jans

Alla inlägg den 27 juni 2018

Av Jan Sandström - 27 juni 2018 23:45

Innan jag skrivit klart kanske det är en ny dag men nu är klockan 23:43


Jag känner mig mer än nöjd idag. Räcket uåe på utsikten är klart.

 


När jag väl kom på hur jag skulle göra fick jag flyt i bygget av sektionerna och så hade jag gjort en mall var ribborna skulle sitta.

Men det var lite traligt och när jag var klar med sista skulle det städas undan.

 


bära ned sågar och verktyg och så ta up högtryckstvätten för att spole/blåsa bort drivor med sågspån.

Plockade fram en duk och dynor för fotografering.


 


Sedan kom Inger upp med middagsmaten, rester av någonting och vad händer, jo jag sölar ned duken.


           


Ett hastigt ombyte och plocka undan det sista ute och så åkte vi iväg till Vindeln där vi köpte glass (och lite annat) på ICA innan vi körde ned till Kvarn och forsen.


Det är mycket mindre med vatten nu och här fikade vi ju då vattnet  gick långt upp mot borden.

 


Här var stigen översvämmad och avstängd.

 


Nu gick vi nästan ända till bron som går över till Buberget och slalombacken.


 


De har inte fått up årets vattenstånd men det kommer säkert någon gång.

   


Här fotade jag när stigen var avstängd och det flöt en massa skräp på vattnet.

       


Vi gick genom campingen tillbaks till bilen och kikade lite på husvagnar och husbilar och det blev en bit vi gick.

Tillsammans med allt travande upp och ned för trappen idag har jag nog gått en hel del.

 


Så det var skönt med ett varmt bad i tunnan och nu är det snart sängdags.

Av Jan Sandström - 27 juni 2018 09:45

Tisdag den 27/6


Igår var jag produktiv och det kändes i kroppen senare på kvällen.

  så ont jag hade och då var det skönt med ett VARMT bad i tunnan. Men det blev lite för varmt för mig så efter att ha gosat en stund gick jag in för att inte börja må illa och få huvudvärk.


Men jag hann en hel del på staketet uppe på utsikten, altanen ovanpå carporten.

    Först en provbit innan jag fortsatte.

     

Det blir då klättersäkert så att inga barnbarn kan klättra över och ramla ned, när de är små. När de blir större kommer de naturligtvis att använda den som klättervägg gissar jag.

Jag skrev mer om gårdagen i ett sent inlägg Det ska bli skönt med ett varmt bad och himmelska dofter i paradiset.

Efter badet såg jag lite på film och flyttade filer inne i stan så att det blev mer ytrymme ledigt på min NAS.


Jag strulade ju till det härom kvällen när jag loggade in hemma och hittade något okänt på disken och började radera det.

Senare fick jag veta att det var Maria som kopierat in en serie på disken för att se på vår TV då hon och Mona är hemma hos oss när vi är i stugan.


Jag kom sent isäng, närmare halv ett och då läste jag några sidor i boken innan jag släckte.

Som vanligt vaknade jag senare men nu 1½ timme efter släckning.

Värk i händerna så jag höll på att förgås men var även trött så efter en liten behandling somnade jag nog ändå och sov faktiskt ända till 7

Vi låg kvar till ½8 innan vi steg upp, då var bonden redan i farten och hämtade hem balar så vi skämtade och sa att nu sprider han dynga igen till frukosten vi äter ute.

Men än har han inte kommit med spridarvagnen, men den kommer nog snart för nu är alla balarna hämtade.

 


Att det doftar gödsel gör ingenting för det försvinner efter nån kvart eller halvtimme och det är bra att markerna hålls öppna och brukas.

Jag skulle gärna ha haft djur betandes här ute, kossor eller får skulle ha varit trevligt men nu får vi nöja oss med hästarna i hagen en liten bir bort. Fast dem ser vi inte till så ofta.


Idag ska jag försöka få färdigt staketet där uppe och nu är det jobbigaste klart med att kapa de uppstickande stolparna och fått på överliggaren.

Trappens staket blir lite svårare men det ska nog gå det med.

Vi ska ju ha skapligt väder även idag med sol och kanske blåser det men då sägs det att myggen blåser bort.

Det tror jag inte på för jag tror att då blåser mer mygg till mig.

Mina ben är tydligen goda.

 


Solen skiner genom molnslöjor och det var 14 grader då vi gick ut nu har det stigit til 15,9 grader men det blåser tidivis en västvind men den ska avta enligt yr.no.

Där uppe ser det ut att blåsa regält.

 


Inne i stan såg det likadant ut tidigare

   


och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-27 09:30:09

Temperatur: 18,8 °C
Lufttryck: 1027,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från NW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 18,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 92,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,8 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
23,4 °C
Klockan:
16:17
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
00:33
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1027,6 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Max:
1024,8 hPa
Klockan:
09:56
Lufttryck - Min:
1023,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:18
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 45s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:49
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 02:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu kom Inger hit fram på altanen och jag tror att det blåser mer och mer, nu fläktar det ordentligt och Inger frågade om jag vill ha mer kaffe.

Dum fråga, kan fiskar simma. (eljest måste jag ju gå och börja jobba)

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards