jans

Alla inlägg den 20 juni 2018

Av Jan Sandström - 20 juni 2018 22:30

Vi åkte och handlade på ICA Kvantum men först skulle vi till Biblioteket och hämta två beställda böcker, men vi var för tidiga så då blev det ICA. Efter att ha handlat halva affären åkte vi tillbaks till Grubbebiblioteket och det är kul när man är kändis.

När jag kom in och lämnat igen en trave ljudböcker kom bibliotekarien och sa att där är dina böcker du beställt.

Sedan skulle jag logga in på Ingers användare men något gick galet så jag skulle prata med personalen.

Sagt och gjort och hon, en annan i personalen kollade och lånade böckerna på Ingers användare och önskade trevlig midsommar.


Vi åkte hem och efter lite annat så åkte vi iväg igen upp till Rusta där vi handlade till husvagnen, lastade bilen och jag köpte nya skor innan vi gick in på Jysk och handlade mer till husvagnen.

Det blev lakan, lådor, kuddar och en massa annat.


Väl hemma funderade jag på husvagnens stödhjul.


Det fungerade inte att ha det på sidan av balken.


Jag missbedömde hållfastheten i den så när hjulet stod snett utåt eller inåt vred sig balken oroväckande.

    

Då tyckte jag det blev perfekt men så stod vagnen på stödbenen när jag gjorde jobbet.

 

Så jag funderade på om en tvärbalk skulle hjälpa, en sådan där man kan ha cykelställ eller torkvinda på.

Husvagnsfäste Kulan i gruppen Cykelställ / För Dragbalken hos Campingtillbehör4U (31728) Det här är Campingtillbehör 4u.se som säljer.


Men så tittade jag närmare på draget och nya   tog form.

Vi backade vagnen så den stod utanför bilplatsen och så gick jag lös med vinkelslipen och kapade bort det gamla fästet.

Borrade två nya hål och flyttade stödhjulsfästet från balken.

Svetsade lite där jag kapade sist men ångrat mig och så svetsade jag igen hålen på sidobalken, slipade och sprayade på zinkgalv.

 

Nu blev det stadigt men låsveven tar i så jag får se om jag måste böja den en aning utåt.


   


Sedan kollade jag spisen igen och fick eld på den. Det var jag som inte gjorde rätt tidigare när jag testade att tända den.

Kylskåpet testade jag tidigare på gasol och inte var det något fel på kylan i det, jo vi kommer att frysa sönder allt vi stoppar in där.
På några minuter hade vi +3° och då sken solen så vi hade runt 28-30° inne.
Så jag måste kanske montera tillbaks luckan till frysfacket.


Nu är jag trött och i morgon bär det av ned till Ö-vik med Inger och Erik som ska hämta en kamera.

Då passar vi nog på att äta en bit uppe på Varvsberget. Men nej, husvagnen hänger inte med den här resan.


Oj va trött jag blev, tar och kryper isäng så är jag nog uppe igen om nån timme.

Såsom jag jobbat med händerna i dag/kväll har jag gjort in dem igen.


Men först, det här ska bli intressant att se när jag får paketet och vad de skriver för leveransdag om det står igår.

 
  

Av Jan Sandström - 20 juni 2018 10:00

Onsdag den 20/6


Igår grejade jag med husvagnen vilket jag skrev om igår kväll i inlägget Husvagnsjobb innan jag gick isäng.

Men innan jag gjorde allt detta igår åkta jag till Preem och hämtade ett litet paket med kattmat.

 

Så nu skulle bara Mirabell våga vägra äta den här som hon gillar idag.


Natten blev så jobbig som jag trodde, faktiskt jobbigare med värk i händerna och knäna.

Men jag ser frammåt att det kommer att bli bättre, i oktober kanske jag får sova en hel natt men idag tar jag igen det under dagen, kanske.


Vi ska packa och föraöka göra i ordning lite fint i vagnen idag, kanske köpa lite mer som ska dit men jag fick inte varmvatten och kylen startade inte heller på gasol så där har jag två problem att jobba med, men det kan ju vara jag som inte vet hur man gör.

Ska läsa på i papper jag har och på nätet, kanske fråga Solifervännerna i Facebookforumet.


Idag är det fint väder men det blåser.

Jo så har vi fel på telefonen, det fasta PI-nummret fungerar inte så det är mobilerna som gäller så länge.


Idag ska jag få ett till paket och det från Apoteket men det innehåller bara två vetekuddar och en handkräm som var på extrapris, det var även kuddarna.


Just nu 16,2° och solsken men som sagt det blåser.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-20 10:00:09

Temperatur: 16,4 °C
Lufttryck: 1003,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från WNW,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 15,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 22,8 mm
Året: 85,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
09:22
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
17:29
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
02:52
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1003,7 hPa
Klockan:
09:56
Lufttryck - Max:
1004,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
999,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
992,1 hPa
Klockan:
12:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:17
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och himmeln ser ut så här, molnen driver ganska fort fram där uppe.

   


Trädgården ser ut så här idag


   


Och på gatan står vagen parkerad.

Jo jag måste göra något åt stödhjulet jag satte fast, antingen förstärka mellan balkarna eller flytta på det för nu blev det för svagt där på ena sidobalken för den vrider sig när man svänger så att hjulet står ut åt sidan.

            Jag har ju inte tänkt på ALLT tydligen.

Får göra ett nytt försök att ta bort originalet som är fastsvetsat men jag har ju en vinkelslip och maskiner och även en bra svets.


   


SNart midsommar

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards