jans

Alla inlägg den 26 juni 2018

Av Jan Sandström - 26 juni 2018 21:30

För Inger säger att jag varit duktig.

 


3 sektioner klara och så har jag kapat de långa stolparna

 


och fått fast överliggare runt om, ja de två sidor som saknat den.

 


Vi åt middag där uppe i kvällssolen och det kom himelska dofter från jordbruket.

Nu har de balat men efter balningen så kom...

   


Och så for han tillbaks för att hämta en ny tank gödsel att sprida ut över ängarna så att det blir en andra skörd.

Jo det luktade, förlåt doftade skit över hela omgivningen men mig stör det inte.

 

Jag är bara glad att de håller öppet landskapet och så är det underhållande att titta på maskinerna.


Nu sitter vi här och väntar på att tunnan ska bli varmare än igår, nyss var det uppe i 30 grader så det börjar bli dags att gå in och duscha av sig.

Det är kav lugnt och kvällssolen lyser över ängarna.

 


Jag tog ett kort på husvagnen när den torkat efter tvätten och

 


det syns nog en viss skillnad före och efter tvätten.


 

Vattnet som rann bort var då mer svart än grått, det var skitvatten som jag sköljde bort men idag har vi inte gjort någonting på den.


Nu ska jag kolla vattentemperaturen i tunnan.

Av Jan Sandström - 26 juni 2018 14:54

Men jag kanske får ta och flytta den nedre tvärregeln till insidan.

   

Eller så får det vara så här, jag gjorde så här för att det skulle bli klätterovänligt för de små och så blev ju insidan snyggare.

Av Jan Sandström - 26 juni 2018 10:06

Men Gunnar fick något att titta på.

Fina maskiner de har idag.

Av Jan Sandström - 26 juni 2018 09:30

Tisdag den 26/6


Igår kom två av barnen hit och ett barnbarn.

De två första hjälpte mig sätta upp innertaket i sovrumsdelen så nu fattas "bra" mittersta skarven uppe i nocken och det ska vi ta idag har vi tänkt.

    


Emil satte blommor mellan mina tår men det var nog farmor som drev på,

      och vad gör man inte för att roa de små.


Jag och barnen kollade lite på var och hur jag kan montera backkamerorna och det finns egentligen inte så många ställen.

Husvagnen blir det lättaste och displayen får bli lös så att jag tar fram den då jag behöver backa på något ställe.

Bilen är jag lite osäker på men det kan även bli så att jag sätter kameran på husvagnens front.


Sedan tvättade jag och Inger husvagnen

 

Här är den fortfarande blät så därför blänker den så fint, men vi måste gå över taket lite mer i detalj och få bort små algfläckar och där den står mellan och under träden får vi nog gå över den ibland under sommaren.


innan vi fick bada årets första bad i tunnan, men det blev lite svalt vatten då vi fick fylla på lite hela tiden.


Jag loggade in hemma och såg några främmande saker på min HTPC som jag började radera  då den hårddisken varnat för att den är full.

Senare fick jag ett mess från Maria som undrade om det var jag som grejade i datorn då de satt hemma och såg på filmen jag försökte radera.

De undrade varför muspekaren for fram över bildskärmen/TV:n

Jag ber om ursäkt för det men idag ska jag kopiera över en massa hit till stugan så jag har inför månadsslutet..


Sedan blev det sängen och jag fick en "normal" natt. Alltså med värk och upp å trava.


Men före åtta var jag uppe fast det var segt och det blev nått konstigt med frukosten.

 

Det är inte karameller utan Gunnars frukost han får ute men nu vet vi inte vart han farit iväg, han kanske har skaffat egen mat i skogen.

Mirabell fick mat inne och sedan gick hon ut för att göra sina behov nere vid vägen och sedan in och lägga sig igen.


Bonden har börjat stränglägga höet så idag skulle Emil ha fått vara här.

Nu är han klar med stora ängen och kör nere i hästhagen som vi säger, där borta i öppningen i hörnet till höger.

 

Men snart kommer han väl och tar lilla biten vid oss och badtunnan.

Det värsta med härligheten är att han skrämmer upp så många insekter men fåglarna blir säkert glada över det och fåglar har vi många av i holkarna runt stugan.


Eljest blir det kanske en vanlig skön dag här med kaffe, jobb, vila och lite av varje.

Vi/jag ska börja med staketet uppe på utsikten, den där altanen jag byggde ovanpå carporten.

Jo vimätade igår och lyckas man bara backa upp vagnen och få den runt så går den in under porten, men då får vi skrapa bort nån dm av gruset som ligger där och det borde göras oavsett husvagn eller inte.

Men jag kanske får bygga på taket (eller presenning) lite så att hela vagnen täcks av tak.


Det ska inte vara lika soligt som igår men nog så varmt enligt YR.NO

Nu är det soldis och en nordvästvind så vi har mestadels lä förutom ibland, just nu då det kan komma en sval bris.


Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-26 09:15:10

Temperatur: 16,6 °C
Lufttryck: 1024,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från NW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 16,6 °C
Inne hos oss. Temp: 23,2 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 92,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
25,7 °C
Klockan:
18:45
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
04:45
Temp - Min:
6,1 °C
Klockan:
02:45
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
07:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:49 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:40
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu kommer han och ska köra här hos oss.

Näe, han körde förbi och tar ängarna längre in i byn.

   


Temperaturen här är


och nu är det dags att göra något, mer kaffe kanske innan det blir arbete, klyva trallbrädor till staketspjälor och de ska slipas och fasas kanter på så då säger jag.


Jo det är kanske matinéfilm idag med men den ser du i din TV-tablå. Nu är det semester.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards