jans

Direktlänk till inlägg 20 juli 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 juli 2018 09:45

Fredag den 20/7


Igår var ännu en varm kladdig dag. Efter lite pyssel här hemma som att plocka fram vinterhjulen till bilen, takräcke och lite annat plockade jag ut det mesta från bilen.


Tomas ringde och sa att Anders ville att jag skulle kika på Mirabell 2, hans gräsklipparrobbot som inte fungerade.

Inger cyklade till jobet och jag ringde Stefan på Carstedts och frågade när han hade lunch. Vi bestämde att jag skulle kika in efter ett.


Så först ut till Stöcksjö där Tomas och barnen var, Sara hade åkt ut på egen hand i något ärende.

Efter att ha strulat lite med gräsklipparen fick jag den att börja ladda och just nu är hon ute och klipper.

 

Efter gräsklipparfix och en dubbel expresso med prat ute på altanen, Harry och Alex hade lagt sig att sova lunch åkte jag upp till Stefan.


De ska skifta däcken och kolla takräcket om det passar på nya bilen så jag lämnade allt till den andra Stefan, mekanikern min som även ska montera draget.

Jag skulle ha kunnat ta hem nya bilen och sedan lämna in den då de fått ett drag men jag lät den vara kvar så hämtar jag när allt är klart.

Svängde in till OKQ8 och tankade lite men fick inte ut något kvitto så så är kameran bra att ha.

   


När jag ändå var där svängde jag in till Jula där jag fick tag på en PEM-anslutning och även ett 10-pack till myggskrämman.

Köpte även två jobbarkjolar från blåkläder innan jag åkte hem.

Där hann jag bara in så kom Emil med föräldrar för en skön eftermiddag i trädgården med bad och slappa.


Av Gunnar såg jag ingenting, letade hos grannen och ställde ut en vattenskål.


När de senare åkte hem var jag varm och trött så jag satte mig inne i soffan och såg sista avsnittet på Badhotellet, men somnade mitt i så jag fick backa tillbaks efter att ha gjort lunch, rester från en paj.


Efter lite datorpyssel satte jag mig ute med boken men övergick till att vattna blommor och blommor.

Inger kom hem men av Gunnar såg vi inte ett spår. Jag började bli lite orolig.


 Gick isäng och ingen Gunnar fast vi ropade på han.

Men 01:15 ungefär kom han in och åt lite mat och så ut igen.


Jag har sovit oroligt men skönt att Gunnar var kry i värmen och mot morgonsidan, runt 5 kanske kom han en andra sväng.

Före 7 steg jag upp och då satt Inger ute med sin frukost och ingen Gunnar.

Men han ligger nog och sover under några buskar någonstan i närheten.


En skön dusch och frukost ute vid förådet, mejlkontakt med mediaföreningen om min trilskande IP-telefon som nu snart varit död i två månader, kommer den inte igång säger jag väl upp den.


Idag funderar jag på att greja med min MC, nontera bättre USB.uttag till GPS och min DashCam.

Ställer den på gräsmattan så kan jag tvätta den också, sedan kanske det blir en sväng ut någonstans men det beror på hur varmt det blir.


Just nu 09:44 har jag bara 27,7° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-07-20 09:45:09

Temperatur: 28,9 °C
Lufttryck: 1013,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 28,9 °C
Inne hos oss. Temp: 24,8 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 98,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
29,6 °C
Klockan:
09:30
Temp - Max:
32,2 °C
Klockan:
16:25
Temp - Min:
15,4 °C
Klockan:
03:33
Temp - Min:
16,4 °C
Klockan:
03:23
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1017,2 hPa
Klockan:
10:45
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
09:26
Lufttryck - Min:
1015,2 hPa
Klockan:
18:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:11
Sol ned: 22:17
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:06 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 52s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:23
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 23:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och himken ser ut så här, ids bara lägga upp en bild.

 


Det ser ut att blåsa lite där ute, skönt.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards