jans

Direktlänk till inlägg 18 juni 2018

Det gick bara fint idag, eller nästan fint.

Av Jan Sandström - 18 juni 2018 19:00

Först hängde jag på min släpvagn JUC och körde iväg, den har aldrig vartit några problem med sedan jag bytte hjulaxel och satte dit LED-belysning. Nu var jag halvvägs till besiktningen, har (2½ km dit) så började blinkersen knorra, bilen sa att det var fel på den och så blinkade den fort.

När jag bromsade var det fel på bromsljuset.


Jag körde in en sidogata och kollade spiralsladden och kontakterna, fortfarande samma fel men jag tänkte att jag hinner ändå inte göra något innan min tid är ute.

Så in i besiktningshallen och jag påpekade att bilen inte ville vara med på släpen idag.

Sedan gick jag och gjorde kaffe.

   


Kaffet var uppdrucket och jag gick in och satte mig på bänken bredvid, till slut var allt klart och jag fick papper, UTAN ANMÄRKNINGAR.

Varken bilen eller släpen fick ett endaste påpekande så jag sa att om 1½ timme är jag tillbaks med min nya gamla husvagn.


Så körde jag hem och bilen trilskades med ljusen.


Drack kaffe ute på altanen och så var det dags att hänga på husvagnen. Det fick fint och inga fel från bilen.

Då kom posten och jag stod med bilen tvärs över vägen men fick reklamen i handen, skit att jag inte fick vattenkranarna tänkte jag.

När jag satte mig i bilen backade postbilen tillbaks med det stora brevet och mina kranar kom.


Iväg till bilprovningen igen.

   


Killarna hejade glatt på mig men nu blev det inget mer kaffe utan jag satt på bänken medan de gjorde jobbet.

   


Det såg lite kort ut när de drog ihop dragstången så jag var övertygad om att det skulle bli påpekande om för kort bromsreserv.

Men icke det, bromsarna tog exakt lika och bra och jag pratade lite om att byta till nytt säkerhetsdrag.

Det kommer jag inte att byta till ser jag. 8300:- är ju hälften av vad jag gett för vagnen, då är det bättre att lasta rätt och tänka sig för när man kör.

Hur som helst tyckte de att vagnen såg fin ut och inga påpekanden här heller, tre blanka papper på samma dag.

 


Väl hemma började jag och skulle montera vattenkranen, men det gick inte då den nya är aningen bredare än den gamla så nu vet jag inte hur jag ska göra.

 


Frågade på Soliferforumet och där sa en att spackla igen med glasfiberspackel och måla handfatet vitt.

 


Det låter jobbigt så jag köpte två täcklock på biltema och funderar på att sätta kranen bakom handfatet.

I diskbänken vete 17 hur jag ska göra men jag kan fila upp ett hål och montera en rostfri platta ovanpå eller sätta en större bricka under varje krandel som täcker hålen som jag kan fila upp lite på utsidan på båda hålen.


 


Strulade på med ett cykeldäck som jag köpte till Maria o Mona, men 28" är inte alltid 28" lärde jag mig.

Ett gammalt däck med 28 x 1 5/8 x 1 1/2 är inte som ett nytt med 28 x 1 5/8 x 1 1/2.


Så det blir Biltema igen och byta däcket.


Nu är jag trött och less så det blir film i kväll.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards