jans

Alla inlägg den 23 juni 2018

Av Jan Sandström - 23 juni 2018 10:00

Midsommardagen den 23/6


Imorgon är dagen 26 sekunder kortare så nu går vi mot jultomten igen.


Igår var det midsommarafton då man önskar sig sol och värme men så blev det inte utan regn, kallt och blåst.


Peter, Anna och Emil kom förbi och de tom med sig farmor Inger och åkte till Lantbruksskolan som jag säger, den hette så tidigare men nu är det Naturbruksgymnasiet där de tittade på djur och hoppade runt stången, Inger och Emil sägs ha gjort det liksom de två hoppade senare i vattenpölarna här hemma.


Jag lagade toasitsen som gått sönder, det visade sig vara ett väldigt tunt rör som gått av, det som fungerar som gångjärn för ring och lock och det tror jag det då det var en stoppskruv som skruvats in i röret.

      Jag letade fram en lagom tjock järnstång som kapades och stoppades in i röret, sedan var det bara att skruva ihop allt igen och nu är sitsen stadigare än ny. Håller säkert 20 år till.

Jag vet inte hur länge vi haft sitsen men det är ganska länge, tror den förra var vit.

Men det är inget mot den i stugan som jag satte fast 1980 då vi köpte stugan och den är vinröd liksom prickarna på våtrumstapeten min far satte upp. Det är väl investerade pengar det och den håller ihp lika bra idag som då och skön att sitta på.


Efter toajobbet tvättade jag av mig och bytte om till finkläder, gjorde kaffe och satte mig i soffan med min bok men hann inte läsa så många sidor innan de andra kom hem.

Satt ändå kvar och läste en stund innan det blev helgfika.

Då blev det bullar, muffins som tydligen Peter bakat   och Ingers rullrån.


Jag tog lite tid här inne i kontoret med planering av Jönköpings och Norgeresan vi ska göra i augusti innan det blev iordningställandet av grillspett som Peter stod ute och grillade.


Maten blev god och jag blev mätt, och trött så för att inte somna vik köksbordet lade jag mig en stund på soffan.


De andra åkte hem och vi tog en lugn kväll. Jag satt här med datorn och semesterplaner samtidigt som det var film på TV.

"Min fru är en utomjording" som är en tja snåkul film. Efter den blev det "Döden klär henne" men den såg jag inte klart innan jag gick isäng runt midnatt.


Jag har också strulat på med att försöka få igång vår fasta telefon med Pi-nummret.

Det slutade med att jag har mejlat Riksnet som har fibernätet med en fråga om det är något yttre vilket jag nu tror, kanske kan de se var felet sitter.

Mejlade även resebyrån som har Ingers Kommunpengar hon fick för 25 år.

Vi måste ju få reda på hur vi ska kunna omsätta dem till hotellboendet i augusti.


Läste lite i boken innan ögonlocken ville ned och jag sov gott, några timmar så vid halv fyra eller så vaknade jag av värk i händerna.

En eller två timmar med värk och sönmlöshet, gav Mirabell mat då hon låg på mig och jamade och så händerna i varmvatten där jag passade på att tvätta upp en annan BH.


Vaknade halv åtta men låg kvar en stund innan det blev en varm dusch som mjukade upp kroppen.


Idag är då vädret lite bättre med oregn, det regnar alltså inte och just nu sken solen igenom, några sekunder.

I övrigt har jag inte tänkt göra något speciellt, kanske försöka bocka gallret som ska bli galler till kylen

Har även tagit bort en, det sista dörrfacket för att se om jag kan få tag på ett eller två till, kanske ta från en annan kyl men då är de nog längre, men det finns ju sågar så då kapar jag bara bort en bit och limmar ihop i mitten.

Passar inte jacken i sidorna så skruvar jag väl fast i dörren.

Alternativt är att göra helt nytt i plexiglas från Biltema.

Bara jobb jobb jobb.


Men inte idag, kanske.

Emil med föräldrar kommer förbi och då ska vi fika tårtan som inte blev uppäten igår.


Kanske kan vi sitta ute då för just nu har jag 15° här i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-23 10:00:10

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 1002,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 5,7 m/s från WNW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 13,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 7,2 mm
Månaden: 30,0 mm
Året: 92,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
08:34
Temp - Max:
13,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
02:29
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
11:07
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Max:
1002,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,4 hPa
Klockan:
13:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:38
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här upplyftande ser det ut där uppe men egentligen borde vi tvätta husvagnen idag.

   


Och där satt inger, satt för hon kom just in för MER TE.


   


Jag ska göra kaffe och ta en bulle men först klä på mig lite mer innan jag går ut.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards