jans

Alla inlägg den 3 juli 2018

Av Jan Sandström - 3 juli 2018 10:15

Tisdag den 3/7


Idag fyller Mona år. Hon är ju Marias kompis och de två delar en källarlägenhet på Grisbacka.

Det är då billigt boende men i alla fall Grattis Mona på födelsedagen.

 

Nu är cykeln fixad.


Igår vaknade vi till en strålande dag i stugan

    men vi skulle in till stan så det blev att plocka ihop en del som inte var klart.

Inger tog bilen med släpvagn och jag skulle köra MC in till stan.

Meningen var ju att jag skulle lämna in hojen på Mera Fritid idag för däckbyte men trassel har gjort att de inte fått mitt bakdäck ännu. Så vi har flyttat fram datum till nästa måndag istället.

Det hindrar inte att jag kan köra hojen och nu fick jag den att fastna på film när jag körde om Inger vid Haddingen efter 70-sträckan.


  Och det ser ut att gå så fort för mig, ändå körde jag inte mer än 180-190 km/h   Nä jag skojar men 100 kanske det gick förbi och 10 för fort är väl inte så farligt.


Jag kom hem och då satt Maria ute på altanen för att få låna bilen, nån minut senare kom Inger så det går inte så mycket fortare med MC än bil med släpvagn.


Katterna fick följa med hem och de sprang direkt ut och kollade omgivningarna.

Sedan blev det ligga och flämta i värmen.

Jag skjutsade senare tjejerna och katterna till Ersboda där de är kattvakt åt Norton o Bella, Peters katter då de själva är på bilsemester i Finland.

På väg hem svängde jag in på Biltema där jag köpte cykeldäcket till Monas cykel, den på bilden ovan.


Erik kikade förbi och pratade en stund. Jag trodde att vi skulle greja med hans bil men så blev det inte utan senare åkte jag och Inger till IKEA och då var bil och släp lastade med 2 spjälsängar.

Vi handlade hen del saker till dem och sådant våra barnbarn kan behöva då de ska bo i Anders hus i Stöcksjö när de är här uppe hos oss.

Anders kom även dit och vi åt middag på IKEA, tidigare köpte jag en ny brandsläckare och lite annat som behövs i en husvagn.


Vi åkte ut till Anders där de möblerade och vi kikade på altanbygget m.m medan jag fick kaffe.

Inger bestämde att jag skulle bli utlånad arbetskraft idag och hjälpa Anders snickra så nu är det bäst att jag avslutar det här och åker iväg med verktyg och maskiner. Men än är jag inte klar.


Vi åkte hem och jag fastnade med sifftor och annat i datorn och sedan kartor så först före ett på natten kom jag isäng.

Jag somnade fast jag hade värk igår kväll och en stund inatt var jag uppe och travade med värk.

Ändå somnade jag och har sovit skapligt gott


Frukost ute och idag var det svalt ute och molnigt men det blåser inte.

I stugan är det förresten dataavbrott hela dagen då det jobbas på fibernätet för att sökerställa drift och förbättra nätet.

Nä nu är det igång igen, kanske tillfälligt men jag fick en bild.

 

Och det är varmt i stugan nu.

 

23,1° är inte dåligt.


Här hos mig inne i stan har jag nu 20,4° i skuggan och det är också skapligt.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-03 10:15:09

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1013,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 97,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,3 °C
Klockan:
10:12
Temp - Max:
24,8 °C
Klockan:
16:52
Temp - Min:
15,4 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
6,2 °C
Klockan:
02:34
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1028,3 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Min:
1013,8 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Min:
1017,4 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:27
Sol ned: 22:58
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:31 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:17
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut så här

   


och trädgårdsbilden så här.

 

Nu ska jag plocka ihop det jag kan behöva hos Anders, kanske får jag tid att lägga upp något därifrån men först kaffe.


 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards