jans

Alla inlägg den 24 juni 2018

Av Jan Sandström - 24 juni 2018 23:12

Först körde jag upp hysvagnen hit till stugan och parkerade den med visst besvär på infarten till gäststugebygget.

Det var tight att backa in den från den smala vägen in mellan en stor sten jag inte såg och skogskanten men jag lyckades.


På väg hem beslutade jag mig för att köpa en backkamera då jag ändå skulle till Ersboda och handla, men jag glömde köpa en brandsläckare som jag skulle göra där. Mekonomen har en enkilos på extrapris. Men jag fick tag på några andra saker.

Dock, Maria glömde jag kolla cykeldäcket.


Plockade in lite jag tagit med och åkte hem, där åt jag lite fil innan vi kopplade släpvagnen och körde till BYGGmax och köpte trallvirke och reglar som ska vara till räcket på utsikten bl.a

när vi var klara och väntade på att få virket mätt och batala ringde svägerskan Margareta. hon och Harry stod efter Vännäsvägen uppe vid Klockarbäcken med havererad bil.


Så vi hakade av släpen och körde iväg, kollade lite i motorrummet och det fanns olja där det absolut inte ska finnas det, som typ lite överallt i motorrummet.

Efter visst besvär fick vi dit dragkroken och jag kunde bogsera bilen till en bättre plats där den nu står i väntan på vidare bärgning eller vad som nu händer med den. Bilen är ju inte mer än lite drygt 10 år.


De fick följa med hem på Västerslätt där vi åt middag innan jag körde dem till busstationen så de kunde åka hem. Då körde jag med brädlasset på släpvagnen för jag iddes inte koppla loss det igen.


Jag åkte än en gång upp till Ersboda för att köpa brandsläckaren men då hade de stängt så jag fick åka hem igen.


Hem och vi fick in katterna i sina transportburar och lasta annat innan Inger tog bilen och körde upp till stugan.

Jag klädde mig och körde MC förbi macken där jag tankade och åkte även jag till stugan men hann inte upp Inger förrän just när vi kom hit båda två.

Kisse har gått på sina rundor och nu sover Miraell på en stol här bredvid.


Jag gick en promenad

 

och genom skogen ned till sjön där jag tittade till båten.


Det finns fler båtar vid sjön.

   


Det var lockande att ro ut på den stilla sjön men det var även myggigt så ini vassen.

 


Och dimman började komma smygande.

 


Klockan var ju ändå efter 22, jag listade inte ut vem som gjort den där fällan.

 


Nu har jag både Bil, MC, husvagn och släpvagn här och Anders skulle hämta den andra släpen hemma på Västerslätt.

 

Så nu får grannarna slippa en massa fordon på vägen. Såvida inte Maria ordnar partaj där medan vi är borta.


I morgon blir det jobb här, men  det skriver jag om då.


Nu tror jag att jag drar mig mot sängen, Gonatt.

Av Jan Sandström - 24 juni 2018 09:45

Söndag den 24/6


Idag fyller min bror år så GRATTIS Jerry.


Kul att ni tittade förbi igår och jag är dålig på att titta upp till er, fast det är ju den där tiden som så ofta fattas.


I övrigt så kom Peter o Anna förbi och lämnade Emil en stund hos oss för att Anna skulle ut och övningsköra.

Sedan fikade vi tillsammans.

Vädret var skapligt men det kom några regnskurar av och till, mest just då jag skulle göra någonting utomhus.

Jag gjorde i ordning gallret ovanför kylen i husvagnen men det blev inga foton tagna, har inte heller satt fast det för jag vet faktiskt inte hur jag ska lyckas sätta dit två skruvar på ett snyggt sätt så nu sitter det bara fastklämt och det kanske räcker med det.

Jag fick då ut och köra med husvagnen kopplad, Vallmovägen fram för att vända i korsningen och så hem igen för att stå på vår sida av gatan. Datumparkering.


I övrigt satt jag mest här inne vid datorn och surfade runt på västkusten och i Norge runt Oslo och inne i stan men det är inte lätt att lägga en rutt för att se saker som kanske är sevärda.

Men helst vill jag köra upp bland bergen ut i friheten.


Det var någonting på TV som jag såg sådär på sidan om (fast jag såg ganska mycket på Galenskaparna) men jag såg inte färdigt den där Star Warsfilmen.


Gick isäng och läste några sidor i boken men blev trött och somnade, sedan blev natten som den brukar.

Värk och upp med händer i varmvatten och isäng, upp och isäng men till slut gav det med sig.

Nu skyller jag på för mycket datorgrejande och så åt vi upp en massa sill till middag. Salt är inte bra för lederna har jag erfarit.


Vaknade ½8 men låg kvar ett tag till för att bli vaken.

Inger följde med Gunnar ut till frukostplatsen och jag satte mig här inne för att skriva det här, för idag ska vi ut med husvagnen, nåja den ska upp till stugan och ställas upp där.

Sedan hem för att koppla en släpvagn och köpa virke som också ska upp till stugan.

Jag borde även köra en släpvagn tillbaks till Anders i Stöcksjö.

Kanske skulle ta och börja med det men vi får se hur det blir.


Dagen blir/är fullbokad och det är skönt att det är fint väder igen men vi behövde regnet som kom.


Just nu 16,3° här ute i skuggan. Solen skiner från en blå himmel och

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-24 09:45:10

Temperatur: 19,7 °C
Lufttryck: 1015,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 19,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 92,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,7 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
18,3 °C
Klockan:
18:47
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
02:29
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
02:29
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Max:
1011,3 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1011,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:15
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:52 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:02
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut uppe i det blå.

 


Vimpeln fladdrar inte så mycket.


 


Ljust och fint i trädgården.

 


Gäststugan står kvar och väntar på att färdigställas för nu blir det jobb på den, det är mycket som ska göras inne och ute.

 

Men först blir det inomhus så att det går att ligga där lite tillfälligt.


Men det ska bli skönt att komma dit så att Maria får ta hand om trädgården här och grilla, sola eller vad de vill göra i huset.

 


Så här set trädgårdsbilden ut

 


Men först en kopp kaffe ute i solen.

 


  


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards