jans

Alla inlägg den 10 juli 2018

Av Jan Sandström - 10 juli 2018 09:45

Tisdag den 10/7


Igår stämde vi träff med Tomas och Sara och våra barnbarn nere på stan så vi tog cyklarna dit.

 


Där åt vi lunch på nån fuffebar och grekisk mat på det Utopia men inga skyltar som sade vad det var för mat, jag vill veta vad jag äter så det blev grönsallad, pompa och ett par kotletter.


 


Efter maten sa vi hej åt varandra och vi gamlingar gick till Classe där jag köpte två USBgrejor och så blev det lite smått till köket i husvagnen innan det köptes mjukglass på torget.


Sedan blev det cyklarna hem igen för jag skulle köra taxi.

 


Jag åkte till Ersboda där jag hämtade hem Maria och Mona samt deras "barn" Tristan och Trassel. (Katterna).

Det var varmt och oskönt i bilen då jag satte mig där men fort blev det skönare. Då hade även mitt paket med takfläkten kommit så jag passade på att hämta ut det.


Åskan gick å det grymmaste, men inte här utan från Oslo via västkusten och över Jönköping så jag tog en skärmdump och mejlade till Tomas.

 

De bor ju i Jönköping.


Fint väder hos oss såvida man inte är jordbrukare, Inger skulle iväg på kalas så jag tog min MC och åkte iväg ut, det blev E4 norrut till Sävar där jag svängde av ut till Skeppsvik för en kopp kaffe.

Men Maria var inte hemma, säremot de yngre (Signe och Maja samt Sanna) och en äldre som var mamma Gun.

Det blev trevligt det med men kaffet blev inte så som jag hoppats på. Gun hade tydligen tagit vattnet från kranen och det är havsvatten och kokat kaffe på det. Men jag vet inte, hur som helst var det inte gott utan svagt och kokkaffe är inte min favoritsort.


Tjejerna provade på lite fiske men det var bara småmört som sög i sig masken men vad gör det när det är så skönt ute på bryggan.

 

Maria var förresten hos sin bror på ön där borta uppe till vänster på bilden och hon får jag nog tillfälle att åka och hälsa på igen och få riktigt kaffe.   Men hon är snäll Gun så inget ont om henne och är man mellan 80 och 90 så kan det bli som det blir i värmen.


Jag passade på att ta några bilder på husvagnen vi fick låna ett antal gånger då vi hade barnen, men hur 17 rymdes vi alla 7 i den  

     

Men roligt hade vi.

Nu skulle jag bara vilja åka iväg med vår nya vagn.

 

som är lite större och bekvämare.


Jag körde hem och det är inte lätt i motljus när solen står lågt men hem kom jag och då blev det riktigt kaffe, ICA snabbkaffe på kommunalt vatten och så satte jag mig ute på altanen ända till 23 tror jag klockan var när jag gick in.

Då kom Inger hem, jag satte mig vid datorn och åkte till Norge, Google Maps var resebyrån.


Gick isäng och uppdaterade min sängdator och det var många uppdateringar som tog mest hela natten och jag har sovit förutom att jag fick gå upp en gång.


½8 väckning och lite senare upp, VARMT ute.

Frukost ute vid förrådet tills solen kom fram och det började bränna på armarna mina, då gick jag hit in.

Idag fortsätta göra i ordning inför morgondagens kalas då Peter fyller 30 och ska ha festen här, men det kommer nog inte så många.

Ett par hundra på sin höjd.


Just nu har jag +26,9° här utanför fönstret

Telldus visar ännu varmare en meter in under plasttaket.

 

Man kanske skulle ta en pall och sätta sig i matkälleren, som inte är källaren utan kylrummet vårt och det lär behövas inför morgondagen, sedan stänger vi det och det får vila till hösten då skörden ska in.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-10 09:30:10

Temperatur: 28,4 °C
Lufttryck: 1024,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från WNW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 28,4 °C
Inne hos oss. Temp: 23,2 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
28,7 °C
Klockan:
09:23
Temp - Max:
29,1 °C
Klockan:
12:57
Temp - Min:
11,8 °C
Klockan:
03:08
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
03:08
Lufttryck - Max:
1025,2 hPa
Klockan:
07:57
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
23:36
Lufttryck - Min:
1023,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1016,3 hPa
Klockan:
02:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:43
Sol ned: 22:44
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:01 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:26
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och prognosen visar på en MC-tur i kväll

Meteogrammet: Umeå Kommun

men även fint väder på Peters kalas i morgon.


Så här ser himlen ut


   


och jag längtar till stugan.


 


Nu ett glas kallt bubbelvatten (kolsyrat kranvatten) och göra Inger sällskap där ute i värmen.


    


Jo dagens matinéfilm är Kvinnodröm på SVT1 idag 15:15 - 16:40

Susanne äger en ateljé för modefotografering och reser till Göteborg för att ta en kollektion modebilder. Där tar hon tillfället i akt att söka upp Henrik, en erotisk bekantskap hon aldrig kunnat glömma. Med på göteborgsresan är även stjärnmannekängen Doris, som bär på en dröm om vackra kläder och manlig uppvaktning. Ingenting blir emellertid som kvinnorna planerat, och deras drömmar och förhoppningar raseras intill förnedring.

Ingmar Bergman Regissör

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards