jans

Alla inlägg den 30 juni 2018

Av Jan Sandström - 30 juni 2018 19:29

Vi gjorde en tur till Westmans café i Bygdsiljum.
På små grusvägar men jag tjänade någon km.
Här åt vi varsin kebabtallrik och köpte 2 bakelser som vi stannar och äter på vägen någonstans.
Strålande solsken och skönt vid vattnet men jag saknar påfågeln och alla hönor.

Av Jan Sandström - 30 juni 2018 13:44

Vi har ju funderat på att åka ut på en MC-tur men så ringde Anders och sa att han "fipplat" sönder sin lie.


Tror du att vi kan ta med min lie till stan, om inger sitter bakpå och håller i den tror väl folk att jag har liemannen bakpå som bara väntar på en krasch.  



Men det stora problemet är vart vi ska åka och fika?

Av Jan Sandström - 30 juni 2018 09:30

Lördag den 30/6


Jahaja, då har juni månad snart gått. Räkningarna är betalda, hoppas jag för jag har haft lite dålig koll här i stugan.

Men det mesta går ju automatiskt idag. Dock inte allt jobb som ska göras här, det får man vackert slita med själv.


Igår monterade jag backkameran på husvagnen men fick inte klart, måste ha skarvsladd till mottagaren så jag kan sitta närmare då jag parar iop enheterna.

Eljest bar vi virke igår så nu ligger det sorterat i två fina högar och det blev en hel del skräp som ska sågas upp till ved i badtunnan.

Den som jag eldade i igår kväll så att vi fick myggfritt i hela byn.

   


Jag köpte även en takfläkt från Conrad till gäststugan för dyra pengar men vill man ha något ordentligt så kostar det.

 

Den här har fullständig fjärrkontroll då det är högt i tak och jag vill slippa ett långt snöre under.


Fick även klart med bokning av service på bilen.


Det blev VARMT i badtunnan, över 40 gradet är för varmt för mig för då får jag huvudvärk och mår illa om jag ligger i för länge så jag gick upp och satte mig inne med den där filmen.

Morden i Midsomer började och det är nya avsnitt men jag blev trött. Missade tydligen att ta bort ljudet på filmen så bortse från våra kommentarer så länge.

Vi somnade halft om halft i soffan så det blev sängen runt midnatt och inatt HAR JAG SOVIT.

Somnade nog ganska direkt för jag km på nu i orse att jag tog inga värktabletter, Ingen Voltaren och ingen varm vetekudde.

Jag var totalt slutkörd igår efter allt bärandet av brädor.


Vaknade ½8 men vi låg kvar en stund innan det blev morgon och frukost ute.

Det blåser en nordanvind och inte så varmt, 11 grader i skuggan men solen värmer och idag ska det bli riktigt fint.

Jag ska se vad det blir idag, kolla på webbkameran eller snickra. I eftermiddag funderar vi på att åka ut på MC en sväng.

Kanske åker förbi stan där jag kan hämta några grejor och passa på att läsa av mätarna


Eljest drar jag en elsladd till stolpen vid husvagnen. Inger har funderat på att måla.

jo jag ska ju sätta upp några fler takbalkar under carporten, några stadigare så att jag kan ha krokar för att hänga/hissa upp saker vid behov.

Jobb är det inte ogott om. Däremog har jag slut på kaffe men vill inte hämta för då stör jag väl kisse som njuter av solvärmen.

 

Nu lade hon huvudet på tassarna, Gunnar sover på stolen i bakgrunden.

Tidigare var Mirabell lite kelsjuk och svansade runt här.

 


Det ska bli en fin dag, dock inte så värst varm men synd att det blåser fast vindarna ska avta frammåt eftermiddan.


I stan var det nästan helblå himmel

   


och här seglar vita tussar fram där uppe.

 

Vi har ganska lä här men sedan de avverkade i skogen har vi fått mcket mer nordanvind.

Inne i stan har vi 16 grader på norrsidan men här har vi endast 11,6 grader nu, båda i skuggan mot norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-30 09:30:11

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 1025,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från N,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 35,4 mm
Året: 97,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
09:15
Temp - Max:
19,5 °C
Klockan:
18:19
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
03:46
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
1025,1 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Max:
1021,0 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1020,9 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
1014,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:22
Sol ned: 23:02
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:40 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 38s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:49
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och nu vaknade Gunnar som bick iväg, kanske hungrig och tänker ta sig lite snabbmat, han störde Mirabell som även hon steg upp och vaknade gjorde även 3 miljoner myggor tror jag, då blir det kaffe som jag dricker efter solväggen där det är sol och lä, kanske lite varmare än här inne på altanen.

Men där ser jag inte datorskärmen så det fanns inget val om jag skulle skriva det här inlägget.

Nu kom Inger traskande så då blir det mer kaffe ch te.

 


Av Jan Sandström - 30 juni 2018 00:12

Men det blev en klippr version och ja glömde lägga in scenbyten men titta gärna på den.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards