jans

Direktlänk till inlägg 7 juni 2018

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 7 juni 2018 10:30

Torsdag den 7:e juni.


Igår var det vår nationaldag med firande lite här och där och även i Överrödå dit vi åkte ned tillsammans med Peter och Emil.

Anna stannade kvar här i stugan och pluggade i lugn och ro.


Morgonen var råkall men solen sken mellan molnen ibland och bara de djärvaste åt frukost ute.

 

Jag och Gunnar var inne.


Emil hade kul på marknaden och fick äta hamburgare som vi köpte,

       

det blev även en vitlökskorv för vår del och så nybakad mjukkaka direkt från bakbordet.

   


Jag var lite intresserad av lite annat som en toaskylt och så fanns bambuunderkläder och färggranna lätta kläder, sådant som finns på alla marknader överallt. Men det blev ingenting.


Däremot tog de andra latmaskarna bilen tillbaks till stugan medan jag tog en promenad på nästan 4 km.

Egentligen skulle jag ju ha kunnat gå både fram och åter men så blev det inte.

        Jag gick en genväg förbi "grannarna", de är faktiskt närmare grannar hemma på Västerslätt än här i meter räknat men här är de huset närmast på vår sida vägen.


Det kom lite regnstänk när jag gick men inte mätbart.

Väl hemma blev det kaffe och sedan ägnade jag mig åt rörarbete.

Skruvade fast vattenkranen på stolpen jag grävde ned häromdagen

 

Jag fick även dit en kran och stopp-plugg inne i gäststugan så nu är det bara anslutningen i stugan som saknas.


Sedan hade Peter lagat middag på utegrillen. Då hade även Erik och Maria kommit upp med Eriks bil som nu är körklar efter en hjulinställning.

 

Emil gillar burgare liksom farfar, men parisare är nog ändå godare. Som min far sa, "korv är gott, jättegott". Det har jag till och med på film så det är sant, korv är gott.


Jag gick in i varmförrådet och planerade kopplingen som ska göras där inne.

 

Men jag saknar en koppling så jag kunde ta itu med kopplingarna. Dessutom ska jag ha ett nytt utkast till vattenslangen och det har jag liggande hemma i garaget.

 

Det är en som den i mitten fast tvärtom jag behöver, den ska ha invändig gängning.


De andra åkte hem och vi kunde städa undan lite och det blev inne under kvällen innan sängen.


Jag hade ont men faktiskt inte så farligt och jag var trött och slutkörd av dagen så jag somnade skapligt fort.

Har sovit riktigt bra och bara varit upp några gånger, en gång hoppade Gunnar på mig för att jag skulle vakna och släppa ut han genom dörren, fast fönstret stod öppet. Katter har sina egna motiv till saker och ting.


Det var segt att stiga upp i morse och då regnade det.

 


så det blev skönt med en värmande brasa.

 


Inga mängder av regnet men allt behövs för växtligheten och djurlivet, men det kan ju få regna nattetid.


Men medan jag suttit och skrivit har solen börjat titta fram så den blir nog bättre under dagen.

Jag ska gräva i mina gömmor och se om jag hittar en rörkoppling och så blir det väl lite av varje här idag.


Senare i eftermiddag åker vi in till stan och då tar Maria bilen och åker hit för att vara här ett tag så då blir jag hänvisad till MC om jag ska ut om jag inte promenerar.


I stan blir det husvagnsjobb och den ska bli färdig för besiktning om en dryg vecka.

Då får jag nog ta hjälp av Anders för att kolla belysningen för han har 13-polig kontakt på sin bil.


Grått var det även inne i stan tidigare

   

och lika grått nu, trodde att det skulle ha klarnat upp där också men inte, så det får räcka med de tidigare bilderna här ovanför.


Här börjar det se riktigt fint ut där ute och drygt 12 grader.

Allmänt · Barnbarnen · Humor · Husvagnen · Jans nya levene.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards