sträckan.
 

Av Jan Sandström - 12 maj 2018 10:30

Lördag den 12/5


Jag har egentligen inte tid att sitta här och blogga, men det har liksom blivit ett "måste" att göra åtminstone ett inlägg varje morgon.


Igår hade jag ont i mina fingrar och främst höger pekfinger som blir krokigare och krokigare och nu är det svullet.

Men då går det när man jobbar och sliter varje dag.

Jag bytte ett utvändigt eluttag på förrådet, det gamla var av dålig sort som vittrat sönder av solljuset, plasten hade blivit spröd och sprack sönder för ingenting.


Jag åkte till Biltema och köpte lite avgasrörsdelar till Erik och lite smått till mig själv och husvagnen.

Sedan gick vattenkokaren sönder så jag höll nästan inte på att gå något kaffe.

    Det tog ju sådan tid att koka upp på spisen.

Satte mig ute i sommarvärmen för att kolla på kokaren och naturligtvis ramlade någon liten del ned ned mellan brädorna på altangolvet.

Fram med skruvdragaren och lossa en bräda och jäklar vad det fanns skit där nere och fågelfjädrar men jag hittade den lilla plastbiten.

Det visade sig att den kunde jag ha varit utan utan att funktionen berörts. Vet ju inte ens om jag kan laga den men jag har lite hopp om det.

Limmade ihop med Araldit, (tvåkomponent epocylin) medel som blir som sten och sitter men den tar tid på sig att härda.

Så idag ska jag lossa tejp och gummiband för att se hur det blev och kanske förstärka med mer lim, ev borra två tunna hål och stoppa in metalltrådar för att förstärka.


Erik ringde och ville ha skjuts och så får man ställa upp, han skulle hämta grejor hos Anders och Eriks bil står ju fortfarande uppallad på bockarna här ute. Idag ska vi göra ett nytt försök att få ihop avgasröret.


Harry och Margareta kom förbi när jag satt ute och åt min matlåda, makaronpudding och Harry ville titta på husvagnen som ser än mer rörig ut men jag har hopp även där om att få ihop den.


Jag fixade i ordning en kedjesåg Anders har och där kedjan hoppat av, ett enkelt jobb men jag blåste även ur sågen med tryckluft så nu fungerar den igen. Ska bara slipa kedjan idag.


Senare gick jag dit och grejade lite smått men inte mycket  med tanke på att jag har ont i händerna.

Inger kom hem och jag kollade datorn lite och vi kikade på rullgardiner på IKEA:s sida.

Ska dit vid tillfälle och köpa 4 nya mörkläggningsgardiner till husvagnen.


Erik ska komma och meka med bilen idag och jag ska pyssla med lite smått, göra i ordning en tavla till Emil som de lämnade hit för lagning eller förstärkning, ska såga en tunn paywoodskiva till baksidan.


Alltid finns det göra, ska spola av norra altanen, den här utanför fönstret och den vid förrådet.

I kväll när Inger kommer hem ska vi köra upp vedlasset till stugan men det blir bara fram och åter.


Det ser ut att bli en solig fin dag idag också, jag har suttit ute och ätit frukost och fastnade i tidningen med korsord.


Just nu 10:29 har jag +20,7° här utanför i skuggan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-05-12 10:30:10

Temperatur: 21,1 °C
Lufttryck: 1027,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från ESE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 21,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,8 mm
Året: 61,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
10:17
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
18:58
Temp - Min:
3,2 °C
Klockan:
04:14
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Max:
1027,1 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1026,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1024,7 hPa
Klockan:
00:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:11
Sol upp: 03:38
Sol ned: 21:35
Skymning: 23:04
Dagsljus: 20:53 tim:min
Dag längd: 17:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:11
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och himlen ser ut så här.

 


Trädgården ser ut så här och det grönskar i träden.

 

Nu lite mer kaffe på den lilla vattenkokaren jag nu använder. Hade den då jag jobbade på bokbinderiet på Dragonskolan under förra seklet.


 

Av Jan Sandström - 11 maj 2018 22:42

På TV en film där en person ska döda någon med en spruta gift (eller vad det var i den).

Men varför bekymra sig om att få ut luften ur kanylen då men tänker mörda någon?

Det är väl det minsta bekymret om man få lite luft i blodet tillsammans med en massa gift.


Nu sängen och jag har   ont i höger hand, men jag har fått kaffe då vi hade min gamla lilla vattenkokare kvar.

Lyckas jag inte laga den vi har får det bli en ny.


Gonatt

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards