jans

Alla inlägg den 8 juni 2018

Av Jan Sandström - 8 juni 2018 23:24

Jag har inte kopplat in dem ännu.

 

Ja det kunde ha blivit snyggare om jag satt dit infälda ljus eller mer slimmade LED. Nu blev det som det blev.

Av Jan Sandström - 8 juni 2018 12:10

Speciellt i motvind som jag hade till Caravan Center.
Då önskade jag mig den här.

Men den är dyrare än de två proppar till diskho och tvättställ jag köpte.

Men det blev en bit och lite motion.

Av Jan Sandström - 8 juni 2018 09:45

Fredag den 8/6


Gårdagen började kall och slutade tråkig.


Lite småpyssel i stugan under gårdagen, gjorde i ordning två väggreglar med skåror i som jag satte upp och ska bli till toalettväggen innan vi lastade bilen och åkte hem till stan.

Här var redan Peter med familj och deras nyinköpta bil.

 

Det är en alldeles ny Kia elhybrid eller vad det kallas.

Kunde han inte lämna den för jag är utan bil då Maria och Mona med katter tog den och åkte till stugan, jag blir utan bil till onsdag.


Jag hade fått post från Cyberphoto som var trevlig.

 


Monterade de två bänkskivorna jag gjorde i ordning i stugan och det blev ganska bra.

    Det går sakta frammåt och så gjorde jag i ordning motstånden som ska sitta till LED-belysningen, det står på dem att de blir väldigt varma så jag gick ett steg längre och gjorde en aluminiumplåt där 4 motstånd kläms fast mellan två plåtar och så skruvade jag allt med distanser under ena bakre bänken.

Då bör det kyla bra men jag tror inte att de blir så otroligt varma men nu sitter de då inte i vägen för de är ganska stora.

Motstånd för diodblinkers

Biltema Artikel: 42202


När jag satt i vagnen kom en kvinna med en hund i famnen över tomten och efter kom Gunnar.

Jag tänkte att hon var fräck som genade över våran gård och senare när jag gick in stod hon och pratade med Inger.

Hon såg bekant ut men sa att hon var från djurskyddet och att en andmamma blivit överkörd på Industrivägen och ett större antal ungar irrade omkring runt henne.

Nu försökte de fånga in ungarna och köra dem till en annan andflock uppe vid lasaretter men vi hittade inga ungar.

Antingen har de sprunigt iväg, blivit dödade eller låg och tryckte i det långa gräset.

Se Det är väl då själva fan.


Idag ska de fortsätta leta och jag går väl också ut en sväng och ser om jag hittar några små andungar OM de nu överlevt natten som var kall med endast +1,5°


Jag kollade på nätet efter en rörkoppling men svårt att hitta specialdelar.

 

Det är mittendelens gängning men tvärtom, det ska vara invändig gäng som ska förbinda de andra två delarna och sitta i systemet nedan.

 

Samtidigt såg jag på filmen om Stephen Hawking, en briliant hjärna och synd att han inte fick vara frisk i kroppen också.

Vid tjugoett års ålder fick Cambridgestudenten Stephen Hawking beskedet att han endast har två år kvar att leva på grund av en sjukdom som angriper de motoriska funktionerna. Men Stephen vägrar acceptera sitt öde.


Det blev sängen och jag hade värk i händerna, tacka för det när jag först jobbade i stugan med reglarna och sedan plåtarbetet här hemma, höger hand är fortfarande svullen och jag har ont.

Ljudboken en stund och Gunnar vid benen men har sovit dåligt, dels på grund av värken men även tankarna på de små andungarna.


Solen gick upp tidigt, som på filmen jag delade tidigare i inlägget Soluppgång på Rengård.

Det var lite kämpigt att stiga upp före åtta men det gick, nu är Inger på väg till jobbet och det ska tydligen vara fest där för hon har med en massa grejor.


Jag ska straxt gå ut och sedan funderar jag på att ta cykeln till Caravan Center och kolla på ett par saker.

Sedan måste jag nog ta min MC om jag ska få tag på den där rördelen och sedan är väl dagen slut efter att jag OM jag får tid och ork att sätta upp de bakre höga ljusen på husvagnen.


Måste nog be Anders komma förbi senare och testa om allt fungerar som det ska och gör det det börjar jag närma mig slutet.

Men den borde tvättas också husvagnen.


Solen skiner, just nu men det blåser en västlig vind och molnen driver fort förbi där uppe.

   


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-08 09:45:09

Temperatur: 12,7 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från WNW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 11,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 63,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
15,2 °C
Klockan:
14:44
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
02:42
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
22:53
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1009,4 hPa
Klockan:
09:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 22:52
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:27 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:22
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden ser ut så här.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards