jans

Direktlänk till inlägg 19 juni 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 juni 2018 10:45

Tisdag den 19/6


Idag brukade vi grilla på grubbe hela familjen för idag var det pappas födelsedag.

Han föddes 19/6 1919 och dog 1/9 1991, väldigt många ettor och nior. Tänk, har det gått 27 år redan.

Idag bor Brorsdottern Petra med sin man Robert i huset pappa byggde 1954 och det känns bra.


Men igår hade jag en "rännardag" som jag säger då jag är ute och just ränner.

Först hade jag tid för besiktning av bil och släp, men allt det skrev jag ju om igår så det orkar jag inte ta om.

Läs själv här Det gick bara fint idag, eller nästan fint. om du inte läste igår.

       


Sedan beställde jag nya däck till motorcykeln hos Mera Fritid här på Västerslätt efter att ha handlat lite på Biltema.


Väl hemma blev det inne, förutom då jag satt ute men under kvällen satt jag med datorn och en massa papper och samtidigt såg ja lite på TV.


Började, eller fortsatte kika på vår Norgeresa som så smått håller på att få form. Men det är ju så mycket man vill se och åka förbi, åka förbi för att se och uppleva alltså. Eljest kör man mest förbi saker och platser.


Gick isäng, och som vanligt, en timme ungefär efter att jag somnat vaknade jag av värk. Det har varit jobbiga nätter men som tur är kan jag ju sova lite på morgonen men i morse var det trögt att komma upp men närmare halv nio var jag uppe.


Mata katterna och en dusch och frukost, sedan sitter jag här och ser på Uppfinnaren, en Norsk dansk bonde kan man nästan säga.

De är liksom jag mångsysslare fast utan krämpor och mycket mer energi än vad jag har. och så håller de på med större projekt.

Jag grejar mest med mindre saker men är egentligen inte rädd för att greja med någonting.

Ja det skulle väl vara Peters nya bil då.

   


Det regnade i morse och jag ska ut igen om ett tag, Biltema för jag måste byta ett cykeldäck jag köpte och som blev fel.

Det är inte alltid lätt med storlekarna när det handlar om GAMLA cyklar.

28 tum är inte alltid 28 tum för ibland kan 27 tum vara större än 28 tum. En tum är 2,54 cm för den som ör ung och inte vet.

En 2"4 vet de flesta äldre vad det är men idag säger man 45x95.

Å jag svamlar på. Men jag ska även hämta ett paket med kattmat jag beställt åt Mirabell.

Sedan försöka få dit kranarna i husvagnen.

     


Det regnade men har slutat och det har blivit så grönt och fint ute nu. Igår morse gick åskan men inget sådant idag förutom lite uppe i fjälltrakterna.


Just nu +14,1° här ute i e, skuggan :-)


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-19 10:45:08

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 993,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från SSE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 14,4 mm
Månaden: 22,2 mm
Året: 84,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,4 °C
Klockan:
04:21
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
19:50
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
09:00
Lufttryck - Max:
1004,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,9 hPa
Klockan:
10:44
Lufttryck - Min:
1004,4 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:45
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det kom inte mycket regn idag.


Så här ser himmel och jord ut här hos oss.

     


Och den vanliga trädgårdsbilden.

 

Jo det blir matinéfilm i eftermiddag.

Eva går ombord

SVT1 idag 14:15 - 15:30, nu vet jag inte för vilken gång i ordningen de sänder den här filmen.

Eva jobbar i en modebutik och på väg till en kund hittar hon en bunt biljetter i namnet Bo Stensjö. Hon far till tåget med biljetterna men hittar inte Bo Stensjö. I stället åker Eva till Göteborg där hon går ombord på Gripsholm för en kryssning.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards