jans

Alla inlägg under juni 2018

Av Jan Sandström - 18 juni 2018 08:26

Äntligen får vi lite regn på marken.

Gamla siffror då jag stängt av nätverket.

Av Jan Sandström - 17 juni 2018 23:21

 


Gamla lådan jag gjorde någon gång på 80-talet började bli rätt sliten så...


 


...jag gjorde en ny igdag av stadigt trallvirke.


 


Och namnet ingraverat fram och bak.


 


Att den heter Sverker beror på att när vi köpte den på en auktion i Varmvattnet så var däcken av märke Sverker.

För ett antal år sedan fick den nya fälgar och däck men jag målade inte om den nu, kanske skulle ta med färg till stugan och måla om den men jag har så mycket annat att göra där att det nog får vara.

Nu är vi i stan efter en trevlig eftermiddag och kväll med släkt och vänner, wook och grillning m.m


I morgon är det besiktning av först bil coh släp och sedan husvagnen.

Nu ska jag bara uppdatera GPS och dashcamen och sedan sängen.

Av Jan Sandström - 17 juni 2018 10:45

Söndag den 17/6


Igår hade jag en jobbig dag men den gav mycket resultat.

Vi fick upp innertaket på gäststugans höga del så nu ssaknas bara lite mitt uppe i nocken men det väntar vi med tills sovrummet nere har monterats. Då ser vi vad som blir över om det räcker till det sista eller om jag ska hitta på något annat där uppe.

Se gårdagens inlägg Jobbig lördag.

Där lovade jag regnbågsbilder och här är dem.

     


Vi satt under tak och mådde gott. Lånade Ingers nya mobil och provade kameran.


               

Ändå blir inte bilderna såsom i verkligheten, fast jag skulle ha haft systemkameran.


Jag gick isäng ganska sent eller vid midnatt för jag fick kramp i vader och lår på kvällen så då var det inte lönt att gå isäng.

Stapplade ut och såg en främmande svartvit katt löpa iväg efter vägen och Gunnar satt under altantrappen och tittade.

Det kom en regnskur igår eftermiddag och då upptäckte jag att jag missat att täta ett hål i plasttaket, jag bev blöt alltså.

Men med smltlim går det att täta småhålen och även större. T.o.m när det regnar funkar smältlimmet att täta hål och de har nog uppkommit av att glödande gnistor ramlat ned från skorstenen, men varför nu och aldrig tidigare?

Vi har ju haft stugan i 38 år och kamin samt plasttak i 37 år.

Mycket finns att läsa här i Vår stuga.

 

Jag gick isäng men ingen läsning utan släckte efter Voltaren men vaknade vid 2-tiden av värk och senadrag.

Varmvatten och sedan Voltaren på händerna och värmedynan under vaderna.

Somnade nog efter ett par timmar och sov sedan gott.

Upp vid åtta, frukost ute men det var kämpigt att klä på sig och gå ut till frukostplatsen.

Sedan blev det en lång varm dusch för jag kände mig skitig efter sågandet av takplattorna och så ska vi ha gäster senare idag.

 

Nu ska jag ge Sverker en ansiktslyftning, många år sedan han fick den förra men i år blir det ingen färg, har ingen här eller så tar jag hem han och målar.

 

I morgon har jag besiktning på bil och släp och efter det husvagnen, det känns lite oroligt men bör gå bra.

 

Just nu skiner solen och en svag till måttlig vind så det blir till att vara ute resten av dagen.

Har inte mobilen här, den ligger på laddning så inga himlabilder men det här är aktuella temperaturer här hos oss.



Väderstationen hittar ni ju på vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/


 

Av Jan Sandström - 16 juni 2018 22:45

Idag har jag varit satt i arbete, men frivilligt.

Vi började försiktigt med att sätta upp innertak på den höga delen av gäststugan.

 


Men jag höll närapå att missa att borra hål och dra ut slangen för el till en taklampa.

Men det gick att göra det sedan skivan spikats fast.


Sedan funderade vi på hur vi skulle få upp på den del vi inte har arbetsgolvet, men   

Om jag gör så här då...

 


Jag kan föra stag som sitter uppe under taket så kan man lägga en skiva där innan den lyfts och spikas fast och det såg så bra ut att vi provade att ge oss på det själva jag och Inger.


 


Som  du ser så fick vi upp hela taket, nu saknas bara det nere i sovrummet, det under loftet och det bör inte vålla så stora prooblem.


 


Under eftermiddan passerade ett oväder men vi fick kanske 14 regndroppar och åskan hörde vi bara en gång på långt håll.


Efter att  vi var klara kom mer regn och nu nästan 1 mm men efter regn kommer solsken och en enorm regnbåge.

Faktiskt såg vi 3 regnbågar men en var så starkt lysande att jag aldrig sett något sådant.

 


Jag får se om jag fick några bättre foton med antingen Ingers nya mobil eller kompaktkameran.

Men så rätt vad det var så försvann regnbågen och det klarnade upp och blev så fint.


         


Nu har Inger gått isäng och jag är straxt på väg jag också, satte bara på Netflix och ett avsnitt på "Lost in space".

Av Jan Sandström - 16 juni 2018 09:48

Vad jag skrattade högt.

 

Av Jan Sandström - 16 juni 2018 08:47

Lördag den 16/6


Igår vaknade jag och hade en lite bättre dag, det fanns lite mer kraft i batterierna så att säga.


Efter frukost och bloggandet så stack jag iväg med bilen till Biltema där jag köpte däck och slang till Monas cykel och så blev det ett par småsaker till.

Iväg till andra sidan stan ut till Stöcksjö och Anders där jag hämtade vedklyven och sågar. Där ringde Erik och sa att han var hemma hos oss, hann bara lägga på så ringde Inger som glömt mandelmassa i kylen som jag måste komma till jobbet med.


Bara att hasta hem med släpvagnen, koppla loss och iväg igen.

Väl hemma blev det fil till lunch och en del prat med Erik innan hans lunch var slut och han återgick till jobbet.


Jag bytte elkontakt på släpvagnen, jag tog min andra som stod i Stöcksjö och ska greja lite på den. Men de som dragit elen har fuskat och bara använt en 5-polig elkabel så färgerna stämde inte, men det gick bra ändå, fick grannfrun att kolla bromsljuset då hon ändå bara var ute och rensade ogräs i rabatten, då fick jag en pratstund med henne också.

Skruvade en läkt på släpvagnsförhöjningen så att den blev stadigare, ska nog göra en helt ny sarg som är lättare.


Kaffe och monterade två små vidvinkelspeglar jag köpte på Biltema, satte dem på husvagnsspeglarna.

Sedan skruvade jag isäg och rengjorde två bilhögtalare jag "lånade" av Anders, de följde med skrotet tidigare ägarna lämnade efter sig. Kanske fungerar de i husvagnen så slipper jag köpa ett par.


Inger kom hem, vi plockade ihop och lockade fram Gunnar så kunde vi åka iväg hit till stugan.

Då hade redan Maria och Mona kommit för att inta huset. Man hinner inte ens åka iväg innan de kommer.   


Lite regnstänk på rutan under vägen och här men katterna var ute och nosade runt en stund. Det luktade säkert Tristan och Trassel sedan de varit här en vecka.


Jag lastade av släpen, sågade kedjan på Anders såg, skruvade ihop ett par rörstumpar som ska monteras i bakre förrådet, vattnet till gäststugan.

Vi åt mat uppe på utsikten och där såg jag att jag måste byta ut ett antal skruvar på brädorna som ligger ovanpå.

Jag byggde ju det bordet nått år efter att vi köpt stugan 1980.


Det blev myggigt och jag gick in, satt och planerade lite inför vår Norgeresa som blir av i slutet på Augusti i samband med att våra barnbarn Alex och Harry döps i Jönköping.


Såg ett program på Kunskapskanalen om det stora skalvet som väntas komma och som det var i Japan 2011.

Intressant program men varför bor det människor där?

Programmet finns på SVTPlay. https://www.svtplay.se/nasta-jatteskalv


Gick isäng och började läsa en pappersbok jag lånat, men läste bara 5-10 sidor. Klarar inte av att ligga och hålla i boken.

Somnade men vaknade efter nån timme av värk i händerna, inte konstigt såsom jag grejat på under dagen.

Satt på toan med händerna nere i hett vatten, det lindrar och så smörja med Voltaren efteråt.

Somnade ändå till slut och sov resten av natten.


Upp före åtta, efter toa frukost ute på frukostplatsen men ljuset som blänker i skärmen gjorde att jag flyttade hit på altanen istället.

Men det är liv i våra holkar, kvitter överallt och så mysigt. Men här fick jag tända en myggspiral fast jag vet inte om de bryr sig om den, de är på mig ändå.

Men så väntas regn i eftermiddag och det är väl det se känner av.


Idag blir det allehanda jobb här av skiftande slag, regnar det sitter jag väl inne och kopplar rör i förrådet men då får vi lagra vatten till kaffe.


Nu skiner solen genom lätta moln.

 


Tidigare på frukostplatsen såg det ut så här.

   


Inne i stan såg det inte bättre ut utan väldigt grått

   


men på marknivå sken ändå solen, måste ha varit något tillfälligt

 


I alla fall var det varmere inne i stan (Umeå för den som inte vet var jag bor)

 


Ja har lite koll på temperaturerna och här i stugan hade vi


 


Den här bilden visar lite bättre sista dygnets temperatur och den sitter bak i skuggan


 


Det har blivit lite varmare för nu har vi 16,6 grader.


Nu kom även Inger hit och, näe hon tog inte min kaffekopp för att fylla på utan bananen jag tog tidigare, den ska vara till morgondagens middagsbjudning vi har här för släkt och vänner.


Så jag får väl gå in och koka upp eget vatten till kaffe innan jag stänger av det.

 

Av Jan Sandström - 15 juni 2018 13:34

Måste ju göra lite reklam för Anders förra boende och arbetsplats STF Sylarnas Fjällstation.

Anders finns faktiskt med några sekunder och jag är stolt över det han gjort som måste vara en livsupplevelse man aldrig glömmer.


Men det blev lite väl mycket skidåkning utför, ingentin hur man kom upp på toppen   

För jag såg då ingen skidlift då jag och Inger var där och hälsade på och det var väl värt mödorna att få komma dit.

Och varför skulle man inte kunna åka dit bara för att Anders bytt arbetsplats och boende. Fast nu har vi ju tappat en del förmåner vi hade då.

Me se filmen, den är härlig även om man som jag inte gillar vintern.

Av Jan Sandström - 15 juni 2018 09:09

Fredag den 15/6


Igår var en dålig dag för mig, i början.

Efter en natt med värk och lite sömn vaknade jag först runt 10-tiden för på morgonen lyckas jag sova.


Sedan gjorde jag inte så mycket men hade ändå tänkt ut och åka till Anders i Sröcksjö men just då fick jag besök av Emil, Anna och Peter.

Så det blev kaffe för mig och mjölk för Emil och så varsin smörgås.


När de åkte skulle jag åka till Biltema för att köpa ett cykeldäck åt Maria och kabelfästen till mig, men på parkeringen där märkte jag att jag åkt ifrån väskan så jag hade inget att handla för så jag åkte hem igen.


Strulade på med mitt GPS-program Garmin Basecamp som inte ville installera kartan på det ställe jag ville ha den utan på den disk som havererade tidigare, nu inser jag att enklast hade varit att köpa en ny disk och sätta in som G:


Anders kom förbi med en bit banankaka och Mirabell, nu ska hon bo hos oss i sommar då han ska sanera sitt hus för Tomas med fru och barn ska bo där efter midsommar någon gång och han är allergisk mot katt.

Samtidigt ska Anders jobba och bo på Norrbyskär av och till.


Men till slut mot midnatt så var allt klart, kartan inne och bakupp återställd fast där hade jag en jäkla massa strul då det nyinstallerade Basecamp inte ville godkänna bakuppen. Men som sagt, det gick till sist.

Fast jag har inte startat programmet idag och sett om allt fanns kvar.


Jag gick isäng och hade inte så förfäligt ont men hade ändå stoppat i mig Alvedonet.

Efter nån timme vaknade jag, frös och hade ont men inte som tidigare nätter, Voltaren, Värmedynan vid fötterna och vantar på händerna för värme och jag somnade.

Sedan vaknade jag nog inte mer än 3-4 gånger till.


½8 väckte radion mig och härligt att inte ha väckning klockan sex som jag haft i många år.


Det blåser idag.


  så jag satt inne med frukosten och någon Gunnar såg jag inte till.

Men för en stund sedan kom han och ville ha lite gott, nu vet jag inte om han lagt sig på sängen där Mirabell ligger, han sitter då inte här i hallen och väntar på att få gå ut.


När jag är klar med det här ska jag till Biltema för det jag missade igår, sedan till Sröcksjö och hämta kattburen till Mirabell.

Non fick åka i Anders knä igår kväll men när vi ska till stugan behöver vi transportburen och så ska jag ta med min andra släpvagn hit, ska kolla vad som kan behöva göras på den. Tar nog hem min geringssåg också när jag ändå drar släpen då Anders gör uppehåll i sickrandet på huset.


Kanske åker jag och köper lite virke om det inte regnar senare idag för vi/jag behöver lite brädor till stugan där jag ska föra räcke uppe på utsikten.

Jo så ville Anders ha sina trälådor jag lovade han för några år sedan.


Just nu skiner solen,

 

tidigare var det mulet och eländigt.

   

Men det blåser ganska mycket och temperaturen ligger på 16,8°


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-06-15 09:45:11

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 6,3 m/s från SSW,
i byarna 10,2 m/s
Kyleffekt: 15,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 69,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,7 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
09:16
Temp - Min:
12,1 °C
Klockan:
02:29
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
02:50
Lufttryck - Max:
1005,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,4 hPa
Klockan:
04:12
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
06:56
Lufttryck - Min:
1005,2 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:16
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:52
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut på marknivå.

 

Nu ska jag bara klä mig lite varmare och åka iväg, kaffe kanske Anders kaffemaskin kan ordna.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards