jans

Alla inlägg den 11 juni 2018

Av Jan Sandström - 11 juni 2018 10:00

Måndag härliga måndag och den 11/6


Igår tog jag en promenad ned på stan och handlade på Clas Ohlson, det blev ett gaslarm och en brandvarnare, båda till husvagnen.

 

Det blev varmare under tiden jag var ute, när jag gick tog jag både tights, tröja och tunn jacka på mig men jag hade kunnat skippa det mesta av det så på väg hem blev det en mjukglass på Bubblan.


Väl hemma väntade jag på att klockan skulle bli efter tre då Anders skulle komma förbi men först kom Peter, Anna och Emil i deras nya bil.

 


Den där är nog intet jag vill börja skruva i, då är det lättare i Eriks gamla Polo.

   

Efter att ha fikar med dem kom Anders och vi åkte iväg ut till Rovögern, där Kvarkenfisk ligger, en fiskrestaurang som jag inte äter mer på för maten var urusel den vi fick jag och Inger. Inget mer om det.


Jag hade köpt en cykelkärra på Facebook och den var fin och priset enligt mig väldigt billigt.

 


Fast jag funderar på att bygga om den lite, gillar inte helt det höga flaket utan kanter så någon form av sarg är väl det enklaste.


 


Inger kom hem medan vi var på väg hem och efter en middag gick vi ut till husvagnen och började städa.

Då hade jag plockat ut tvättstället och spegelhyllan. Jag har sett att det finns små och några större sprickor i plasten så jag började förstärka med bitar på baksidan och under.

Samtidigt fick jag spola och tvätta av dem ordentligt och sedan ska det dit ny vattenkran liksom i köksbänken.

Men ångrade att jag inte beställde nya avlopp samtidigt när jag ändå håller på att förbättra.


Tidigare på morgonen tvättade jag upp husvagnstoan (Porta Potti) så nu är den så ren och fin.


Det blev sent i husvagnen och jag hann skruva upp stereons högtalare så att de inte skumpar omkring på hyllan under färd. Egentligen skulle jag vilja ha lite bättre högtalare men de duger till att höra nyheter och väder på.

Brandvarnaren fick jag också upp och jag makade mig upp i överbädden efter att ha sågat och satt in en stödstolpe mitt under framkanten, men inte kommer jag att sova där uppe inte.

Däremot kunde jag skruva fast kabellisten till bakljuset som jag missat tidigare.


Sängen ska tåla 80 kg så den bör hålla för mina

76,8 kg som jag vägde i morse, blodsockret blev 5,2 mmol vilket är bra.


Sent omsider kom jag i säng och otroligt nog inte ont, ja inte mer än att jag stod ut och inte behövde några VVV.

Men vid 4-tiden vaknade jag av hemsk värk i höger hand och då hjälpte inget Voltaren, Vetekudden hade Inger lagt beslag på då hon har haft ont i en axel.

Men jag måste ändå ha somnat om och 7:44 kollade jag blodsockret, vägde mig och sedan duschen.

Skönt att raka sig ordentligt med hyvel och fila fötterna med mammas gamla pimpsten, den jag lekte med som barn i badkaret och den fick vara ett isberg.


Idag hade vi tänkt kolla på husvagnsgrejor men det blir inte så utan det tar vi någon annan dag. Det är för fint väder för sådant som att gå på IKEA och affärer.


Det är matinéfilm idag.

Den allvarsamma leken på SVT1 HD idag 15:45 - 17:30

Arvid Stjärnblom är en fattig journalist. På besök i skärgården träffar han den levnadsglada Lydia Stille. De har ett kort men passionerat förhållande. Lydia gifter sig dock med en betydligt äldre baron. Strax därefter gifter sig även Arvid. Många år senare träffas de igen och passionens lågor flammar åter upp.


Jag har ett par saker att göra, måste byta skyltbelysningslampan på släpvagnen, kom på att den är trasig och så måste jag fästa upp 13-ledaren på husvagnen, kom på att den inte blev uppsatt riktigt under när jag drog om elen där.


Frukosten åt vi ute och det var varmt och skönt vid förrådet.

Solen skiner, svaga vindar och blå himmel. 18,4° i skuggan här utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-11 09:45:09

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1004,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 63,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
09:37
Temp - Max:
21,9 °C
Klockan:
17:13
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
02:20
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
01:40
Lufttryck - Max:
1006,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
09:31
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:21
Sol ned: 22:58
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:37 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:48
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlakameran och den andra visade detta för ett tag sedan.

 


Den här sitter innanför fönstret i mellanrummet, alltså mittersta rummet bakom garaget där Erik en gång bodde.

Och fönstret behöver kanske tvättas lite. Det är inga ufo uppe i det blå.

 

Gäststugan står kvar, Maria, Mona och katterna har inte plockat ned den.

 


En alldeles nytagen trädgårdsbild ser ut så här.

 

Och nu ska jag höra om Inger vill ha te någonstans i trädgården. Jag ska återgå till att limma tvättställ innan jag monterar upp det, nä jag måste vänta på kranen, enklare att sätta fast när allt är ute.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards