jans

Direktlänk till inlägg 7 juli 2018

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 7 juli 2018 10:15

Lördag den 7/7


Idag fyller Elisabeth år så grattis på födelsedagen.

Vem hon är? Jo en gammal vän. Alltså inte gammal på så sätt utan jag har känt henne länge.


Igår satte jag upp lite taklist men jag måste nog gå över med latexsprutan i hörn och skarvar.

     


Det blr lite knepigt på vissa ställen som här med glidskarven som håller ihop väggarna men ska ändå kunna röra sig upp och ned beroende på timmrets rörelser.

 

Det blev ju en smalare list än jag först tänkt för den skulle jag kunnat kapa ur lite så hade den täkt hela springan.


 


Men det blir bra när det blir klart och små fel och brister är det få som tänker på senare.

"Det snickarn felar får målarn hela" sa min far.

Han var ju en av Umeås kända målarmästare under många år.


Jag borrade hål i hängmattestativet och skruvade ihop det med rostfri skruv och mutter så nu ramlar det inte isär när man tar i det.

Det hände då inte hängmattan sitter där och håller ihop stativet.


MC-firman som ska byta mina däck ringde och beklagade sig att de fortfarande inte fått mitt bakdäck, det borde ha kommit men har nog rullat bort på egen hand någonstans så det blir inget byte på måndag heller, fick ju ställa in i tisdags då det inte kommit men då skulle det vara på väg enligt leverantören.

Så nu har vi lämnat öppet när jag kan lämna in hojen, det är ju bara på Västerslätt och nära hem.


Sedan gav jag mig på trappräcket men det får jag göra om för det blev inte bra så jag stängde av sågarna och blev rörmokare istället.

Borrade och satte in en utomhuskran men kopplade inte in den, det blir senare jobb, utan jag åt en sen middag vid 21 innan jag badade en stund.

Sedan blev det film på TV, "En lektion i kärlek" av Ingemar Bergman samtidigt som jag försökte rippa ljudboken.


Det står att man ska klicka på [RIPPA] i Media Player men det finns ingenstans med det att klicka där. Hittar ingenstans att det är något mer som ska installeras och jag har senaste uppdateringen.


Jag får nog vackert vänta tills jag kommer hem till stationära datorn


Gick isäng med boken en stund och sedan blev natten som vanligt, sitta på toan med händerna i hett vatten.


Vaknade ½8 och frukost ute men jag vet inte hur jag ska kunna göra någonting idag för jag har djävulskt ont i höger hand och främst pekfingret. Det är svullet och värker.

Men jobba måste jag oavsett ont eller ONT. Det ska göras så det är väl bara att stoppa i mig några piller.

Det är nu jag saknar de starkare Tradolan jag tog.


Jo vi fick ju inget besök av barnbarnen igår, de fick förhinder och det förstår vi och det gör ingenting, vi får träffa dem senare.


Solen skiner med en nordlig vind så vi har ganska skönt här, men igår kväll var det kav lugnt och alldeles tyst.


Nu 18,6 grader här ute i skuggan och väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-07 10:00:09

Temperatur: 22,6 °C
Lufttryck: 1014,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 22,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
25,2 °C
Klockan:
11:45
Temp - Min:
15,7 °C
Klockan:
05:22
Temp - Min:
14,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Max:
1013,6 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,0 hPa
Klockan:
00:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:36
Sol ned: 22:50
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:14 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:47
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Inget regn där heller och här i stugan körde vi vattenspridaren för ovanlighets skull.


Himmel och jord ser ut så här idag

       


Och ingen åska så långt ögat och Internet når, jo den har gått i Götaland tidigare och ute i världen men inte här.

 

Och nu ett par stadiga Alvedon och smörja med Voltaren så kanske kaffelusten återkommer.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards