jans

Direktlänk till inlägg 17 juli 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 juli 2018 09:45

Tisdag den 17/7


Igår fick jag en sådan där rännardag, en dag då jag mest är ute på vift.

Efter en snabb frukost och morgonsysslor tog jag bilen upp till Carstedts där den skulle servas.

Men jag hade problem att hitta min mekaniker som hade oförskämdheten att dricka kaffe då jag kom   

Nä klart att Stefan ska få fika i lugn och ro men jag gick och tittade på en begagnad nyare C-Max som jag är intresserad av.

Då ringde Anders och ville låna min bil, i gengäld skulle jag få ha hans bil och lämna den på service uppe vid Beijers på Grisbacka.

Och det skulle gå bra bara jag fick tillbaks min bil.


Till slut hittade jag Stefan på en ny arbetsplats (lyft) och han fick bilnyckeln, gick ut i solskenet och tog en promenad

 

till Peter, Anna och Emil där jag fick kaffe macka och mer kaffe. Läste saga för Emil och det var VARMT.


Vi alla åkte iväg till ICA Maxi där ungdomarna köpte en ny badpool.

 


Den gamla har gjort sitt och snart är det mer tejp än pool på den.

 

Efter att ha fått åka deras nya hybridbil som verkligen är fin kom vi hem till Västerslätt och där var det fullt hus med Erik, Tomas och Sara med sina barn Alex och Harry.


Jag och Erik åkte iväg till Umedalen i Anders bil där vi drog igång Eriks bil, körde ned till numer Motorcentralens verkstad där jag lämnade Anders bil och åkte med Erik hem till Västersltt, fick springa in och hämta bilnyckeln till Tomas bil och flytta på den så att Erik kunde parkera.

Sedan bytte vi startmotorn på Eriks bil och den startade men jag hade lyckats rubba på växeln så att vi fick lossa batteriet och justera men det gick fint och nu funkar Eriks bil igen och ska väl göra det ett tag till.

Erik hojade hem och bilen står kvar.


Jag blev ensam hemma med katterna, hittade Mirabell i mellanrummet, rum 2 nere bakom garaget där hon sov gott.

Gunnar såg jag inte till. Jag drack vatten och monterade ett eluttag med brytare som ska vara till regnvattentunnans pump.


Men den startade inte så jag fick kolla om jag kopplat fel men pumpen gick inte.

Tog upp den och skruvade isär och motorn var glödhet och satt fast.

Fick isär den helt och tog bort rotorn som var HET, jag brände mig på den men till slut lyckades jag röra på ena kullagret där vatten kommit in, smorde och sedan lade jag på ordentligt med fett och skruvade ihop skiten, den håller så länge den håller, kullagret är slut och rasslar så man snurrar på det.

Jag vattnade blommorna otomhus med vatten från tunnan då Inger kom hem och vi gick över till Lena Abrahamsson som fyllde 60 år.

Vi var sista gästerna eller om vi var de enda för vi fick börja hugga in på en alldeles ny smörgåstårta och kaffe fick jag.

Där satt vi och pratade till halv ett då vi motvilligt drog oss hemmåt.

Inger skulle ju upp och jobba men kvällen/natten var skön.


Inger lade sig ute på altanen och soffan men jag låg inne.

Hade värk i händerna efter dagens jobb och ont i övriga kroppen efter att ha suttit still på en soffa ute på en altan.


Somnade ändå och sov skapligt, var bara upp ett par gånger för värken.


Upp lite efter 7, suschade skönt och frukost ute där det redan var runt 25°


Idag funderar jag på att åter igen ta mig upp till Carstedts och kika på den där bilen, kan inte släppa den ut tanken och då Erik ska promenera hit för att hämta sin bil kanske han följer med upp och tittar på den.

Eller så kör jag MC. I övrigt så kommer nog Emil hit igen och ska bada då det förväntas fint väder idag med och runt 30°

I stugan spås det bli 32° men VAR ÄR REGNET? Måste vi gå ut och dansa på gatorna?


Just nu +28° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-17 09:45:09

Temperatur: 29,6 °C
Lufttryck: 1020,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från S,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 29,6 °C
Inne hos oss. Temp: 24,7 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
29,7 °C
Klockan:
09:37
Temp - Max:
31,1 °C
Klockan:
11:38
Temp - Min:
14,0 °C
Klockan:
03:33
Temp - Min:
14,2 °C
Klockan:
03:25
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
06:10
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
06:40
Lufttryck - Min:
1019,7 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
1017,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:02
Sol ned: 22:26
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:24 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 36s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:54
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Himlen ser ut så här, blå och klar.

   


Det fläktar lite men nu ska jag gå ur med vatten till katten, eller vatten till alla.

Ställa ut vattenskålar och fylla fågelbadet och Gunar kanske vill ha frukost.


Så här ser trädgården ut nere på marknivå.

 


Och jag tar nog ett stort glas kallt gott vatten från kylskåpet.

Det är matinéfilm idag med men vem orkar se film dessa dagar.

Sista paret ut på SVT1 idag 15:00 - 16:45

 


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards